ארגון העיתונאים בישראל מתנגד לכללי ההתנהגות החדשים שקבעה מנהלת הליגות בכדורגל וטוען כי הנוסח הקיים כולל סעיפים בלתי-חוקיים. לפי הארגון, הכללים החדשים שניסחה המנהלת פוגעים לא רק בזכויות היוצרים של הצלמים אלא גם בחופש העיסוק וחופש העיתונות. בארגון מאיימים לפנות לערכאות כדי לאלץ את המנהלת לשנות את נוסח כלליה. במנהלת, בתגובה, שבים ומוסרים כי בעקבות הביקורת על הכללים הם בוחנים אותם מחדש.

השבוע הפיצה מנהלת הליגות לכדורגל, שמרכזת את פעילות ליגת העל והליגה הלאומית, כללי התנהגות חדשים לצלמים שיצלמו את משחקי עונת 21/22. בין היתר נוסף סעיף שמתיר לקבוצות ולמנהלת להשתמש בחינם בתצלומים שיצלמו הצלמים במהלך המשחקים והאימונים, כל עוד השימוש הוא שלא למטרה מסחרית ותוך מתן קרדיט.

צלמי העיתונות ראו בכך פגיעה קשה בזכויותיהם והודיעו כי יסרבו לצלם את המשחקים בעונה הבאה כל עוד הסעיף הבעייתי נכלל בנוסח כללי ההתנהגות. גם עורכים בכירים בכלי התקשורת המרכזיים פנו למנהלת והצביעו על הבעייתיות בנוסח הקיים. בעקבות זאת הודיעה המנהלת כי היא בוחנת מחדש את הכללים. כעת מצטרף גם ארגון העיתונאים לביקורת נגד הניסיון של המנהלת לחייב את הצלמים לאפשר לה לעשות שימוש חופשי בתוצריהם העיתונאיים.

"המנהלת או קבוצות הכדורגל החברות - בשום צורה ובשום מקרה - אינן יכולות לעשות שימוש בתמונות פרי עבודת הצלמים מבלי לשאת בתשלום בגין זכויות היוצרים של הצלמים", נטען במכתב ששיגר ארגון העיתונאים ליו"ר המנהלת ארז כלפון. "המדובר בניסיון שאינו חוקי, אינו מוסרי ואינו ראוי. זאת כידוע לכם היטב, וברי כי אין בעובדה כי הצילומים נערכים במגרשי הכדורגל כדי מסלול עוקף חוק זכויות יוצרים [...] או עוקף פסיקת בתי המשפט הענפה בעניין זה - גם לא בקירוב ובלשון אחרת: המסמך מהווה הפרת הדין – בריש גלי – מצד המנהלת כלפי הצלמים".

עוד טוען הארגון במכתבו, באמצעות באת-כוחו עו"ד מורן סבוראי, כי גם הסעיף לפיו צלם שאינו עומד בכללי ההתנהגות מתחייב לשלם פיצוי בסך 500 שקלים "אינו מידתי ואסור בנסיבות העניין, באופן שיש בו להכניס יד אסורה לכיסם של הצלמים, וזאת ללא כל מעמד משפטי וללא נורמה מחייבת המצדיקה את האמור בסעיף זה". לפי ארגון העיתונאים, "התנהלות זו אינה ראויה וכאמור, גם אסורה ואף אינה חוקית ועל אחת כמה וכמה בהתייחס למסמך הכולל בחובו גם הוראות לא חוקיות".

בארגון קובלים עוד על כך שהמנהלת דרשה מהצלמים לחתום על כללי ההתנהגות כתנאי לכניסה לאצטדיונים. לפי הארגון מדובר בדרישה "בלתי חוקית, שאינה נשענת על מאומה, ומהווה פגיעה בחופש העיסוק ובחופש התנועה של הצלמים לצד פגיעה ברגל גסה בחופש העיתונות".

גם סעיף המחייב את הצלמים לשאת "תעודת צלם של מנהלת הליגות" בבואם לתעד את המשחקים אינו ראוי, טוען הארגון. לדבריו יש להסתפק בתעודת לע"מ או תעודת הארגון ואין מקום שהמנהלת תקבע "מיהו עיתונאי".

"לאור האמור, נבקשך, מתוך אחריות וענייניות, להביא לביטול הסעיפים כאמור ופרסום כללים מעודכנים, העומדים בקנה אחד עם הוראות החוק והדין", כותבים בארגון ומבהירים כי אם לא תשנה המנהלת את נוסח הכללים הם יפנו לבית-המשפט כדי לאלצה לעשות כן.

דובר מנהלת הליגות לכדורגל קובי ברדה שב מסר ל"עין השביעית" את התגובה שמסר מוקדם יותר השבוע: "פנו אלינו היום עורכי כלי תקשורת, והציגו בפנינו נתונים שלא לקחנו אותם בחשבון. אנחנו נשקול את בקשתם לגבי הסרת הסעיף".

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 163KB)