ארגון העיתונאים בישראל פנה אתמול לבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב בבקשה לאסור על הנהלת "מעריב" לפטר את חגי מטר, יו"ר ועד העיתונאים בעיתון, אשר רק לאחרונה הוחזר לעבודה בעיתון בהוראת בית-הדין. כמו כן מבקש הארגון, שפועל בחסות ההסתדרות, לחייב את הנהלת העיתון בפיצויים בסך 200 אלף שקל.

לפי הבקשה, שהוגשה על-ידי עורכי-הדין שי תקן, אמיר בשה ומורן סבוראי, פחות מיממה חלפה מהרגע שבו ביטל בית-הדין את אי-העסקתו של מטר ועד שקיבל יו"ר ועד העיתונאים ב"מעריב" זימון לשימוע לפני פיטורים. במקביל פעל העיתון כדי להרחיקו מיידית ממערכת "מעריב". בכניסה לבניין המערכת נתלה שלט בזו הלשון: "לצוות השומרים: לפי הוראת סמנכ"לית 'מעריב', מירי שטח, אין כניסה לחגי מטר". אסף גלבוע, מנהל המערכת בעיתון, שיגר למטר הודעה כי עליו לשהות עד תום הבירור בעניינו בחופשה על חשבון "מעריב", "ומתבקש שלא להגיע למקום העבודה".

אסף גלבוע (צילום: "העין השביעית")

אסף גלבוע (צילום: "העין השביעית")

כמה ימים אחר-כך, במהלך שימוע שנערך למטר, פנה יו"ר ארגון העיתונאים יאיר טרצ'יצקי למנהל המערכת גלבוע ושאל אם הנהלת "מעריב" חיפשה תפקיד עבור חגי מטר. גלבוע, כך נטען בבקשה שהוגשה לבית-הדין, השיב: "אנחנו נבדוק אם יש תפקיד שמתאים לו". לפי הבקשה, טרצ'יצקי ענה: "מהתחמקותך אני יכול להבין שעד כה לא טרחתם לחפש כלום?". גלבוע לא הגיב על כך.

בין אם הנהלת "מעריב" עשתה מאמצים של ממש למצוא תעסוקה למטר ובין אם לאו, ביום חמישי האחרון קיבל יו"ר ועד העיתונאים בעיתון מכתב נוסף מגלבוע ובו הודעה כי בעקבות השימוע, הוחלט לפטרו. "עם סגירת המקומון בו עבדת, כמו גם סגירת כל שאר המקומונים, הרי שהתפקיד שבו עבדת בוטל, ואינך יכול לחזור לתפקידך הקודם", נכתב בהודעת הפיטורים. "בנסיבות אלו, ולמרות דבריך כי אתה יכול להשתלב בתפקידים אחרים, איננו חושבים כי יהיה זה ראוי להעדיף אותך על פני עובדים אחרים, לרבות עובדים מועסקים ולרבות עובדים אשר פוטרו או פרשו לאחרונה מן העיתון, ולשבץ אותך בתפקידים שהתאמתך אליהם מוטלת בספק, במקרה הטוב".

להורדת הקובץ (PDF, 134KB)

הנהלת העיתון הבהירה למטר בהמשך המכתב כי הצעותיו להתמנות לכתב בתל-אביב והמרכז או כתב מגזין לעניינים חברתיים אינן מתקבלות משום שאין כוונה לאייש את התפקידים הללו בקרוב. הצעתו להשתלב בדסק החדשות נדחתה אף היא. "איננו מעוניינים לשבץ לתפקיד אדם חסר ניסיון", הוסבר לו במכתב הפיטורים. "עד היום הועסקת ככתב ולא כעורך, מדובר בשני תפקידים שונים וניסיון באחד איננו מעיד על יכולת ובטח לא על ניסיון לבצע את השני".

בהמשך המכתב שבה הנהלת העיתון והסבירה כי מטר אינו ראוי לעבוד ב"מעריב" בשל פעילותו הפוליטית. "איננו מוצאים לנכון למצוא לך תפקיד חלופי, גם בהתחשב בנתוניך האישיים", נכתב בהודעת ההתפטרות. "[...] התנהגותך חריגה וקיצונית מעבר להתנהגות חוקית לגיטימית ומקובלת במדינה מתוקנת. הנך תומך בגלוי בפעולות חמורות וקשות כגון הטלת חרם על ישראל ונוטל חלק בהפגנות אשר מערבות זריקת אבנים על חיילי צה"ל.

"במהלך השימוע", נכתב בהודעת הפיטורים, "לא כפרת בדברים האמורים לעיל ולמעשה הודית בהם. טענתך היחידה היתה כי מדובר בשיקולים לא רלבנטיים, כיוון שאין טענה לפיה התנהגת באופן לא ראוי בזמן העבודה. איננו מקבלים טענותיך כלל. איננו סבורים כי חובה עלינו להעסיק כתב בעיתון אשר במעשיו הבלתי חוקיים הוציא את עצמו ממרחב הלגיטימיות של החברה הישראלית, כאשר הוא מטיף לחרם על ישראל, וכאשר הוא מוביל אירועים הכוללים זריקת אבנים על חיילי צה"ל".

הנהלת "מעריב", נטען בבקשה, "ביקשה לעשות פלסתר מפסק הדין הדין ובתוך כך להביא בחוסר תום לב לסיום עבודתו על אתר של חגי מטר. [...] התנהלותה של המשיבה כלפי חגי מטר מביאה עימה מסר חד וברור לציבור עובדי 'מעריב': הנה, זה גורלו של יו"ר ועד עובדים, 'וגם פסק דין לא עזר לו'.

"[...] חוסר תום לב וניסיון פסול נוסף לכרסם במעמדה של המבקשת ובזכות ההתארגנות הם העומדים מאחורי ההתעמרות בחגי מטר והתנהלותה הבלתי חוקית של המשיבה, תוך שימוש לרעה בעמדת העוצמה שלה כמעסיק ושימוש לרעה בכוח כדי להפחיד או לפגוע במי שמצויים בעמדת חולשה".

דיון ראשון בבקשה אמור להתקיים בשבוע הבא.

37876-08-13