כמה עשרות צלמי עיתונות שמסקרים דרך קבע את משחקי הליגות הבכירות בכדורגל מאיימים שלא לצלם את המשחקים בעונה הבאה, אם מנהלת הליגה תתעקש על התנאי החדש שהציבה להם: מתן אישור גורף לקבוצות לעשות שימוש בתצלומיהם ללא תשלום ותמורת קרדיט בלבד.

במנהלת הליגה, מנגד, טוענים לניצול לרעה של הצלמים את נוסח חוק זכויות היוצרים הנוכחי, אך מוסיפים כי לאור פניית עורכים בכלי תקשורת שונים הם שוקלים מחדש את דרישתם מהצלמים לוותר על תמורה כספית בגין שימוש בתצלומיהם.

מנהלת הליגות לכדורגל, שמרכזת את פעילות ליגת העל והליגה הלאומית, הודיעה היום (20.7) על כללי התנהגות חדשים לצלמים שיצלמו את משחקי עונת 21/22. בין הסעיפים, שהיו גם בשנים קודמות, איסור על עישון בתחומי המגרש והסדרת המקומות שמהם מותר לצלם את השחקנים. אולם לכללי ההתנהגות השנה נוסף גם סעיף חדש, שקובע כך:

הקבוצות ו/או המנהלת יוכלו לעשות שימוש דיגיטלי חופשי בתמונות של צלמים הפועלים במשחקים המאורגנים ע"י מנהלת הליגות ו/או קבוצות בליגות המקצועניות ככל שהן צד לתמונה (תמונות שצולמו באצטדיון שלהן, שחקנים שלהם וכו') לשימוש עצמי בלבד (לא למכירה) לצרכי הקבוצה/מנהלת ברשתות חברתיות ואפיקים עצמיים תוך מתן קרדיט בולט לצלם ומבלי שתקום עילת תביעה לצלם עפ"י חוק זכות היוצרים, התשס“ח – 2007 או כל חוק אחר בהקשר זה".

מי שלא יתחייב לכך, הבהירו במנהלת, לא יקבל אישור כניסה למשחקים לצורך צילום לתקשורת.

"זה חוצפה, זה ממש חוצפה", אומר ל"העין השביעית" צלם "הארץ" ניר קידר, המצלם משחקי כדורגל כבר כ-20 שנה. לדבריו, הוא לא הצלם היחיד שחש כי הסעיף החדש אינו הוגן. בקבוצת הווטסאפ שבה הוא חבר לצד כ-30 צלמים קבועים של משחקי הליגה החליטו הצלמים בינם לבין עצמם שלא להסכים לכללי ההתנהגות בנוסחם החדש כל עוד נכלל בהם הסעיף הדורש מהם לעבוד ללא תמורה.

קידר מספר כי ברקע שינוי הכללים עומדת שורה של תביעות שהגישו צלמים נגד המועדונים ושחקניהם, שהפרו את זכויותיהם ופרסמו את תצלומיהם בלא תמורה ברשתות החברתיות. "היו שחקנים שהורידו תמונות מהאתרים ופרסמו ברשתות, בעיקר באינסטגרם, בלי קרדיט ובלי כלום. תבענו אותם, הגענו לפשרות והם שילמו כסף", מסביר קידר.

כדי למנוע מהצלמים להמשיך ולממש את זכותם החוקית לקבל תשלום על עבודתם, החליטו במנהלת לשנות את הכללים ברוח הצעת החוק שיזם בעבר ח"כ יואב קיש מהליכוד, ולפיה לא ניתן יהיה לתבוע אדם שפרסם שלא למטרת רווח כספי תצלום שבו הוא עצמו מופיע. ההצעה, שאושרה לקריאה שנייה ושלישית בשנת 2018, מעולם לא הפכה לחוק, אך במנהלת הליגה ראו בה מודל לחיקוי.

מה בעצם הבעיה אם הפרסום הוא לא למטרות רווח ומקבלים קרדיט בולט? "אני הולך לסופר ורוצה לשלם עם קרדיט אבל כל פעם אומרים לי 'קרדיט לא עובד'", עונה קידר.

