תוכנית חג מיוחדת של ערוץ רשת 13, שהופקה לרגל ל"ג בעומר והאיסור על הבערת מדורות, התבררה כמשדר התרמה בוטה, ארוך ובלתי מתנצל לגוף פרטי. במשך קרוב לשלוש שעות, המנחה, הפאנליסטים המתחלפים ומרואייני כתבות השטח המטירו על צופי ערוץ 13 עוד ועוד קריאות לתרום לישיבת אור הרשב"י במירון. לצופים הובטח שמי שיתרום לישיבה יקבל "קמיע מיוחד" שמגשים משאלות ומביא נסים וישועות.

המשדר השיווקי שודר בחצות, בליל ל"ג בעומר. על המסך הופיע שוב ושוב מספר הטלפון שבאמצעותו ניתן לתרום כסף לישיבה. כמעט כל משתתפי המשדר חזרו עליו בעל פה פעם אחר פעם – עד שבשלב מסוים אחד הפאנליסטים, ידוען הריאליטי לירון אורפלי ("טילטיל"), הדביק על חזהו דף נייר שעליו שורבט המספר. מי שחייג כמבוקש גילה שהגיע ל"מוקד המיוחד למען הקמת בית הרשב"י הקדוש במירון ולמוקד העברת שמות למעמד ההיסטורי של כל גדולי ומקובלי הדור".

בשום שלב של המשדר לא נמסר לצופים מידע כלשהו על האופי השיווקי הבוטה של המשדר, או גילוי נאות כלשהו לגבי מהות העסקה בין ערוץ 13 למוסדות הישיבה. בחברת רשת סירבו למסור תגובה, אך ברשות השנייה כבר נפתח הליך הפרה נגד הערוץ.

מנחם טוקר, המנחה, הודיע לצופים שמי שיתרום לישיבה יזכה "להתחבר" לנשמתו של רבי שמעון בר-יוחאי. "כל מי שמחייג עכשיו ולוקח על עצמו מטר בבניין – אתם שותפים ברבי שמעון בר-יוחאי בחג הגדול הזה, ומקבלים קמיע לכל מה שאתם צריכים. ולא צריכים להיות לא דתיים ולא חרדים ולא מאמינים"

את המשדר הנחה מנחם טוקר, שדרן רדיו חרדי פופולרי. טוקר אירח באולפן ידוענים ואנשי דת, ואלו הבהירו לצופים כמה חשוב לתרום לישיבת אור הרשב"י. מדי פעם העביר טוקר את השידור לישיבה ול"כתבות שטח" שבהן ריאיינה השחקנית מעיין אשכנזי ישראלים שתרמו כסף ולטענתם חוו נסים: ממציאת זיווג הגון, דרך התעברות כנגד כל הסיכויים ועד גבר שניסה למכור את המכונית שלו במשך שלושה חודשים והצליח – לטענתו – בזכות רבי שמעון בר-יוחאי. אשכנזי הוצגה לצופים כ"כתבת".

אחת הפאנליסטיות סיפרה לצופים כיצד הגיעה למירון על כיסא גלגלים כשהיא לוקה ב"גידול קטלני", והחלימה בזכות קמיע שקיבלה שם. במקרה אחר סופר על אשה בהריון שרופאים הודיעו לה שהעובר בבטנה מת ושעליה לעבור הפלה – אבל אחרי טקס דתי חזר העובר לחיים, וההפלה נמנעה. מרואיינת אחרת טענה שבזכות ישיבת אור הרשב"י היא וכל משפחתה ניצלו מתאונת דרכים קשה. ההוכחה: מסרון שיווקי מהישיבה, שלטענתה התקבל אצלה רגע אחרי שהמכונית נעצרה במקום להידרדר לתהום. הכתב שריאיין אותה, דייוויד עזרן, לא עצר לרגע כדי להצביע על מופרכוּת הסיפור, גם בגבולות עולם הנסים והנפלאות.

