בישיבת מועצת העיר חיפה אמש התפתחה מריבה קולנית שכמעט הביאה להפסקת הישיבה. ראש העיר יונה יהב וחברת המועצה מהאופוזיציה עינת קליש-רותם התעמתו על רקע בקשתו של יהב להשאיר את חבר המועצה המתפטר דני נישליס בתפקידו כיו"ר אתו"ס (תאגיד התרבות והספורט העירוני), בניגוד לתקנות משרד הפנים. בשיחה עם "העין השביעית" האשימה קליש-רותם את יהב בסתימת פיות ובהעברת ההצבעה בעניינו של נישליס ב"מחטף פוליטי בלתי תקין". קליש-רותם דורשת ממוסדות העירייה להכריז על ביטול ההצבעה וקיומה מחדש.

בהצבעה השנויה במחלוקת נבחר נישליס מחדש כיו"ר אתו"ס, כפוף לאישור ועדת המינויים של משרד הפנים, הפעם כ"נציג ציבור". "העין השביעית" חשף בשורה של כתבות שהתפרסמו בשבועות האחרונים כיצד מהתל נישליס במועצת העיר, ברשות השנייה ובמשרד הפנים, הן בתשובותיו ובהתחייבויותיו הרשמיות לגופים אלה, והן בסירובו להסדיר את פקעת ניגודי העניינים שלו כבעלים ומנכ"ל של רדיו חיפה, כחבר מועצה עד לימים אלו וכיו"ר ומנכ"ל בפועל של אתו"ס.

דרך התאגיד העירוני אתו"ס זורמים עשרות מיליוני שקלים להפקות תרבות וספורט, ולפרסום אותן הפקות. זאת, בעוד שרדיו חיפה, שבבעלותו של נישליס, הוא לקוח של קמפיינים פרסומיים מקומיים, אחד מבניו של נישליס הוא בעל חברת הפקות העובדת צמוד עם העירייה, ובנו האחר מנהל את חברת התקליטנים של הרדיו, המשכירה גם היא את שירותיה לאירועים.

אחרי שעיכב את ההודעה במשך כמה שבועות, הודיע נישליס בישיבת מועצה בתחילת השבוע על התפטרותו ממנה. על אף שברשות השנייה הבהירו כי נישליס יחויב לעזוב את הרדיו ולהיפרד ממניות הבעלות שלו כבר עם היבחרו, כינה יהב את ההתפטרות "תקלה טכנית". יהב גם קבע באותה ישיבה כי נישליס ימשיך לכהן כיו"ר אתו"ס, על אף שתקנות משרד הפנים מחייבות אותו לעזוב לאלתר את תפקידו זה עם סיום כהונתו כחבר מועצה.

בישיבה שהתקיימה אתמול ביקשה קליש-רותם למחות על המצב הסביבתי בחיפה, בעקבות השריפה שפרצה לאחרונה בבתי-הזיקוק, וקישרה בין מצב זה לבין התנהלות ראש העיר בעניינו של נישליס. "לפני יומיים ישבנו כאן בלי לשמוע מלה אחת על מה שקרה במפרץ חיפה בשבועיים האחרונים, לא ממך מר יהב, ולא מאף אחד מאנשיך", פתחה ואמרה קליש-רותם. "זה די הגיוני, כי הרי עבורכם אחוזי תחלואה גבוהים וסכנות בריאותיות אינם חשובים כמו אירועי בידור. ברוח הזו ישבנו ושמענו שלשום שירי הלל למר נישליס, שנהיה לפתע המושיע הכל-יכול של תאגיד הלחם-שעשועים של העיר. טרחת והסברת לנו שנישליס עזב את מועצת העיר בגלל 'בעיות טכניות', שזו בעצם מלה יפה מאוד שהמצאת לניגודי עניינים שמריחים לא טוב...".

לטענתה של קליש-רותם, יהב התפרץ לדבריה והיסה אותה. "הוא התחיל לצעוק עלי, 'מה הקשר בין שני הדברים בכלל?', אז אמרתי לו, 'אם תיתן לי דקה, אסביר לך'. אבל הוא רק המשיך לצעוק עלי ולהאשים אותי שאינני מבינה בפוליטיקה, ושהפכתי לפעילה ירוקה מתוך מניעים פוליטיים. ניסיתי להמשיך להקריא את הדברים מהכתב, אבל יהב לא נתן לי לדבר ופתאום סגרו לי את המיקרופון. אז המשכתי בלי מיקרופון וטענתי שהולכים פה לחתום על הצעה שהיא בלתי תקינה ועל מינויו של אדם שנמצא בזיקה פוליטית, עסקית ואישית לראש המועצה, בניגוד להנחיות משרד הפנים, ולכן הוא פסול מלכהן כיו"ר תאגיד עירוני".