"המשמעות של הסעיף בהסכם היא שהוא בא להפקיע קניין פרטי של צלם שרוצה להשתמש באותם צילומים שלו על דרך של רישיונות שימוש", אומר עו"ד דור נחמן, המתמחה בדיני זכויות יוצרים ומרבה לייצג צלמים בתביעות בגין הפרת זכויותיהם. "בנוסף, ההסכם הזה מתיר למנהלת ולקבוצות לעשות שימוש חופשי אין כסף בצילומים של הצלם שזו פרנסתו, ובכך יש פגיעה קשה בחופש העיסוק של הצלם".

דובר מנהלת הליגות לכדורגל קובי ברדה מסר ל"עין השביעית" את התגובה הבאה: "פנו אלינו היום עורכי כלי תקשורת, והציגו בפנינו נתונים שלא לקחנו אותם בחשבון. אנחנו נשקול את בקשתם לגבי הסרת הסעיף".

גורם במנהלת הוסיף כי היוזמה לשינוי הכללים באה בעקבות מה שבקבוצות ראו כניצול לרעה של חוק מיושן, שאינו הולם את המציאות התקשורתית של ימינו. לדברי הגורם, המחוקקים שניסחו בשנת 2007 את חוק זכויות היוצרים העדכני ראו לנגד עיניהם גורמים שמבקשים לגנוב תצלומים לשימוש מסחרי, ולא לקחו בחשבון את התפשטות הרשתות החברתיות והשינויים שאלה הובילו בהפצת תצלומים שלא למטרות מסחריות.

לכל קבוצה בליגה הבכירה, מוסיף הגורם, לפחות צלם אחד משלה, כך שבדרך כלל אין לה צורך לעשות שימוש בתצלומי עיתונאים חיצוניים, אולם ישנם מקרים, כמו למשל בהודעה על החתמתו של שחקן חדש לקבוצה, שלמועדון המחתים אין עדיין תצלום של השחקן שצולם על ידי צלם מטעמו. חלק מהתביעות, אומר הגורם, באו בעקבות שימוש שעשו המועדונים בתצלומי צלמי עיתונות במקרים שכאלה.

הגורם במנהלת מודה כי המועדונים הפרו את החוק, אולם טוען כי הדרך הנכונה להסתכל על המצב היא של שותפות ביצירת התצלום. המועדון מארח את הצלם, מספק לו תנאי עבודה הולמים והזדמנות לתעד את השחקנים, ועל כן הוא שותף ביצירה שצולמה.

לדבריו, היו בשנים האחרונות תביעות של צלמים נגד מועדונים שגרמו לתחושה של "שבירת כלים בין הצלמים לבין המועדונים", ולפגיעה ביחסי העבודה היומיומיים בין הצלמים למועדונים המארחים אותם. "לתבוע פתאום את מי שביום יום עובד מולך, זה היה קו שבר", אומר הגורם, ומאשים את עורכי-הדין שמעודדים לדבריו את הצלמים להגיש תביעות נגד מי שמפר את זכויותיהם. "התחושה היתה שיש קוד אתי שנשבר", הוא אומר, ומוסיף כי כיוון שכללי המשחק נשברו הוחלט להגיב ולשנות גם את הכללים הרשמיים.

מיותר לציין שאין כמובן בנמצא "קוד אתי" המתיר לעבור על החוק ולהשתמש בפרי עמלם של עובדים ללא תשלום, וכי "כללי המשחק" במקרה זה ברורים: יוצר זכאי לקבל תשלום על יצירתו.

לאיום של השחקנים שלא לצלם את המשחקים לא הגיבו במנהלת, לא באופן רשמי ולא באופן לא רשמי. אולם שיחות שקיימו היום במנהלת עם עורכי כלי תקשורת עשויים לשנות או לדחות את שינוי הכללים. לדברי הגורם במנהלת, בשיחה הסבירו העורכים כי כלי התקשורת משקיעים ממון רב כדי לייצר תצלום אחד ייחודי, ועל כן הזכות להחליט היכן יפורסם אותו תצלום שמורה להם. במענה לטיעון זה, כאמור, מבהירים במנהלת כי ישקלו מחדש את צעדיהם וישיבו לעורכי כלי התקשורת כבר בימים הקרובים.