רביב דרוקר וערוץ רשת מערערים על החלטת בית-המשפט המחוזי בירושלים למנוע מהם לשדר את העדות שמסר שעיה סגל המנוח, יועצם לשעבר של בני הזוג בנימין ושרה נתניהו, כפי שנמסרה למשטרת ישראל במסגרת חקירת תיקי משפט המו"לים.

דרוקר ורשת טוענים כי ישנה חשיבות מיוחדת להתיר את שידור התיעוד החזותי והקולי של עדות סגל, שעה שהנאשם נתניהו קובל על תפירת תיקים ועדויות שנגבו בלחץ. במקביל הסירו ברשת מהאתר ומחשבונות המדיה החברתית של הערוץ קטע קצר מהעדות של סגל, ששודר כקדימון במסגרת המהדורה המרכזית של חדשות 13. דוברת רשת יעל גאוני מסרה: "פעלנו לפי ההחלטות (הסותרות) של בית המשפט, מיום 25.2 ומיום 7.3".

סגל היה יועץ תקשורת שעבד בין היתר עבור ראש הממשלה נתניהו, היה מקורב לו ולרעייתו שרה נתניהו ושימש גם כמתווך בין בני הזוג לאמצעי התקשורת. בשנת 2017, במסגרת חקירת תיקי האלפים, זומן למסור עדות ביאח"ה.

שעיה סגל מספר על בני הזוג נתניהו בעדותו במשטרה (צילוך מסך מתוך חשבון הטוויטר של חדשות 13)

שעיה סגל מספר על בני הזוג נתניהו בעדותו במשטרה (צילוך מסך מתוך חשבון הטוויטר של חדשות 13)

בין היתר גילה לחוקריו כי עבד עבור בני הזוג נתניהו בלא תמורה, מלבד הבטחה של ראש הממשלה למנותו לתפקיד בכיר בניהול קמפיין הליכוד, בשכר. הבטחה שלדבריו עיקרה לא קוים. עוד סיפר סגל על המתנות יקרות הערך שקיבלו בני-הזוג נתניהו, כולל ממנו, ועל מעורבותו של נתניהו ברגולציה הנוגעת לרכישת אחזקות בערוץ 10 על ידי איש העסקים ארנון מילצ'ן. בנוסף סיפר סגל כי ערך היכרות בין נתניהו לאיש העסקים יצחק תשובה, וכי תשובה שוחח עם ראש הממשלה על קידוחי גז, מספר שנים לפני אישור מתווה הגז על ידי הממשלה.

חודשים ספורים לאחר מתן העדות מת סגל.

דרוקר ורשת ביקשו מהרכב השופטים שדן במשפט המו"לים לאשר להם לשדר את העדות, שכן בניגוד לתוכן הדברים המותר בפרסום, ישנו איסור בחוק על פרסום צילום של עדות כזו. הרכב השופטים פסק שאין הם הכתובת המתאימה לבירור העניין, ואילו ראש הממשלה בנימין נתניהו, באמצעות בא-כוחו עו"ד עמית חדד, הביע התנגדות נחרצת וטען כי דרוקר מנסה לחבל בהליך המשפטי.

רשת 13: "הדלפות הן כלי ראשון במעלה בעבודתו של עיתונאי חוקר, הנמצא בחוד החנית להבטחת קיומה של מדינה דמוקרטית, המעוניינת כי לאזרחיה תישמר החירות להיחשף למידע אודות המתרחש בזירה הציבורית"

ההחלטה עברה לפתחו של השופט רפאל יעקובי מבית המשפט המחוזי בת"א, שבשבוע שעבר החליט כי אין מקום לאשר את הפרסום הויזואלי של עדותו של סגל בשלב זה של המשפט. השופט יעקובי קבע כי האפשרות ששידור הקלטת תפגע בטוהר ההליך השיפוטי ותשפיע על העדים שצפויים להעיד במשפט המו"לים, גוברת על הנימוקים שהוצגו להתרת שידור העדות של סגל, ביניהם העובדה שהעד אינו בין החיים, שאלמנתו הסכימה לשידור וכי העדות כלל לא נכללת במשפט. מאחר שאין מניעה לדווח על תוכן העדות, קבע השופט יעקובי, האינטרס הציבורי מתמלא גם ללא השידור הויזואלי.

דרוקר ורשת, באמצעות עורכי-הדין זאב ליאונד ודור ליאונד, מבקשים משופטי העליון להפוך את החלטת המחוזי.

בתגובה לקביעת השופט יעקובי כי יש פגם בכך שדרוקר ורשת מבקשים לקבל הכשר לפרסום חומר מודלף טוענים המערערים כי הם "עשו עבודתם העיתונאית נאמנה, ומילאו חובתם וזכותם להביא לידיעת הציבור, ידיעות וחומרים בעלי ענין ציבורי מובהק".

לפי דרוקר ורשת, "הדלפה איננה מילת גנאי. בעולם ללא הדלפות יכולתם של האזרחים לדעת, להבין, וכפועל יוצא מכך, גם לבטא עצמם בחופשיות ולהביע ביקורת, תיפגע באופן דרמטי. עולמות אלו אינם מנת חלקן של מדינות דמוקרטיות חפצות חיים. הדלפות הן כלי ראשון במעלה בעבודתו של עיתונאי חוקר, הנמצא בחוד החנית להבטחת קיומה של מדינה דמוקרטית, המעוניינת כי לאזרחיה תישמר החירות להיחשף למידע אודות המתרחש בזירה הציבורית, ואשר משפיע על מציאות חייהם".

יצחק תשובה (צילום: משה שי)

יצחק תשובה (צילום: משה שי)

עוד טוענים דרוקר ורשת כי במקרה הנוכחי ישנם נסיבות מיוחדות ואינטרס משמעותי להתיר את הפרסום. "דומה כי אין ענין ציבורי מובהק יותר מן העניין הקיים באופן התנהלותו של ראש ממשלה מכהן", הם טוענים.

עצם הליך גביית העדויות הפך למוקד של שיח ציבורי, הם מזכירים, עם טענות של הנאשם נתניהו כאילו תפרו נגדו תיקים והחקירות של העדים זוהמו מהרגע הראשון. בהקשר זה מציינים דרוקר ורשת כי בתגובה לפרסום קטע קצר מהעדות של סגל, שבינתיים כאמור הוסר מהרשת, נמסר מהליכוד "אפשר רק לדמיין אילו איומים ולחצים הפעילו על סגל". בנסיבות אלה, הם טוענים, לשידור החומר החזותי והקולי יש חשיבות יתרה.

"בניגוד לפרסום תמלול בלבד של מתן העדות, פרסום תיעוד חזותי וקולי יאפשר לציבור להתרשם באופן בלתי אמצעי מן הדרך שבה נהגו רשויות האכיפה בגביית העדות, בזמן אמת, ומן הדינמיקה במהלכה, דבר שקשה מאד לדלות מהודעה כתובה, אשר מטבע הדברים, עלולה להחמיץ ניואנסים חשובים", טוענים דרוקר ורשת בערעור.

בנוסף טוענים דרוקר ורשת כי השופט יעקובי שגה בקביעותיו כאילו הפרסום עשוי להשפיע על עדים או יפגע בפרטיותו של סגל המנוח. העליון צפוי לדון בערעור כבר בשבוע הבא, בהרכב הכולל את השופטים נעם סולברג, יעל וינר ואלכס שטיין. נתניהו ביקש לפטור אותו מהתייצבות לדיון. השופטים נעתרו לבקשה.

ע"פ 1682/21

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 6.49MB)