בנימין נתניהו פנה לאחור, אל נאמנו אמיר אוחנה, שר המשפטים לשעבר, וצחק. היה זה הרגע היחיד במהלך הדיון היום (16.11) במשפט המו"לים, שבו ראש הממשלה לשעבר הביע את עצמו באופן פומבי.

רגע לפני כן אמרה לבית-המשפט עו"ד ליאת בן-ארי שווקי, המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית, כי היא מציעה לחבריה הסנגורים, ובהם באי-כוחו של נתניהו עצמו, "לפנות במכתב עוד היום ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לפתוח בחקירה" לאיתור הגורם שהדליף לתקשורת פרטים על ממצאי השלמות החקירה של הדס קליין, העוזרת האישית לשעבר של המיליארדר ארנון מילצ'ן, ושל המיליארדר עצמו. היא וחבריה לפרקליטות, כך אמרה, מזועזעים מההדלפה לא פחות מהסנגורים.

"מה יהיה בהמשך אם זו ההתחלה?", תהה השופט משה בר-עם כשעלה נושא ההדלפות, "זה חמור מאוד".

"אני יכולה להיות אחראית רק על הצוות שעובד איתי", השיבה עו"ד בן-ארי. "אנחנו היינו כל היום ביחד במשרדי, עברנו על החומרים, ארגנו את החומרים כדי להעביר אותם לסנגורים. היינו מזועזעים באותה מידה כמו ההגנה כשהם שודרו".

ההדלפות של חומרי חקירה לתקשורת נדונו בבית-המשפט בעקבות בקשה שהגיש אמש עו"ד עמית חדד, מצוותו של נתניהו, ובה דרש כי בית-המשפט יורה למדינה לחקור "את מה שנחזה להיות שטף הדלפות לתקשורת [...] ובפרט על אודות זהותו של המקור".

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מסתודד עם עורכי-דינו בעז בן-צור ועמית חדד, בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 16.11.21 (צילום: אורן פרסיקו)

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מסתודד עם עורכי-דינו בעז בן-צור ועמית חדד, בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 16.11.21 (צילום: אורן פרסיקו)

בבקשתו הזכיר עו"ד חדד כמה פרסומים עיתונאיים מהימים האחרונים ובהם כתבה מאת גידי וייץ שפורסמה בסוף השבוע האחרון ב"הארץ" ובה נכתב כי "חוקרי המשטרה מצאו בביתו של חפץ הקלטה של סיכום דיון ב'דרישת נוחי דנקנר לפרסם תחקיר נגד אליעד שרגא'" (בעקבות ידיעה זו כבר פנתה התנועה לאיכות השלטון ליועמ"ש בדרישה כי יפתח בחקירה פלילית נגד חפץ ודנקנר בחשד לסחיטה באיומים). שלשום, הוסיף עו"ד חדד בבקשתו, פרסם גיא פלג בחדשות 12 קלטות שבהן נשמע חפץ משוחח עם בני משפחת נתניהו. גם זו, לדברי עו"ד חדד, עדות להדלפה אסורה. אולם "שטף ההדלפות", כלשונו, הגיע לשיאו אתמול, על רקע הודעת המדינה כי ביצעה השלמת חקירה להדס קליין.

בדיון עצמו תיאר חדד כיצד דקות ספורות אחרי שהמדינה הודיעה על כך שבוצעו חקירות נוספות הקשורות לתיק 1000 ("פרשת המתנות"), הוא פנה לנציגי הפרקליטות כדי להבין על מה מדובר. בעוד הפרקליטים אומרים לו כי אין באפשרותם למסור פרטים וכי עליו להיאזר בסבלנות עד שיקבל את חומרי החקירה, החלו עיתונאים לדווח על הממצאים החדשים, שהבולט שבהם הוא עדות קליין על רכישת צמיד בשווי של כ-45 אלף דולר, ותכשיטים נוספים בשווי עשרות אלפי שקלים, עבור שרה נתניהו בידי אילי ההון מילצ'ן ופאקר.

