הדיווח בתאגיד השידור הישראלי על חשש לדליפה נוספת במערכת אלקטור היה ראוי, זהיר ובדיעבד התברר גם כי החשש היה מדויק, כך טוענים התאגיד וכתבתו יערה שפירא במענה לתביעת דיבה שהגישה נגדם חברת אלקטור, שבבעלות צוריאל ימין, שי גבעתי ונתנאל סופר.

איש הסייבר נעם רותם, שמסר לשפירא את המידע על הפריצה למערכת, טוען בתגובה לתביעה נגדו כי החברה מנסה להלך עליו אימים מטעמים זרים כדי שלא ימסור עדות נגדה בהליך אחר שבו היא הנתבעת.

בחודש פברואר האחרון, לקראת הבחירות לכנסת, פרסמה שפירא במהדורת החדשות המרכזית של כאן 11 ידיעה ולפיה האקרים טוענים כי שוב הצליחו לפרוץ לאפליקציית אלקטור, המאפשרת פילוח בוחרים והשפעה על הצבעתם. האפליקציה דלפה כבר בשנה שעברה, ובתחילת השנה קבעה הרשות להגנת הפרטיות כי בחברת אלקטור עברו על החוק בשל האופן שבו עשו שימוש במידע שהיה ברשותם וכי נמצאו "ליקויים רבים וחמורים באבטחת המידע במערכות המידע של חברת אלקטור".

לפי הידיעה של שפירא, ההאקר רותם, חבר מערכת הפודקאסט "סייברסייבר", קיבל הודעה מאת האקר שפרץ בעבר למערכת ולפיה "המערכת עדיין דולפת וכותביה לא למדו דבר על פרטיות". ההאקר האלמוני אף איים באזני רותם כי "אנו הולכים לשחרר את כל הנתונים שלהם ולהוסיף עוד כמה מאגרי מידע מעניינים על ארגונים וסוכנויות ישראלים, אלא אם מערכת 'אלקטור' תושבת בימים הקרובים".

בעקבות הפרסום דרשה אלקטור פיצוי בסך 250 אלף שקלים מהתאגיד, שפירא ורותם. את התביעה הגישה אלקטור באמצעות עו"ד מיכאל דבורין, יועץ משפטי של קמפיין הליכוד. אלקטור האשימה את רותם, אשר העביר לשפירא מידע בדבר פריצה אפשרית לאפליקציה, כי הוא בדה את האירוע במטרה לפגוע בה ולפגוע באמצעותה במפלגות ששוכרות את שירותיה.

"הכתבה המשמיצה, שכל תכליתה ניסיון לגרום לפגיעה תדמיתית ולנזק עסקי כבד לתובעת על לא עוול בכפה, הוכנה ללא כל ביסוס עובדתי וללא עמידה ברף העיתונאי הבסיסי ביותר", טענו באלקטור. שפירא ביקשה תגובה זמן קצר בלבד לפני השידור, טענו בחברה, ואילו נעם נושא "מוניטין מפוקפק" ועל כן שפירא היתה צריכה להיזהר במיוחד בפרסום מידע שהעביר לה. החברה, מעניין לציין, מציגה לראווה בדף הבית שלה תחת הכותרת "סרטון תדמית", כתבה אחרת של התאגיד, המחמיאה לה.

באלקטור טענו כי בעקבות הפרסום פנתה אליה הרשות להגנת הפרטיות "ואולם השתכנעה חיש קל כי פריצה שכזו לא הייתה ולא נבראה ולא הייתה כל חדירה למערכות התובעת". ואולם, במענה לפניית "העין השביעית" למחרת הגשת התביעה הכחישה רשות הפרטיות טענה זו ומסרה כי טרם הגיעה למסקנה כלשהי באשר לפרסומים על פריצה לאפקליציית אלקטור.

התאגיד: אלקטור אכן דלפה

בכתב הגנה שהגישו התאגיד ושפירא, באמצעות עורכות-הדין טל ליבליך ורעות פרידנרייך, מודגש כי זמן קצר לאחר הגשת התביעה התברר כי היה ממש בידיעה, שכן האקרים מימשו את האיום ופרסמו מאגרי נתונים של בוחרים מתוך מערכת אלקטור.

תחילה פורסם כי הודלפו פרטיהם של 5,000 חברי ליכוד. בתאגיד טוענים כי ברשימה נכללו ברשימה גם פעילים מהציונות הדתית, מה שמעיד כי מדובר בהדלפה חדשה שכן מפלגת "ימינה" החלה להשתמש באפליקציה רק לקראת הבחירות האחרונות לכנסת.

בהמשך פורסם כי האקרים טוענים שהדליפו את כל מאגר האפליקציה ולבסוף פורסם כי האקרים חשפו את פרטיהם האישיים של 6.5 מיליון בוחרים ישראלים. אחד הקבצים שהודלפו במועד זה היה קובץ עדכני, שלא הודלף בפריצה הקודמת, מדגישים התאגיד ושפירא, מה שמעיד על כך שמדובר בדליפה חדשה ולא במידע שדלף כבר בשנה שעברה.

בנוסף נסמכים התאגיד ושפירא על הכחשת רשות הפרטיות שנמסרה לאתר "העין השביעית". "התברר כי טענות התובעת בעניין עמדת הרשות להגנת הפרטיות אינן אמת, שלא לומר חמור מכך", נכתב בכתב ההגנה. עוד נטען כי לידיעה צורפה תגובת אלקטור, כך שהנתבעים נהנים מהגנת תום הלב בחוק איסור לשון הרע.

רותם: מידע ממקור אמין

רותם, בכתב הגנה שהגיש באמצעות עו"ד יהונתן קלינגר, טוען כי אלקטור תבעה אותו כדי להרתיע אותו מלמסור עדות בהליך מקביל שבו תובעים אזרחים, בראשות פעיל השמאל ברק כהן, את הליכוד ואלקטור בטענה כי הפקירו את פרטיותם של אזרחי המדינה.

רותם טוען עוד כי כתב התביעה הגיע לאדם אחר בישראל הנושא את שמו, ומכאן מסיק כי אלקטור "השתמשה במאגרים לא חוקיים" לצורך השגת כתובתו, כלומר עשתה שימוש לא חוקי במאגר שברשותה.

לגופן של הטענות נגדו טוען רותם כי בסך הכל "קיבל מידע ממקור אמין והעביר אותו לעיתונאית אשר תבדוק את המקור". משכך חלה עליו הגנת תום הלב. "כל טענה אחרת של התובעת לקנוניה, מניע זדוני או טענה אחת טעונה הוכחה, והנטל הוא עליה", כותב רותם.

לדבריו, את המידע על הפריצה קיבל מהאקר המכונה "סתיו", שעמד עמו בקשר בעבר והוביל לפרסומים שונים על פרצות במאגר מידע. לפי רותם, שפירא פנתה אליו בחודש פברואר האחרון כדי לראיין אותו. הוא סירב אך מסר לה את המידע שקיבל זמן קצר קודם לכן מ"סתיו" על אודות פרצה חדשה באלקטור, והדגיש בפניה כי מדובר במקור אמין.

במקביל הגיש רותם בקשה לסילוק התביעה נגדו על הסף.

14336-03-21

* * *

לעיון בכתב ההגנה מטעם תאגיד השידור

להורדת הקובץ (PDF, 35.64MB)

לעיון בכתב ההגנה מטעם נעם רותם

להורדת הקובץ (PDF, 7.07MB)