איש התקשורת דני נישליס צריך להתפטר גם ממשרתו בראשות אתו"ס, חברת התרבות וההפקות העירונית של חיפה. כך עולה מתקנות משרד הפנים, המחייבות חבר מועצה מתפטר לעזוב גם את תפקידיו בתאגידים עירוניים. אלא שבירור שביצע "העין השביעית" העלה כי נישליס נמנע מלעשות זאת – בתירוץ יצירתי.

דני נישליס, מתוך סרטון בחירות, אוגוסט 2013 (צילום מסך)

דני נישליס, מתוך סרטון בחירות, אוגוסט 2013 (צילום מסך)

תקציר הפרקים עד כה: נישליס, הבעלים והמנכ"ל של רדיו חיפה ויו"ר דירקטוריון רדיו תל-אביב, הודיע בשנה שעברה כי הוא עוזב את עסקיו בעולם התקשורת (ובלשונו שלו, בסרטון תעמולת בחירות בכיכובו: "עסק משגשג, תפקיד בכיר בתקשורת כמנכ"ל ובעלים של תחנות רדיו, עמדת השפעה חזקה וכמובן משכורת מובטחת וקבועה"), כדי להתמסר לעבודה ציבורית לטובתם של תושבי חיפה ולהצטרף כמס' 3 לרשימתו של ראש העיר יונה יהב בבחירות לרשויות המקומיות.

נישליס זכה להיבחר ולהתמנות כחבר במועצת העיר, אולם אז דרשה ממנו הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו כי יקיים את לשון החוק האוסר על ניגוד עניינים של איש תקשורת העוסק בפוליטיקה ויעזוב את כלי התקשורת שבבעלותו ובניהולו. נישליס, שמשום מה לא התכונן לדרישה הצפויה, ביקש וקיבל ארכה של חצי שנה, שבמהלכה הוחזקו מניותיו על-ידי צד שלישי. עם תום התקופה ביקש ארכה נוספת, אולם לפני שמועצת הרשות דנה בכך הודיע לה כי יתפטר. בכך גילה נישליס את דעתו כי חרף הבטחותיו לבוחרים, הוא מעדיף להמשיך להחזיק ברדיו על חשבון המשרה הפוליטית שאליה נבחר לפני זמן קצר.

אלא שלמרות הודעתו זו, בדיקת "העין השביעית" העלתה כי נישליס כלל לא התפטר מהמועצה. רק לאחר הפרסום כאן הציבה הרשות השנייה, באופן חריג ויוצא דופן, אולטימטום בפני נישליס – התפטר לאלתר או שנמכור את מניותיך בעצמנו. כחלוף כמה ימים התקבלה ההתפטרות, והרשות הודיעה כי תחזיר לנישליס את מניותיו, אולם הסאגה נמשכה. לצד חברותו במועצת העיר, מונה נישליס ליו"ר אתו"ס (החברה לאמנות, תרבות וספורט חיפה), גוף עירוני המפיק אירועים ופסטיבלים רבים מדי שנה, שמחזור הפעילות שלו כולל יותר מ-52 מיליון שקל. לנישליס זיקה עסקית מובהקת לאתו"ס, מאחר שרדיו חיפה הוא לקוח פוטנציאלי של תקציבי פרסום של הפקותיו ושני בניו של נישליס עוסקים בהפקות ובאירועים בעיר.

סמליל אתו"ס חיפה

סמליל אתו"ס חיפה

הרשות השנייה לא דרשה מנישליס להתפטר גם ממשרת יו"ר אתו"ס, למרות ניגוד העניינים הבולט, אולם נישליס היה חייב להתפטר מסיבה אחרת: משרד הפנים מחייב הפרדה בתאגידים עירוניים בין חבר דירקטוריון שהוא "נציג עירייה" (כלומר חבר או עובד מועצה) לבין חבר דירקטוריון שהוא "נציג ציבור". על-פי החוק, נישליס היה אמור להתפטר מתפקידו כיו"ר דירקטוריון מטעם המועצה ולהגיש מועמדות נפרדת כ"נציג ציבור" (ולקבל אישור של ועדת מינויים). כך נכתב בסעיף  8 לתקנות העיריות (נציגי העירייה בתאגיד עירוני) 2006: "נציג עירייה בגוף המנהל של תאגיד עירוני יחדל לכהן [...] אם הוא חבר מועצת העירייה – במועד סיום כהונתה של המועצה שבחרה בו או במועד סיום כהונתו כחבר מועצה, לפי המוקדם".