קליש-רותם טוענת כי יהב ניצל את המהומה שנוצרה כדי לקיים הצבעה מזורזת. "הוא הכריז על ההצבעה במהירות, ואז, לפני שהספקנו להרים את ידינו, הודיע על סיום ההצבעה והלוח נמחק, בלי שייערך אפילו סיכום של תוצאות ההצבעה, כמקובל בדרך כלל. הבהרתי שאני לא הספקתי להצביע וכך גם חברי סיעתי, אבל יהב ענה שההצבעה הסתיימה. רק 11 הצביעו בעד, ואין מתנגדים ונמנעים. המשמעות היא שקרוב למחצית מהנוכחים כנראה לא הספיקו להצביע בגלל המהומה. עכשיו אני מתכוונת לדרוש הצבעה חוזרת".

בעקבות החלטת מועצת העיר, אמור מינויו המחודש של נישליס לעבור לעיון ועדת מינויים של משרד הפנים. בחינה של השאלון שנישליס יידרש למלא מעלה מכשולים רבים לאישור מינויו כנציג ציבור, וזאת בשל קשריו העבותים עם ראש העיר וזיקתו הפוליטית הברורה.

כך, למשל, יידרש נישליס להצהיר (סעיף 6.1) על "זיקה או קשר אישי או פוליטי כלשהו לראש הרשות או לחבר מועצה בהווה או בעבר". לנישליס, כזכור, יש קשר פוליטי חזק ליהב, הוא חבר סיעתו, תומך פוליטי שלו, סייע באופן אקטיבי לבחירתו, ועד לאחרונה אף שימש חבר מועצה לצדו.

נישליס נדרש גם לדווח (6.2) על "זיקה או קשר עסקי, בהווה או בעבר, עם ראש הרשות או עם חבר מועצה, לרבות קשרי עבודה, תרומות או קשרים עסקיים אחרים, בין בכסף או בשווה כסף". קשרי העבודה בין יהב לנישליס מעולם לא הוסתרו, ובמסגרת מסע הבחירות השתתף נישליס גם בגיוס תרומות. יהב גם הגיש תוכנית רדיו קבועה בתחנה של נישליס במשך שנים, ומינה את נישליס לשורה של תפקידים ציבוריים – האחרון שבהם יו"ר אתו"ס, תפקיד שהוא מסרב לעזוב כעת, בגיבויו הרשמי של יהב.

סעיף 6.3 עוסק ב"מתן שירות בהווה או בעבר לקידום עניינו הפוליטי, העסקי או האישי של ראש הרשות". גם כאן יצטרך נישליס להסביר את מסכת הקשרים העבותה בינו לבין יהב, כמו גם את העובדה שרעייתו של נישליס עבדה בעירייה בתפקיד בכיר וילדיו נהנים באופן קבוע מהפקות בתמיכת העירייה.

סעיף 6.4 עוסק ב"עבודה משותפת קרובה בפעילות מפלגתית או פעילות במסגרת הסיעה עם ראש הרשות או עם חבר מועצה בהווה". כאן יצטרך להסביר נישליס כיצד יומיים בלבד אחרי שישב עם חברי מועצה בישיבות מועצה ובוועדת התרבות העירונית (שהוא מרכז) והתעסק בנושאים פוליטיים מובהקים – הוא מבקש אמון כ"נציג ציבור בתאגיד עירוני". ויש במסמך דוגמאות נוספות.

מדובר העירייה עידו מינקובסקי נמסר: "אמרתי בערך מאה פעמים ואגיד כנראה מאה פעמים נוספות, איני מתעסק בריבים פוליטיים, אלא בעבודה עירונית. אם יש לך שאלות על פיתוח, נדל"ן, איכות סביבה, חינוך, תרבות או על גאנז אנד רוזס, אשמח לענות, אם לא, נא לפנות ללשכת ראש העיר".

בלשכת ראש העיר לא הכחישו כי מינויו של נישליס אושר אתמול בישיבה המועצה, כפוף לאישור משרד הפנים. בנוגע לטענותיה של קליש-רותם נמסר מהלשכה כי "ראש העיר ביקש מחברת המועצה לסיים את דבריה משום שהמועצה היתה בעיצומו של הליך הצבעה (סעיף אישור שינויים בוועדות ותאגידים), והדברים שנשאה הגב' קליש-רותם לא נגעו כלל לנושא.

"ההצבעה הינה דיגיטלית והתקיימה על-פי כל דין ולפרוטוקול. לו היתה הגברת קליש-רותם מרוכזת בדיון עצמו (זה תפקידה כחברת מועצה) ולא היתה עסוקה בנשיאת נאומים חוצבי להבות על השקפת עולמה בנושאים אחרים, אנו מניחים כי גם היא וחבריה היו משתתפים בהצבעה ומממשים את זכותם. לפיכך, המלצתנו לחברת המועצה להיות ערנית יותר לנעשה סביבה ומרוכזת בדיונים.

"לידיעתך", נכתב עוד בהודעת לשכת ראש העירייה יהב, "11 הצביעו בעד מתוך 18 שישבו באולם. 7 אופוזיציה. 11 קואליציה. כולם יושבים באופן מעורב סביב שולחן המועצה, ובפלא ונס, קולו של ראש העיר לא נשמע רק על ידם. זה היה מתוכנן ועלוב, וחבל שהם בוגדים בקהל בוחריהם".