ברשת 13 לא רק שידרו את המשדר של ישיבת אור הרשב"י, אלא גם מילאו בו תפקיד מרכזי באמצעות גיוס כתבי הערוץ לתיווך מאמצי ההתרמה. הבולט שבהם היה פז רובינזון, כתב "העולם הבוקר", שנשלח לגג של ישיבת אור הרשב"י, שם התכנסה קבוצה של רבנים כדי לקיים טקס דתי שכלל תפילה והבערת אש. רוב הטקס כלל לא הוצג לצופים. הוא שימש תפאורה למונולוגים ארוכים של הרב מרדכי לוי, שנעמד מול המצלמה והסביר לקהל בבית מדוע יש לתרום לישיבה.

רובינזון, הכתב, ביקש מהרב לוי להסביר לצופים על הבניין שבו הם נמצאים, זה שהתרומות נחוצות כדי לסיים את בנייתו. "זה בניין שאלפיים שנה חיכינו וציפינו שיבנו לרבי שמעון משהו כזה גדול, והבניין הזה ברוך השם הוא כמעט לקראת סיומו, עדיין לא סיימנו אותו", אמר הרב. רובינזון מיהר לחדד: "הבניין הזה, כמו שאמרנו, בתהליכי בנייה ממש סופיים – והצופים בבית יכולים להיות חלק מהסיפור הזה. ספר לנו איך הם יכולים להיות חלק מהדבר הזה".

"במקום לקבל תוכן איכותי שיספר על רבי שמעון בר-יוחאי, על תוכן החג וכו' – קיבלנו תוכנית שיווקית רדודה שכמעט כולה שנור להקמת מבנה של ישיבת 'אור הרשב"י' במירון" (מתוך תלונה שהוגשה לרשות השנייה)

הרב לוי נענה כמובן להצעה, ואמר לצופים שכל מי שיתקשר למוקד ההתרמה יזכה לקבל "מטר לנצח נצחים פה בבניין", ו"כאן מאחורינו המקובלים יערכו לו תיקון מיוחד, ירשמו את שמו על קלף, על קמיע מיוחד, זה יישלח לביתו". רובינזון סירב להתייחס לפניית "העין השביעית", ואמר כי הגורם המוסמך להתייחס אליה הוא דוברות הערוץ.

בהמשך עברה המצלמה להתמקד ברבנים שברקע, ולצופים הודגם כיצד הם מקריאים את שמו של אדם שתרם כסף לישיבה. הרב יחיאל אבוחצירא, נכדו של הבאבא סאלי, ניהל את הטקס וניצל את ההזדמנות כדי לחזור גם הוא על הקריאה לתרום לישיבה. כשהשידור הוחזר לאולפן, המנחה טוקר חזר והדגיש את הצורך בהשלמת בניין הישיבה, הציג תצלומי אוויר של "הבניין העצום הזה" והבהיר: "צריכים להשלים את הבניין הזה, ועל-ידי התרומות שלכם וההשתתפות שלכם, הבניין הזה יגיע לסיומו. לומדים שם תורה, יש שם הכנסת אורחים ועוזרים לאנשים, וגם פילנתרופיה".

מתוך המשדר השיווקי של ערוץ 13 וישיבת אור הרשב"י (צילום מסך)

מתוך המשדר השיווקי של ערוץ 13 וישיבת אור הרשב"י (צילום מסך)

מתוך המשדר השיווקי של ערוץ 13 וישיבת אור הרשב"י (צילום מסך)

הכתב פז רובינזון עם הרב מרדכי לוי (למעלה), המנחה מנחם טוקר (במרכז) והרב שמעון פרץ (בתחתית), מתוך המשדר השיווקי של ערוץ 13 וישיבת אור הרשב"י (צילום מסך)

לטענת טוקר, מי שיתרום לישיבה יזכה "להתחבר" לנשמתו של רבי שמעון בר-יוחאי. לא פחות. "כל מי שמחייג עכשיו ולוקח על עצמו מטר בבניין – אתם שותפים ברבי שמעון בר-יוחאי בחג הגדול הזה, ומקבלים קמיע לכל מה שאתם צריכים", הוסיף המנחה, והדגיש: "לא צריכים להיות לא דתיים ולא חרדים ולא מאמינים. רבי שמעון בר-יוחאי זה של כולנו".

