כשהיה חבר-כנסת מן השורה לעג נפתלי בנט מעל בימת הכנסת לראש הממשלה דאז נתניהו, שנהג לזמן את התקשורת בשעת שידור מהדורות החדשות המרכזיות כדי למסור הצהרה דרמטית בדבר מגפת הקורונה. אך בשבוע שעבר, כשהוא כבר בתפקיד ראש הממשלה, עשה בנט בדיוק את אותו הדבר. למרבה הצער, בנט גם לקח דוגמה רעה מקודמו בתפקיד והסתפק בהצהרה בלבד, במקום לקיים מסיבת עיתונאים שבה ניתן להפנות אליו שאלות.

בשבועות שלאחר פרוץ מגפת הקורונה בישראל, בחודשים מרץ-אפריל 2020, ערך נתניהו 13 תדרוכים רצופים ששודרו בשידור חי בשעות צפיית השיא ובהם דיבר כ-130 דקות במצטבר בלי לענות על אף שאלה. לפי בדיקה שפורסמה באתר "העין השביעית", נתניהו היה המנהיג היחיד ברחבי העולם, למעט במדינות לא דמוקרטיות, שהקפיד להעביר בעצמו את התדרוכים על המאבק במגפת הקורונה אך נמנע מלהשיב לשאלות עיתונאים.

בעקבות ההשתלטות החד-צדדית על המסך בשעות צפיית השיא פנתה בזמנו העמותה לדמוקרטיה מתקדמת לעורכי המהדורות המרכזיות בערוצים 11, 12 ו-13 וביקשה מהם להתנות את שידורי ההצהרות הפומביות של נתניהו בהקצאת זמן משמעותי לשאלות עיתונאים. זמן קצר לאחר מכן פנה ארגון העיתונאים בשמו ובשם שלושת ראשי חברות החדשות בטלוויזיה בדרישה לנתניהו לאפשר לעיתונאים לשאול שאלות. כמעט במקביל פנה תא הכתבים המדיניים אל משרד ראש הממשלה בבקשה דומה.

עם התפרצות מחודשת של המגפה בישראל, שב הצורך לעמוד על זכותם של עיתונאים לקבל מראש הממשלה תשובות לשאלותיהם

בעקבות הפניות המשולבות חל שינוי מבורך. לפי נתוני העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, מתוך 21 תדרוכים שבאו לאחר הפנייה למערכות, רק שניים התקיימו בלי לאפשר שאלות מהעיתונאים (אחת מהן היתה הצהרה קצרה בת 3.5 דקות ובה הודיע נתניהו על הסכם עם חברת פייזר לשליחת חיסונים נוספים לישראל). אחרי 13 תדרוכים שבהם דיבר נתניהו במצטבר 132 דקות ללא אף שאלה מהעיתונאים, התקיימו 21 תדרוכים באורך מצטבר של 193 דקות, ובהן הוקצו לעיתונאים במצטבר 205 דקות לשאלות.

כעת, עם התפרצות מחודשת של המגפה בישראל, שב הצורך לעמוד על זכותם של עיתונאים לקבל מראש הממשלה תשובות לשאלותיהם. בשבוע שעבר נשא בנט הצהרה באורך 6:36 דקות, שהועברה במלואה במהדורות החדשות המרכזיות של כאן 11, חדשות 12 וחדשות 13. כמו בתדרוכים הראשונים של נתניהו, לא ניתנה לעיתונאים הזכות להפנות שאלות לראש הממשלה.

"זהות ראש הממשלה איננה משנה דבר מעמדת העמותה", כתב מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת שבי גטניו במכתב ששיגר אתמול (27.7) לעורכי מהדורות החדשות המרכזיות. "ההישג החשוב שהשגנו בזמנו כולנו יחד הוא עבור חיזוק ההתנהלות הדמוקרטית בישראל. מצב בו ראש ממשלה נושא הצהרות, כאילו היה ראש מדינה במשטר אוטוריטרי, וזאת מבלי שעיתונאים יוכלו לשאול שאלות לאחר מכן, הוא מצב בלתי נסבל לדעתנו. המפתח להנחלת אופני התנהלות נכונים יותר נמצא לדעתי בידיכם, וביכולתכם לייצר חזית אחידה מול משרד רה"מ".

גטניו קרא לרועי ינובסקי, עורך מהדורת החדשות המרכזית בתאגיד השידור, לגיא סודרי, עורך המהדורה המרכזית בחדשות 12, ולניר נוימן, עורך המהדורה המרכזית בחדשות 13, "להודיע לרה"מ נפתלי בנט כי ההצהרה שנשא ב-22 ביולי 2021 הייתה מקרה חד-פעמי, וכי אתם, עורכי מהדורות החדשות המרכזיות בישראל, מאוחדים בעמדתכם שלא לשדר עוד הצהרות מסוג זה בשידור ישיר, מבלי שיתאפשר לעיתונאים לשאול את שאלותיהם בסוף ההצהרות".

בכאן 11, חדשות 12 וחדשות 13 מסרו ל"עין השביעית" שאינם מעוניינים להגיב.

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 170KB)