שניים מכוכבי ערוץ 14, יותם זמרי ונועם פתחי, קיבלו כסף עבור השתתפות בקמפיינים של משרדי ממשלה – כך עולה מנתונים שנחשפו בעקבות בקשת חופש מידע של "שקוף" ועמותת "הצלחה".
במקביל להופעותיהם כמגישים ופאנליסטים בערוץ ובתוכנית הרדיו הזוגית שלהם ברדיו המתנחלים גלי-ישראל ("פתחי וזמרי בעם"), פתחי וזמרי עובדים גם כפרסומאים. שניהם דחו את הטענה שיש פסול במצב שבו אנשי תקשורת שעוסקים בנושאים פוליטיים יקבלו תשלומים מהממשלה.
המידע על ההתקשרויות עם זמרי ופתחי נמסר מלשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ), הגוף האחראי להפקת הקמפיינים, שפועל תחת משרד ראש הממשלה. מהמידע עולה שמאז הקמת ממשלת נתניהו השישית חל זינוק חד של כ-280% בהיקף התקציבים שהזרימו משרדי הממשלה לערוץ 14, במקביל לירידה חדה בהקצאה לערוצים המתחרים.
השכר ששולם לפתחי וזמרי אינו גבוה, אך עצם קיומן של העסקאות ממחיש שאנשי תקשורת שמככבים בערוץ הבית של ממשלת נתניהו זוכים גם למימון ממשלתי ישיר.
זמרי קיבל 19 אלף שקל במצטבר עבור חמש התקשרויות, בהן התקשרות מתחילת 2024 שמתוארת במסמך של לפ"מ כ"קופי תסריט – חרבות ברזל" במימון משרד ראש הממשלה. מה היה חלקו בקמפיין? "תזכיר לי אתה, אני לא יודע איזה פרויקט זה", אמר זמרי בשיחה עם "שקוף".
שאר הקמפיינים שבהם נרכשו שירותיו של זמרי בוצעו בשנים 2020–2021, בתקופת כהונתה של ממשלת נתניהו-גנץ: קמפיין להנצחת חיילים של משרד הביטחון, קמפיין של משטרת ישראל בנושא מגפת הקורונה וקמפיין של משרד התחבורה שתוכנו לא מפורט במסמכים. גם במקרה הזה, כשזמרי נשאל על כך הוא השיב שאינו זוכר דבר.
לפי נתוני לפ"מ, נועם פתחי קיבל 11,700 שקל על קמפיין אחד שביצע עבור משרד הביטחון ב-2020, בתקופה קצרה שבה עמד בראשו נפתלי בנט. בניגוד לעמיתו, פתחי דווקא זוכר במה עסק הקמפיין. "זה היה סרטון עם עידן רייכל שקרא להדליק נר לזכר הנופלים ביום הזיכרון", הוא אומר. "בגלל ההיכרות שלי עם רייכל, הוא רצה שאני אכתוב את זה. הייתי מאוד גאה בזה".
פתחי וזמרי הם לא הטאלנטים היחידים של ערוץ 14 שקיבלו כסף עבור השתתפות בקמפיינים ממשלתיים. ליטל שמש, מגישה בערוץ, קיבלה 10,000 שקל כדי להופיע כפרזנטורית בסרטונים של משרד ההסברה ב-2023. השרה דאז, גלית דיסטל-אטבריאן, התראיינה לאתר "העין השביעית" אחרי שסגרה את המשרד והמשילה את האפקט הציבורי של הסרטונים ל"פוּק בשלולית", כלומר דבר מה שאין לו ערך.
האם ראוי שמגישים ופאנליסטים קבועים בתוכניות אקטואליה, שמטבען עוסקות בזירה הפוליטית, יקבלו כסף עבור קמפיינים ממשלתיים? הכללים האתיים החלים על עיתונאים אמנם אוסרים על כך, אך במקרה של פתחי וזמרי שניהם לא תופסים את עצמם כעיתונאים. הערוץ שבו הם מככבים ממילא אינו מתבייש בקשריו עם השלטון, אלא חוגג אותם.
"קודם כל אני פרסומאי בתפקידי, דבר שני – נראה לי שכן, זה נראה לי אחלה", אומר זמרי בשיחה איתו. "אין שום קשר לממשלה, זה רעיונות קריאייטיביים", הוסיף לגבי שירותי הפרסום שנרכשו ממנו.
גם פתחי סבור כך. "זה נראה לי לגיטימי לגמרי", הוא אומר. "אני לא עיתונאי, אני איש תקשורת. אני בא מתחום הפרסום, זה התחום המקורי שלי, זו הפרנסה העיקרית שלי – בטח ובטח ב-2020. ככה שמכל העיתונאים שמנחים אירועים של משרדים ממשלתיים ונותנים הרצאות, ליפול עלי זה הכי מצחיק. אבל אין בעיה, תכתוב את זה".
שכירת שירותיהם של אנשי תקשורת למיזמים ממשלתיים היא אכן לא תופעה ייחודית לערוץ הבית של בנימין נתניהו. בכירי העיתונאים בישראל, גם כוכבי חדשות 12 דוגמת עמית סגל ודני קושמרו, קיבלו כסף ממשלתי עבור הרצאות והנחיה, ואחרים השתתפו בכתבות ואף ב"סרטים תיעודיים" שנרכשו על ידי גופי ממשל כחלק מתעשיית הפרסום הסמוי. רבים אחרים מתפרנסים מחלטורות אצל גופים עסקיים, רשויות מוניציפליות וארגונים שנמצאים בתחום הסיקור שלהם.
בשנים הבאות יתברר אם גם בתחום זה כובד המשקל יעבור בהדרגה מהעיתונות הוותיקה לערוץ הטלוויזיה המועדף על השלטון.
בנתונים המלאים שהתקבלו מלפ"מ ניתן לעיין כאן