תא הכתבים המדיניים פנה אתמול אל משרד ראש הממשלה בבקשה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יתחיל להשיב לשאלות עיתונאים בתדרוכים שהוא מעביר על המאבק במגפת הקורונה. היום הצטרפו לפנייה גם ארגון העיתונאים וראשי חברות החדשות בטלוויזיה. לפניות קדמו מכתבים של העמותה לדמוקרטיה מתקדמת. העמותה פנתה לארגון העיתונאים, כמו גם אל עורכי מהדורות החדשות, בבקשה להתנות את שידור הצהרות נתניהו באפשרות להציג בפניו שאלות.

ממשרד ראש הממשלה לא נמסרה תגובה בתשובה לשאלה בנוגע לפניות הדורשות מנתניהו לאפשר לשאול אותו שאלות.

לפי בדיקה שפורסמה כאן באתר "העין השביעית", בנימין נתניהו הוא המנהיג היחיד ברחבי העולם, למעט במדינות לא דמוקרטיות, שמקפיד להעביר בעצמו את התדרוכים על המאבק במגפת הקורונה אך נמנע מלהשיב לשאלות עיתונאים. אחרי למעלה מחודש שבו נתניהו מכנס מסיבות עיתונאים שאינן אלא נאומים לאומה, ואחרי שנים ארוכות בהן נתניהו לא עונה לשאלות עיתונאים ולא מקיים ראיונות (מחוץ לסופן של מערכות בחירות), צצה בימים האחרונים הדרישה ממנו להתחיל להשיב לשאלות נציגי התקשורת.

תא הכתבים המדיניים, המאגד כמה עשרות עיתונאים מכשני תריסר כלי תקשורת, פנה אתמול אל משרד ראש הממשלה בבקשה כי יתחיל להשיב לשאלות עיתונאים. יו"ר התא, כתב "ידיעות אחרונות" איתמר אייכנר, העלה את הרעיון בקבוצת הווטסאפ הפנימית של הכתבים ובעקבות הסכמה כללית שיגר פנייה בנוסח זה למשרד ראש הממשלה.

לדברי הכתבת להב הרקוב מה"ג'רוזלם פוסט", לאור הוראות משרד הבריאות המקשות על קיום מסיבת עיתונאים, אחת האפשרויות שעלו היא שליחת שאלות מראש לנתניהו. אמנם כך יוכל ראש הממשלה לסנן מראש שאלות בלתי נוחות, היא אומרת ל"העין השביעית", אך בכל זאת יהיה זה צעד בכיוון הראוי.

היום פנו ארגון העיתונאים וראשי חברות החדשות לנתניהו בבקשה דומה. "ארגון העיתונאים פונה אליך, ראש הממשלה, בשם כלל העיתונאים בישראל וביחד עם ראשי חברות החדשות הטלוויזיונית - מנכ"ל חדשות 12 אבי וייס, מנכ"ל חדשות 13 ישראל טוויטו, ראש חטיבת החדשות בתאגיד השידור כאן, ברוך שי - בבקשה שתאפשר לעיתונאים להציג שאלות", נכתב בפנייה.

ארגון העיתונאים וראשי חברות החדשות הסתמכו על הבדיקה שפורסמה באתר "העין השביעית", וכתבו לנתניהו כי "במדינות רבות בעולם - דוגמת ארצות הברית, צרפת, גרמניה, דנמרק ועוד - מנהיגים מקפידים להקצות זמן ונגישות לשאלות של עיתונאים מתוך הבנה שמדובר בשירות חשוב לציבור. אנו מצפים שגם בישראל, ובטח על רקע משבר כה דרמטי, תינתן האפשרות לעיתונאים ממגוון כלי תקשורת להציג באופן שיוויוני שאלות לראש הממשלה ולגורמים האחרים שמובילים את הטיפול במשבר, כדי שהעיתונאים וכלי התקשורת יוכלו לשרת כהלכה את הציבור הישראלי".

כבר שלשום פנתה העמותה לדמוקרטיה מתקדמת לעורכי המהדורות המרכזיות בערוצי הטלוויזיה בבקשה להתנות את שידורי העדכונים של נתניהו בהקדשת זמן לשאלות עיתונאים. "בחודש האחרון הפקרתם את תפקידכם העיתונאי, תהא הסיבה אשר תהא, והנחתם לנאשם בפלילים וראש ממשלת מעבר לשאת מונולוג מצטבר בן 120 דקות, בפריים-טיים, לצרכיו הפוליטיים הצרים, שכלל הפחדות חסרות פרופורציה, הגזמות, מניפולציות בנתונים, שימוש בנתונים מפוברקים (מה שמכונה 'פייק ניוז' בימנו) ושימוש ציני בתפקידו הרם, כשמאחורי כל אלה עומדת המטרה היחידה שמנחה אותו מזה שנה וחצי – התחמקות מהעמדה לדין ומיטוט שלטון החוק והדמוקרטיה בישראל", כתב לעורכי המהדורות מנכ"ל העמותה שבי גטניו.

יצוין כי שידור מסיבות העיתונאים נטולות העיתונאים או השאלות של נתניהו, אינה חובה חוקית. ראשי חברות החדשות יכולים פשוט להחליט שלא לשדר בשידור חי את נאומיו של נתניהו, או לשדר את עיקרי הדברים בכתבה ערוכה כמה דקות אחרי שהסתיים הנאום. למרות זאת, ראשי חברות החדשות - אבי וייס, ישראל טויטו וברוך שי - מעדיפים להמשיך בשידור נוהג שהם עצמם טוענים בפה מלא כי הוא פסול.