מנהלת הליגות לכדורגל חזרה בה, זמנית לפחות, מדרישתה לקבל מצלמי העיתונות שמתעדים את המשחקים מתן אישור גורף לקבוצות לעשות שימוש בתצלומיהם ללא תשלום. מנהלת הליגות היא חברה פרטית שהוקמה על ידי מועדוני הכדורגל בליגות הבכירות בשיתוף ההתאחדות לכדורגל.

בחודש שעבר הודיעה המנהלת, שמרכזת את פעילות ליגת העל והליגה הלאומית כי כל צלם שמעוניין לקבל אישור כניסה למגרשי הכדורגל בעונה הקרובה לצורך ביצוע עבודתו, חייב לחתום על כללי התנהגות חדשים ובהם סעיף שבו הוא מוותר על הזכויות בתצלומיו, כל עוד השימוש שבהם לא ייעשה למטרת רווח ויכלול "מתן קרדיט בולט".

כפי שפורסם ב"עין השביעית", ההודעה עוררה תרעומת בקרב הצלמים, שטענו כי היא פוגעת אנושות בזכויותיהם ומנוגדת לחוק זכויות יוצרים. הם אף התארגנו לשביתה והכריזו כי לא יגיעו לצלם את משחקי הליגות כל עוד הסעיף הזה בתוקף. ארגון העיתונאים איים בעתירה לבית-המשפט אם הכללים לא ישונו. גם עורכים בכירים בכלי-התקשרות פנו למנהלת בטרוניה על הסעיף.

במנהלת הסבירו את המהלך כצעד נגד, שנועד לקטוע רצף של תביעות שהגישו בשנים האחרונות צלמים נגד מועדונים אשר עשו שימוש בתצלומיהם, בעיקר ברשתות החברתיות. ההסבר התעלם מכך שהשימוש היה בניגוד לחוק, ולכן הניב גל תביעות.

כך או כך, במנהלת הבטיחו לשקול מחדש את הכנסת הסעיף לכללים, ואכן נראה כי הלחץ עשה את שלו. מי שיגלוש כעת לעמוד באתר המנהלת המציג את הכללים החדשים יגלה כי מסמך כללי ההתנהגות לצלמים שמעודכן באתר אינו כולל עוד את הסעיף מעורר המחלוקת.

דובר המנהלת קובי ברדה מסר ל"עין השביעית" כי "לאחר דיון שנערך עם נציגי מערכות העיתונים החליט יו"ר המנהלת להמתין עם כניסת ההסדר החדש לתוקף, או לחלופין להציג חלופה שתשמור על זכויות המנהלת והמועדונים, עד חודש דצמבר 2021".

עם זאת, שינוי נוסף שהוכנס השנה בדרישות המנהלת מהצלמים נותר בעינו – דרישה להצטייד בתעודת לשכת העיתונות הממשלתית. דרישה זו תמנע מצלמים שמתעדים דרך קבע את המשחקים, אך אינם אוחזים בתעודת לע"מ, להמשיך בעבודתם. בהקשר זה מסר ברדה בתגובה: "כל מי שזכאי לתעודת לע"מ מקבל וסט לצילום בליגות המקצועניות. לגבי הקריטריונים לקבלת תעודה יש לפנות ישירות ללע"מ, שהיא הרשות הממשלתית הרגולטורית לעניין זה".

מנכ״ל ארגון העיתונאים אלי גרשנקרוין מסר ל"עין השביעית" בתגובה להחלטת המנהלת: "אנחנו מברכים על כך שמנהלת הליגות בכדורגל נעתרה לפנייתנו וביטלה את ההחלטה לפגוע בזכויות היוצרים וחופש העיתונות של הצלמים שיצלמו את משחקי העונה הקרובה. לאף גורם אין את היכולת או הזכות לעשות שימוש בתמונות פרי עבודת צלמי עיתונות מבלי לשאת בתשלום בגין זכויות היוצרים של הצלמים.

"יחד עם זאת, צר לנו כי המנהלת מתעקשת לאשר כניסה רק לנושאי תעודת לע"מ ולהדיר מהמגרשים עיתונאים הנושאים את תעודות העיתונאי של ארגון העיתונאים, תעודות המוכרות על ידי כל הרשויות, כולל משטרת ישראל והנהלת בתי המשפט".