טוקר ציין שיש אמנם מי שמטילים ספק באפקטיביות של קמיעות, אבל "זאת עובדה" ש"מאות מיליוני אנשים בעולם" – לא רק יהודים – "מאמינים ברבי שמעון בר-יוחאי וב'זוהר'". לדבריו, רבים "ניצלו וקרתה להם ישועה בגלל הקמיע". בהמשך חזר על הטענה שבזכות מתן הכסף ישתנה גורלם של התורמים: "גם נסים, גם קמיע. אתם רואים את הנסים מול העיניים".

כתבת השטח מעיין אשכנזי, שצצה גם כפאנליסטית באולפן, חזרה על ההבהרה שהמבצע מיועד לדתיים ולחילונים כאחד. "אני הייתי סקפטית מאוד, אבל אחרי האנשים שפגשתי, אני מודה, אי-אפשר שלא להתחבר לזה", הוסיפה.

כתבת השטח מעיין אשכנזי, שצצה גם כפאנליסטית באולפן, חזרה על כך שהמבצע מיועד לדתיים וגם לחילונים. "אני הייתי סקפטית מאוד, אבל אחרי האנשים שפגשתי, אני מודה, אי-אפשר שלא להתחבר לזה", טענה אשכנזי

בקשות התרומה, בצירוף מספר הטלפון, שבו וצצו מפיותיהם של שאר הפאנליסטים: השחקן יהודה בארקן, הזמרות ליאת בנאי ומירי אור, הרבנים ראובן זכאים וחיים הורביץ, אשת התקשורת החרדית דנה ורון, ידועני הריאליטי אביחי אוחנה ולירון אורפלי ועוד. "כל מי שמצלצל מקבל את הקמיע המיוחד", הבטיח טוקר.

בין הפאנלים המתחלפים הועבר השידור למוקד ההתרמה של הישיבה, שם דיווחה הכתבת מיכל מנור על "מבול" של טלפונים. במקרים אחרים הועבר השידור לרב שמעון פרץ, שעמד באחד החלקים הלא גמורים של הבניין, ערך סיור מצולם בתוכו, הקריא שמות של תורמים וחזר על הקריאה להמשיך לתרום לישיבה. לטענת הרב פרץ, מי שתורם לישיבה זוכה שתקוותיו יתגשמו – ו"הצדיק רבי שמעון מחזיר לכם כפליים".

הרב מרדכי לוי, בהמשך השידור, לחץ על הצופים לעשות מעשה ולשים ידיים על הקמיע – "מתנה נהדרת, חד-פעמית, לא ניתן יותר להשיג דבר כזה". הרב חיים הורביץ, באולפן, הבהיר שמי שתורם לישיבה לא קונה רק "את הבלוקים, או את הריצוף או את הצבע או את התאורה" בבניין, אלא "הופך להיות חוליה בשרשרת המפוארת של הקבלה".

מתוך המשדר השיווקי של ערוץ 13 וישיבת אור הרשב"י (צילום מסך)

מתוך המשדר השיווקי של ערוץ 13 וישיבת אור הרשב"י (צילום מסך)

מתוך המשדר השיווקי של ערוץ 13 וישיבת אור הרשב"י (צילום מסך)

הכתבת מעיין אשכנזי מראיינת את ליאת בנאי (למעלה), הרב ראובן זכאים מדבר בפאנל לצד תצלום אוויר של בניין הישיבה (במרכז), והמנחה מנחם טוקר משוחח עם הכתבת מיכל מנור, שנשלחה למוקד ההתרמה (בתחתית). מתוך המשדר השיווקי של ערוץ 13 וישיבת אור הרשב"י (צילום מסך)

בפתח משדר ההתרמה, המנחה טוקר הצהיר כי עילת קיומו היא מגפת הקורונה והאיסור הממשלתי על התקהלויות, שמנע מרבבות יהודים מאמינים לפקוד את הילולת ל"ג בעומר במירון. בגלל האיסור התקיימה השנה ההילולה במתכונת מצומצמת בלבד ושודרה בשידור חי באינטרנט במימון משרד הדתות. ואולם, אף שהמשדר של ערוץ 13 הוצג ככזה שנועד לחגוג את "ההילולה הגדולה במירון" – ההילולה עצמה כלל לא שודרה בו, למעט קטעי ארכיון משנים קודמות.

