"עיתונאים ואמצעי תקשורת לא יעמידו עצמם במצב שבו קיים חשש ממשי לניגוד עניינים מהותי בין חובותיהם כעיתונאים לבין כל אינטרס אחר", קובע סעיף 15 א' בתקנון האתיקה של מועצת העיתונות. סעיף 15 ג' מחדד: "עיתונאים לא יעסקו בכל עיסוק, זמני או מתמשך, תמורת תשלום או בחינם, העלול לעורר חשש או מראית עין לניגוד עניינים, ובמיוחד בפרסום, בשיווק וביחסי-ציבור".

זה לא הפריע לקרן מרציאנו, העורכת הכלכלית של חדשות 12, להרצות בתשלום בכנס מסחרי של שוק ההון, כפי שפרסמנו ביוני האחרון, או להנחות את הוועידה השנתית של איגוד החברות הציבוריות, גוף שבו חברים ביו היתר בנקים, חברות הגז וחברות ביטוח, כפי שפורסם ב"עין השביעית".

אם לעורכת הכלכלית מותר, מדוע שהכתבת הכלכלית לא תלך בעקבותיה? דואק הנחתה ביולי האחרון את ועידת התשתיות והטכנולוגיה. המארגנים, חברת "se, כנסים ועידות ואירועים" התגאו שכאלף איש ואישה היו שם, בהם מי שיועצי התקשורת שלהם נוהגים לכנות "בכירי המשק". בסרטון שהוציאה החברה התראיינו כמה מהשמות הגדולים שהשתתפו בוועידה:

"היה לי הכבוד לפגוש את התעשיינים בוועידה ולדבר על החשיבות שלהם", אמרה שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי. "תענוג להיות בכנס המדהים הזה", אמרה שרת התחבורה מרב מיכאלי. "אני שמחה להיות פה", אמרה מנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן-חורין ומנכ"לית בנק ישראל שלומית גרי הוסיפה, "היו דיונים מרתקים". "זו הזדמנות נהדרת בשבילנו להציג את הפרויקטים הגדולים ולפגוש את התעשייה בצורה בלתי אמצעית", אמר איציק בלומנטל, מנכ"ל נמלי ישראל. חברת נמלי ישראל נתנה חסות לכנס ובלומנטל השתתף בפאנל בכירים בוועידה בנושא "תשתיות תחבורה 360".

את הפאנל, כמו את הכנס כולו, הנחתה דואק, שעבדה קשה מאוד בכנס: היא נשאה דברי פתיחה, ראיינה את שרת הכלכלה ברביבאי ואת שרת האנרגיה קארין אלהרר, הנחתה מושב בנושא "תשתיות ואנרגיה" וגם את הפאנל "אנרגיות מתחדשות בעתות משבר, הזדמנות או בעיה". דואק, שהיתה בחופשת לידה, חזרה החודש לעבודה בחברת החדשות. גם בתיאור שנדפס מתחת לתמונתה בעלון הכנס היא הוצגה כ"כתבת הנדל"ן והתשתיות של חדשות 12". התמונה, אגב, התנוססה מעל אלו של השרות ושל שאר המשתתפים.

זו לא הטבילה הראשונה של דואק בכלכלת החלטורות. ביוני האחרון היא כיכבה בכנס הפיננסים השמיני של לשכת סוכני הביטוח באקספו תל אביב, שבו השתתפו "בכירי חברות הביטוח ובתי ההשקעות ובכירים נוספים במשק". דואק הנחתה את הכנס ושני פאנלים מקצועיים, בין היתר על "פתרונות אלטרנטיביים בעולם הפיננסיים".

בסוף אוגוסט, בשיא המשבר סביב הסכם השכר של המורים, הנחתה דואק את כנס "עתיד החינוך" של עמותת המורים. האירוע נערך בגני התערוכה בהשתתפות כ-2,500 מורות ומורים, ועל פי ההערכות עלותו הייתה כשני מיליון שקלים. היו בו הופעות של עומר אדם, כוכבי תוכנית הטלוויזיה "קופה ראשית" וגם הרצאה של כוכבי אותו רגע - הפסיכולוגים של תוכנית הריאליטי של ערוץ 12, "חתונה ממבט ראשון". קודם לכן, בנובמבר 2021, הרצתה דואק על "מדינת חדי הקרן" באירוע של חברת "רילקו השקעות נדל"ן", שמתמחה בהשקעות נדל"ן בארצות הברית, בפני 200 משקיעים.

כשביקשנו מחדשות 12 תגובה בנוגע לחלטורה של קרן מרציאנו, טענו שם ש"הגוף המארגן אינו נמנה על מושאי הסיקור של מרציאנו". הפעם כלל לא טרחו להגיב. אולי הפעם הבינו בחברת החדשות הפופולרית במדינה כמה מגוחך להתחבא מאחורי התירוץ לפיו החלטורות של העיתונאים שלהם בכנסים המקצועיים של תחומי הסיקור שלהם, משולמות בידי גורמים מתווכים כמו חברות הפקה וייעוץ.

אגב, לצד חברת SE היו שותפים להפקת הכנס משרד הכלכלה והתעשייה ומשרד התחבורה. את התואר "שותף ראשי" קיבלה קבוצת הייעוץ תפן. בין הלקוחות של תפן, כפי שמופיעים באתר האינטרנט של החברה: בנק הפועלים, בנק אגוד, בנק לאומי למשכנתאות, רכבת ישראל, משרד הכלכלה, תדיראן, בזן, שופרסל, חוגלה קימברלי ועוד.

דואק לא היתה העיתונאית היחידה שכיכבה בכנס של החברות הגדולות במשק, משרדי הממשלה הכלכליים ומה שביניהם. בברושור, לצד תמונתה, התנוסס דיוקנו של עמית סגל, הקולגה שלה מערוץ 12. הוא לא הנחה מושב או נשא דברים בכנס, אלא העביר הרצאה בערב הגאלה שהתקיים לפני פתיחת הוועידה.

עיתונאי חדשות 12 לא לבד בכלכלת החלטורות: את מושב התשתיות והאנרגיה הנחתה יחד עם דואק כתבת התשתיות והכלכלה של "ישראל היום" סוניה גורדיסקי. ליאור קינן, כתבת הכנסת ומגישה בחדשות 13 הנחתה מושב תחבורה ותעשייה וגם את הפאנל "תעשייה 4.0 מגמות ומבט לעתיד". יש לציין כי נושאים אלו לא נמצאים בתחום הסיקור הישיר שלה.

סוניה גורדיסקי מסרה בין היתר: "את התשלום קיבלתי מחברת כנסים. ההנחיה בכנס לא השפיעה ולא הושפעה מעבודתי העיתונאית. לא קיבלתי כל תלונה על חשש לפסול כלשהו בהנחייתי בכנס. ההנחיה בכנס אושרה על ידי הממונים עלי".

הכתבה פורסמה לראשונה באתר "המקום הכי חם בגיהנום"