עורך דינו של נתניהו הצהיר כי סירב לקבל את חומרי השלמת החקירה של קליין מהפרקליטות, לבל יואשם בהדלפה

"אנחנו לא יודעים במה מדובר, אבל ברוך קרא כבר ידע שמדובר בטענה לגבי צמיד", אמר עו"ד חדד. "הדקות חולפות, ותמר אלמוג מפרסמת שמילצ'ן מסר הודעה. אביעד גליקמן מספר לנו עוד פרטים, מה אמרו על דברים שטוענים שניתנו או לא ניתנו, והדברים מגיעים לשיא כשבשעה שמונה, במהדורה של ערוץ 12, אילנה דיין כבר יודעת לפרסם לא רק מה נאמר אלא גם להציג לנו תמונות ומסמכים מתוך החקירה".

עו"ד חדד העיר כי מעט לפני השעה שמונה בערב ביקשו בפרקליטות להעביר לסנגורים את חומרי החקירה, על גבי שני דיסקים, אולם הוא סירב לקבלם. "ידענו שתיכף יתפרסם משהו בערוץ 12", הבהיר, "ולא רצינו שייווצר מצב שיטענו שמי מטעם ההגנה לקח את החומר ומסר לתקשורת".

לטענת עו"ד חדד, מטרת ההדלפות האחרונות מהשלמות החקירה בתיק 1000 היא "תיאום גרסאות ועדויות". "האירוע הזה", הוסיף וטען סנגורו של נתניהו, "כל כך נקי, כל כך מדויק. הוא אלגנטי בחוסר אלגנטיות שלו, בזה שיש כמות יודעים קטנה מאוד", ועל כן, לדבריו, ראוי לפתוח בגינו חקירה לאיתור המדליף. "לא יכול להיות שכולנו נישאר פה בחושך וכל האגף שנמצא שם", אמר עו"ד חדד והסתובב אל 20 העיתונאים שישבו בירכתי האולם, "הוא באור".

דיווח בחדשות 12 על התכשיטים שקנו המיליארדרים מילצ'ן ופאקר לשרה נתניהו, 15.11.21 (צילום מסך)

דיווח בחדשות 12 על התכשיטים שקנו המיליארדרים מילצ'ן ופאקר לשרה נתניהו, 15.11.21 (צילום מסך)

עו"ד בעז בן-צור, שבעבר ייצג את קליין ומילצ'ן אך בעידודו של המיליארדר לארי אליסון עבר עוד טרם תחילת המשפט לייצג את נתניהו, העיר בהמשך כי ההדלפה של פרטי חקירת קליין "יכולה לצאת ממקור אחד ויחיד". המקור הזה, הוסיף בלעג בכוונו לפרקליטות המדינה, "מאוד מוטרד" מההדלפה אולם "מישהו מתוכו הוציא את החומרים האלה". לדברי עו"ד בן-צור, "המלך הוא עירום וצריך להגיד את זה".

עו"ד בן-צור טועה. הפרקליטות אינה המקור האחד והיחיד ממנו יכלו להגיע חומרי חקירה לתקשורת. חומרי חקירה נמצאים, מטבע הדברים, אצל שני גורמים נוספים: הנחקרים ועורכי דינם. במקרה הזה, קליין ומילצ'ן ובאי-כוחם. על גורמים אלה, שהאינטרסים שלהם לא תמיד בהכרח חופפים, לא מוטלות ההגבלות החוקיות בקשר להדלפות שמוטלות על הפרקליטות והמשטרה.

בסופו של הדיון הקריאה ראש ההרכב השופטת רבקה פרידמן-פלדמן החלטה שבה נקבע כי בכל הקשור להדלפות, "לא ניתן לעבור על כך לסדר היום" ועל כן בית-המשפט מצפה מהיועץ המשפטי לממשלה לחקור את ההדלפה.

זמן קצר לאחר תום הדיון, קיבלו סנגורי נתניהו את עצת עו"ד בן-ארי ופנו רשמית ליועמ"ש אביחי מנדלבליט בדרישה לפתוח בחקירה לאיתור המדליפים. בבקשתם הזכירו סנגורי נתניהו ליועמ"ש כי ההדלפות מחקירתו של ראש הממשלה לשעבר החלו לפני שנים, והסוגיה אף הגיעה לפתחו של בג"צ. היה זה כשסנגורי בני-הזוג שאול ואיריס אלוביץ' עתרו לחייב את היועמ"ש לפתוח בחקירה לאיתור מדליפים, ובעיקר המקור שהדליף לעיתונאי חדשות 13 רביב דרוקר קלטות שמע ששידר במסגרת תוכניתו "המקור". נתניהו עצמו הצטרף לעתירה, אך היועמ"ש התנגד לפתיחת החקירה והעליון קיבל את עמדת מנדלבליט.