אלא שנישליס ממשיך להחזיק במשרה על אף שהתפטר מהמועצה – ובסביבתו יש גם הסבר ביורוקרטי יצירתי: למעשה נישליס טרם התפטר מהמועצה! גורם בעיריית חיפה המכיר את נישליס מקרוב הסביר שאמנם נישליס שלח מכתב התפטרות לראש העיר, אבל עדיין לא הודיע על כך למליאת מועצת העיר, ולכן "אין מניעה שימשיך בתפקידו כיו"ר אתו"ס לעת עתה".

אבל הוא התפטר בפני מזכיר העיר וראש העיר, ושיגר מכתבים רשמיים.

"נכון, אבל למועצה הוא יודיע רק בישיבה הבאה, שתתקיים בעוד כמה שבועות".

ואז מה צפוי? אז הוא ימלא אחרי הוראות משרד הפנים ויתפטר?

"לא בטוח שיצטרך. בודקים את זה".

מרוויח זמן

בכך אנו נכנסים לסיבוב הרביעי של "ההתפטרות הזוחלת" של נישליס. בתחילה פורסם ב"וואלה" שנישליס הודיע לרשות השנייה שבכוונתו להתפטר ממועצת העיר. בהמשך התחמק נישליס ממתן התחייבות לתקשורת, בזמן שיונה יהב הכחיש נמרצות; אחר-כך, בעקבות פניית "העין השביעית", נכנע לאולטימטום של הרשות השנייה ואישר שאכן התפטר – אך התחמק מלהכריז על כך בישיבת מועצת העיר. עכשיו מתבררת הסיבה האפשרית לכך שנמנע מלהכריז על התפטרותו במועצה, כמתבקש: כדי שיוכל להמשיך לשחק בחתול ועכבר ולקוות שמחויבותו החוקית לעזוב את אתו"ס תעבור מתחת לרדאר הציבורי.

ראש עיריית חיפה יונה יהב (צילום: שי לוי)

ראש עיריית חיפה יונה יהב (צילום: שי לוי)

האם נישליס נמנע מלהתפטר ואוחז בקרנות המזבח כיוון שהוא חושש שוועדת המינויים של משרד הפנים תפסול את מינויו כ"נציג הציבור"? על-פי התקנות, קרבתו הפוליטית לראש העיר יונה יהב אכן אמורה להיות לו לרועץ: "מצאה ועדת המינויים כי למועמד לנציג העירייה בגוף המנהל של תאגיד עירוני מקרב הציבור יש זיקה אישית, עסקית או פוליטית לראש העירייה או למי מחברי מועצת העירייה, לא תאשר את מועמדותו אלא אם כן מצאה כי יש לו כישורים מיוחדים בתחומי פעולתו של התאגיד". נישליס, אם כן, צריך להוכיח "כישורים מיוחדים" המצדיקים את מינויו לדירקטוריון אתו"ס. לא נראה שפקעת ניגודי העניינים שהוא סוחב עימו נחשבת לכישור מיוחד לעניין זה.

אתו"ס אינו התאגיד העירוני הראשון שנישליס עומד בראשו. בעבר עמד בראש התיאטרון העירוני חיפה, כנציג ציבור – אך אז טרם הכריז על חבירה רשמית לסיעתו של ראש העיר יונה יהב ולא רץ למועצת העיר. היום הוא כבר צבוע פוליטית בגוון ברור, ולכאורה הפרט הזה אמור לעניין את ועדת המינויים. במהלך כהונתו בתיאטרון ספג ביקורת ציבורית קשה ודו"ח חמור של מבקר הפנים, כפי שכתבנו כאן בעבר באחד התחקירים על התנהלותו של נישליס.

כל העת הזאת נישליס עדיין משמש גם מנכ"לה בפועל של אתו"ס, תפקיד שהוא ממלא כבר חצי שנה, ללא מינוי רשמי. גורם באתו"ס אף התפאר באוזנינו השבוע שכאשר אדם אחד ממלא את שני התפקידים (יו"ר ומנכ"ל), "חוסכים לציבור מאות אלפי שקלים", והודה כי בארגון נשקלה האפשרות להמשיך במצב הקיים. נישליס הוא גם חבר ועדת האיתור שאמורה לקבוע מנכ"ל חדש ממש בימים אלה, בהליך מזורז ביותר. כעת, בזמן שהרוויח עד שיודיע (שוב) על התפטרותו וייאלץ לעזוב את אתו"ס (לפי תקנות משרד הפנים), יוכל נישליס להשפיע על זהותו של המנכ"ל.

דני נישליס, כמו גם דובר העירייה, בחרו שלא להגיב לעובדות ולטענות המובאות בכתבה.