חברת אלקטור תוכנה בע"מ, מפתחת האפליקציה לפילוח בוחרים והשפעה על הצבעתם, הגישה תביעת דיבה נגד תאגיד השידור הישראלי, הכתבת יערה שפירא ואיש הסייבר נעם רותם.

אלקטור מאשימה את רותם, אשר העביר לשפירא מידע בדבר פריצה אפשרית לאפליקציה, כי הוא בדה את האירוע במטרה לפגוע בה ולפגוע באמצעותה במפלגות ששוכרות את שירותיה. בסבב הבחירות הנוכחי משתמשות באפליקציית אלקטור מפלגות הליכוד וימינה.

לפי אלקטור, רותם "רקח מזימה (לבד או בשליחות אחרים) להציג בעיתוי מכוון את מערכת התובעת [אלקטור] ככזו שנפרצה ו/או דלפה, והוציא לפועל את זממו באמצעות שיתוף פעולה פעיל של הנתבעים 1 ו-2 [התאגיד ושפירא], אשר במפתיע זנחו כל סטנדרט בסיסי של עיתונאות ואצו בריצת אמוק אל עבר פרסום דברים לא מבוססים במשבצת הפריים טיים, והכל על גבה של התובעת".

לפני כשלושה שבועות פרסמה שפירא במהדורת החדשות המרכזית של כאן 11 ידיעה ולפיה האקרים טוענים כי שוב הצליחו לפרץ לאפליקציית אלקטור. האפליקציה דלפה כבר בשנה שעברה, ובתחילת השנה קבעה הרשות להגנת הפרטיות כי בחברת אלקטור עברו על החוק בשל האופן שבו עשו שימוש במידע שהיה ברשותם וכי נמצאו "ליקויים רבים וחמורים באבטחת המידע במערכות המידע של חברת אלקטור".

לפי הידיעה של שפירא, ההאקר נעם רותם, חבר מערכת הפודקאסט "סייברסייבר", קיבל הודעה מאת האקר שפרץ בעבר למערכת ולפיה "המערכת עדיין דולפת וכותביה לא למדו דבר על פרטיות". ההאקר האלמוני אף איים באזני רותם כי "אנו הולכים לשחרר את כל הנתונים שלהם ולהוסיף עוד כמה מאגרי מידע מעניינים על ארגונים וסוכנויות ישראלים, אלא אם מערכת 'אלקטור' תושבת בימים הקרובים".

בעקבות הפרסום דורשת אלקטור פיצוי בסך 250 אלף שקלים מהתאגיד, שפירא ורותם. את התביעה הגישה אלקטור היום (7.3) באמצעות עו"ד מיכאל דבורין, יועץ משפטי של קמפיין הליכוד.

לפי התביעה, טרם הפרסום במהדורת החדשות, ובמסגרת בקשת התגובה לידיעה, העבירה שפירא לידי מנכ"ל החברה צוריאל ימין חלק מהמידע שדלף לכאורה מהמערכת. ימין השיב לה כי המידע שהעבירה כלל לא נמצא במערכת ועל כן ברור שלא דלף כל מידע אלא "מדובר ככל הנראה בניסיון סחיטה של גורמים בעלי עניין". אף על פי כן הידיעה פורסמה.

"הכתבה המשמיצה, שכל תכליתה ניסיון לגרום לפגיעה תדמיתית ולנזק עסקי כבד לתובעת על לא עוול בכפה, הוכנה ללא כל ביסוס עובדתי וללא עמידה ברף העיתונאי הבסיסי ביותר", טוענים באלקטור.

לפי כתב התביעה, שפירא ביקשה תגובה בשעה 18:18, כשעתיים לפני השידור, ולאחר השידור כשימין שאל אותה מדוע פרסמה ידיעה מטעה כאילו התוכנה נפרצה השיבה "אם יתברר בסופו של דבר שהאפליקציה אכן לא נפרצה שוב - אפרסם גם את זה". בכתב התביעה נטען כי "מדובר בהתנהלות רשלנית עיתונאית שחוטאת לכללי אתיקה בסיסיים הנדרשים מעיתונאי ובראשם אימות סיפור שהתגלגל לידיו של עיתונאי והצלבת מידע".

אשר לאחריותו של נעם, באלקטור מזכירים כי בימים אלה מתנהלת תביעה בסך מיליון שקלים נגד "ידיעות אחרונות" וגורמים נוספים, בהם רותם, בשל פרסום "פרויקט הבוטים" לפני בחירות אפריל 2019. "מוניטין מפוקפק זה" של רותם, טוענים באלקטור, היה אמור להדליק נורת אזהרה אצל שפירא, למרות שטרם ניתנה הכרעה בתביעה. "נראה כי הנתבע 3 [רותם], אשר רצונו להשפיע על מערכות בחירות אינו יודע שובע, בחר הפעם קורבן חדש, היא התובעת [אלקטור], אשר באמצעות גרימת נזק לה ביקש נתבע זה לפגוע בזדון בלקוחותיה ובסיכוייהם להצליח בבחירות הנוכחיות", נטען בכתב התביעה.

באלקטור טוענים כי לרותם היתה תוכנית לפיה "הוא יפברק פנייה של האקרים מסתוריים אליו - לא יבדוק פנייה זו או את נכונותה בעצמו - אלא יעביר אותה לעיתונאים, וישכנע אותם כי מדובר בסיפור אמיתי, ממש כפי ששכנע את עיתונאי 'ידיעות אחרונות' בסיפור פרשת הבוטים אשר הוזכר לעיל".

אלקטור מכחישה חד-משמעית בכתב התביעה כי היתה פריצה או דליפה מהמערכת בסבב הבחירות הנוכחי וטוענת כי רותם "בדה אותה ממוחו הקודח על מנת לפגוע בה ודרכה בלקוחותיה".

באלקטור טוענים כי בעקבות הפרסום פנתה אליה הרשות להגנת הפרטיות "ואולם השתכנעה חיש קל כי פריצה שכזו לא הייתה ולא נבראה ולא הייתה כל חדירה למערכות התובעת". באלקטור אף טוענים כי "הרשות להגנת הפרטיות שוכנעה כי מדובר בפברוק של נתונים, אשר מלכתחילה כלל לא היו קיימים במערכות התובעת ולכן לא יכלו לדלוף החוצה".

טרם הוגשו כתבי הגנה, אולם בתשובה להתראה בתביעה טענו בתאגיד, באמצעות עו"ד רעות פרידנרייך, כי הדיווח במהדורה נעשה "בזהירות הנדרשת, ולא קבע כי בוצעה פריצה, הגם שיש יסוד ממשי (ואף למעלה מכך) להנחה כי כך ארע".

14336-03-21

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 13.35MB)