בהליך בפני בג"ץ טען היועמ"ש כי היקף החשודים הפוטנציאליים בהדלפה של קלטות ישועה לדרוקר גדול מדי, ועל כן אין מקום להורות על פתיחה בחקירה. "המקרה הנוכחי שונה בתכלית", טוענים סנגורי נתניהו וקוראים למנדלבליט למצות את החקירה לאיתור המדליף הנוכחי כבר "בימים הקרובים".

אלי ציפורי מתעמת עם רביב דרוקר, בית-המשפט המחוזי בירושלים, 16.11.21 (צילום: אורן פרסיקו)

אלי ציפורי מתעמת עם רביב דרוקר, בית-המשפט המחוזי בירושלים, 16.11.21 (צילום: אורן פרסיקו)

פרשת ההדלפות היתה שחקנית משנה בדיון שנערך היום. במרכזו עמדה השאלה האם ניתן להתחיל בחקירתו של עד המדינה ניר חפץ, או שהחומרים החדשים מחקירת קליין ומילצ'ן מחייבים את ביטול הדיון עד שהסנגורים יקבלו הזדמנות ללמוד אותם.

השופטים פרידמן-פלדמן ובר-עם תהו האם לא ניתן להתחיל בחקירת חפץ על תיק 4000 בלבד, שכן מילצ'ן וקליין קשורים לתיק 1000. בא-כוחו של נתניהו, עו"ד עמית חדד, התנגד. "אני לא יודע איך חברתי תוכל להעיד את חפץ בתיק 4000 בלי לעבור דרך תיק 1000", אמר. "אין דרך להגיע מירושלים לטבריה מבלי לעבור את כל הדרך. זה לא קיים, לא בעולם הפיזי ולא בעולם המשפטי".

כתבת "וואלה" יעל פרידסון צייצה בזמן אמת כי אמירה זו עומדת בניגוד לטענה קודמת של עו"ד בן-צור. כאמור, בן-צור ייצג את העדים קליין ומילצ'ן לפני שעבר לייצג את נתניהו. כדי לפתור את ניגוד העניינים המובנה, טען כי יוכל להפריד בין תיק 4000 לתיק 1000 ולחקור את חפץ על האחד מבלי להתייחס לתיק האחר.

בסופו של דיון שכנעו הסנגורים את בית-המשפט כי עדיף לדחות את תחילת החקירה של חפץ לשבוע הבא, ונתנו לסנגורים את השהות עד אז ללימוד החומרים החדשים.

בשל כך הפך הדיון שנערך היום למעין חזרה גנרלית בלבד, שזימנה לבית-המשפט המחוזי בירושלים אורחים שלא באו בשעריו בחודשים האחרונים, ובראשם נתניהו עצמו. מלבד השר לשעבר אוחנה, שעמד לצד נתניהו גם בפתיחת המשפט, נלוו היום לראש הממשלה לשעבר גם בנו אבנר, חברי-הכנסת גלית דיסטל-אטבריאן ושלמה קרעי, כמו גם מנהלת לשכתו בליכוד לשעבר חני בליוויס.

גם עיתונאים רבים שהופיעו בימים הראשונים של משפט המו"לים, ואז חדלו להגיע, שבו הבוקר לאולם בית-המשפט המחוזי בירושלים לקראת אפשרות חקירתו של חפץ, ובהם פרשן "ידיעות אחרונות" נחום ברנע, כתב התחקירים של "הארץ" גידי וייץ, עיתונאי חדשות 12 גיא פלג, עיתונאי חדשות 13 רביב דרוקר ונציגי סוכנויות הידיעות הזרות.

67104-01-20

משפט המו"לים

להורדת הקובץ (PDF, 611KB)