קצין המשטרה אורי קנר, מחוקרי "תיק 4000" ופרשת הצוללות, תובע פיצויים בסך 275 אלף שקל מהבלוגר הביביסט אלי ציפורי ומעשרה צייצנים שגידפו אותו או האשימו אותו בהתנהגות פלילית. רפ"ק קנר העיד במשפט המו"לים בחודש דצמבר האחרון. בא כוחם של הנאשמים שאול ואיריס אלוביץ' ניסה לשכנע את בית-המשפט כי החוקר הפעיל לחץ חריג ופסול על האלוביצ'ים כדי שיעידו נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

ציפורי והצייצנים הקצינו את הביקורת שהטיח עורך-הדין בקנר בין כותלי האולם, והוסיפו גידופים. בתביעה שהוגשה השבוע לבית-משפט השלום בנתניה באמצעות עו"ד יוני ג'ורנו נטען שציפורי הוא "מחולל האירוע", כמי שמגלה "אובססיה בלתי מוסברת" לקנר והציף את הרשת בעשרות פרסומים שנועדו לפגוע בו.

בהתבטאויות שפורסמו בבלוג של ציפורי, בפייסבוק, בטוויטר ובטלגרם, הוא כינה את קנר "בריון" ו"אחד החוקרים האלימים ביותר במשטרה", וטען שהוא "התעלל בבני הזוג אלוביץ' באיומים". קנר מבקש מבית-המשפט להורות לציפורי לפצותו ב-75 אלף שקל. כל אחד מעשרת הנתבעים האחרים נדרש לפצותו ב-20 אלף שקל.

חלק ניכר מההתבטאויות של עשרת הנתבעים האחרים פורסמו בתגובה לפוסטים של ציפורי. "החוקר הכי מושחת שיש במשטרה בכל מקום בעולם", כתב עליו בפייסבוק הנתבע יוסף אונגרפלד. "פושע על מדים", צייץ הנתבע רן אילן. "אורי קנר שקרן רצידיביסט. מנהגו לשקר נובע מכך שהוא חוקר גרוע מקצועית", צייץ הנתבע עוזיאל שפץ. "בן זונה מפתה את אלוביץ' להפוך לעד מדינה בסחיטה ואיומים", צייצה הנתבעת נילי קשת. "קנר אתה כלב, מאחל לך שכך יחקרו את הוריך", כתב בפייסבוק הנתבע יצחק אהרוני.

"זבל שמנצל את התפקיד המסריח שלו", כתב הנתבע מתן עבו. "נראה טיפוס נאלח... נראה כמו איש חמס" (כך במקור), צייץ הנתבע רפי רחמן. "הוא נראה כמו בהמה", צייץ הנתבע גידי הלוי והוסיף אמוג'י של חזיר. "חלאה, חזיר שמן ומגעיל", צייץ סמי אילוז, המכונה בטוויטר "שלמה אילוז". "נראה כמו מלקק טוסיקים", צייץ הנתבע גל יוגב.

שאול אלוביץ' ואלי ציפורי בבית-המשפט המחוזי בירושלים, בשולי משפטו של אלוביץ'. 14.9.2021 (צילום: איתמר ב"ז)

אלי ציפורי עם הנאשם שאול אלוביץ' באולם משפט המו"לים, ספטמבר 2021 (צילום: איתמר ב"ז)

עו"ד ג'ורנו, בא כוחו של קנר, טוען שמדובר בהתבטאויות "רשעיות, פוגעניות ומכפישות, שטִלטלו את חייו של התובע". לדבריו, היחס המבזה כלפי החוקר בא לידי ביטוי גם ברחוב. "התובע הפך ל'אויב הימין', זוהה על-ידי אנשים רבים, חלקם הביעו בוז וגנאי", טען. "התובע נאלץ להסביר לסובבים אותו את תפקידו במשטרה בכל הקשור לעדות, את החובה המשפטית והציבורית כאיש חוק שעסק בפרק בחקירה שאליו נדרש להעיד במשפט".

בכתב התביעה צוין שגולשים אחרים שהתבטאו בגנותו של קנר קיבלו מכתב התראה, ושאחד מהם – אדם בשם יוסי פרץ – הסכים לפרסם התנצלות, למחוק את ההכפשה ולשלם 5,000 שקל כדי להימנע מהליכים משפטיים. כל הנתבעים, הוסיף עורך-הדין, התעלמו ממכתבי ההתראה או שלחו "מכתב תגובה אשר מתריס עוד יותר מהפרסום המיוחס להם".

טרם הוגשו כתבי הגנה, אך לכתב התביעה צורפו כמה מכתבי תגובה מטעם הנתבעים. במכתב שנשלח בשם ציפורי, שעליו חתום עו"ד אוהד מחרז, נטען שההתבטאויות של ציפורי הן "הבעת דעה לגיטימית" שמבוססת על מידע שנמצא בידיו, ושהאופן שבו תיאר את קנר אינו דיבתי.

לטענתו, מדובר בתביעת השתקה. "מרשי, כמו כל אדם נורמטיבי, מעדיף להימנע מהליכים משפטיים אלא אם כן חוצים מבחינתו 'קווים אדומים'", כתב עו"ד מחרז בשם ציפורי, "אך ככל ומרשך יחליט לתבוע אותו, הוא יתגונן באמצעות כל הכלים המשפטיים העומדים לרשותו, לרבות באמצעות: זימון עדים רלבנטיים, שיותר מסביר שיעידו שאמירותיו של מרשי על מרשך הן עדינות ועושות חסד עם התנהלותו הרלבנטית".

ציפורי, סגן עורך "גלובס" לשעבר, נאלץ לנהל בשנים האחרונות שורה של הליכים משפטיים על רקע פעילותו המאומצת בשירות נתניהו. הוא מתמודד בין היתר עם כתב אישום פלילי שבו נטען שהטריד את הדס קליין, עדת מפתח ב"תיק 1000" – וגם עם תביעה אזרחית שקליין הגישה נגדו, שבה היא דורשת פיצויים בסך 5 מיליון שקל. אבישי גרינצייג, כתב משפט בתאגיד השידור הציבורי, הגיש נגדו תביעת דיבה – ספג תביעת נגד – וניצח. בית-המשפט קבע שציפורי יפצה את גרינצייג ב-200 אלף שקל, אך שני הצדדים ממתינים כרגע לתום הטיפול בערעורים ההדדיים שהגישו.

ציפורי גם מגיש תביעות נגד אנשים וגופים שהוא מזהה כחברים ב"חונטה" שרודפת אותו ואת נתניהו, ולטענתו מייצרים לו תדמית של אדם בלתי שפוי. תביעה אחת הוגשה נגד מדינת ישראל, "העין השביעית", העיתונאים אבישי גרינצייג, חיים לוינסון, ועקיבא נוביק, ושני עורכי-דין – אלעד מן וצביקה מצקין. תביעה אחרת הוגשה נגד יהודה שפר, בכיר לשעבר בפרקליטות המדינה; שתי תביעות נוספות הוגשו נגד עורך "וואלה ברנז'ה" דוד ורטהיים והבמאי דורון צברי.

71613-03-24