מנחם טוקר עצמו דווקא כן הופיע בהילולה – במקביל לשידור בערוץ 13, טוקר השתתף בשידור החי של משרד הדתות, ואף קיבל על כך תשלום. העיתונאי ישראל פריי, שנחשף לנתונים של משרד הדתות, פרסם אתמול (12.5) כי המשדר עלה כרבע מיליון שקל – שמתוכם הוקצו 100 אלף שקל לסעיף "שידור + מראיין". טוקר, בתגובה, איים על פריי בתביעת דיבה, אך הודה שהמשרד הממשלתי שכר את שירותיו.

טוקר לא עשה דאבל בוקינג – הוא עשה טריפל בוקינג. כמה שעות לפני המשדרים של משרד הדתות וערוץ 13, השדרן המפורסם הנחה משדר שיווקי נוסף של ישיבת אור הרשב"י, הפעם ב"וואלה". במשדר המקוון השתתפו אותם פאנליסטים, ושודרה בו אותה "כתבת שטח" מהמשדר של ערוץ 13, על תורמים שכביכול זכו לישועות ומוכנים לספר על כך בפני המצלמה.

האם הישיבה שילמה לחברת רשת עבור השידור, או הבטיחה לה נתח מהרווחים? ואם אכן מדובר ב"שיתוף פעולה" מסחרי, האם רשת קיבלה אישור לכך מהרשות השנייה? ומדוע, בעצם, לא הוסבר לצופים מי עומד מאחורי המשדר? ברשת סירבו להגיב

במקרה של "וואלה" צוין בפני הגולשים שהמשדר מוגש "בשיתוף ישיבת אור הרשב"י". במשדר של ערוץ 13, לעומת זאת, המעורבות של הישיבה לא הוזכרה כלל; הרמז היחיד ניתן בסיום המשדר, כשטוקר ביקש להודות ל"שותפים מאור הרשב"י".

האם הישיבה שילמה לחברת רשת עבור השידור, או הבטיחה לה נתח מהתרומות? ואם אכן מדובר ב"שיתוף פעולה" מסחרי, האם רשת קיבלה אישור לכך מהרשות השנייה? ומדוע, בעצם, לא הוסבר לצופים מי עומד מאחורי המשדר? השאלות הללו הוצגו לרשת, אך אחראית יחסי-הציבור של ערוץ 13, קרן ברוזה, מסרה ל"העין השביעית" כי בערוץ לא מתכוונים להשיב עליהן.

האופי הבוטה של המשדר לא חמק מעיניהם של הצופים. אחד מהם, העיתונאי עידן יוסף, הגיש תלונה בעניין לרשות השנייה. "במקום לקבל תוכן איכותי שיספר על רבי שמעון בר-יוחאי, על תוכן החג וכו' – קיבלנו תוכנית שיווקית רדודה שכמעט כולה שנור להקמת מבנה של ישיבת 'אור הרשב"י' במירון, והכל באופן בוטה וגלוי אך ללא ציון גילוי נאות שמדובר בתוכנית התרמה", כתב יוסף בתלונתו.

ברשות השנייה טרם הגיבו לתלונה שהוגשה נגד רשת, אך כאמור, לאתר "העין השביעית" נודע כי ברשות פתחו בהליך הפרה נגד הערוץ.

* * *

מתוך המשדר השיווקי של ערוץ 13 וישיבת אור הרשב"י (צילום מסך)

איור המדמה את רבי שמעון בר-יוחאי, מתוך המשדר השיווקי של ערוץ 13 וישיבת אור הרשב"י (צילום מסך)