העימות הפנימי במועצת העיתונות, שגלש בשבועות האחרונים להליך משפטי, מפלג את נציגי המועצה לשני מחנות ומקשה על תפקוד הארגון. בישיבת הוועד המנהל האחרונה של המועצה הביאה המחנאות הפנימית לחילופי האשמות קשים, ובסופו של דבר סוכל כליל הדיון בטענות לאי-סדרים בהתנהלותה של נשיאת מועצת העיתונות היוצאת, השופטת בדימוס דליה דורנר.

הוועד המנהל לא רק סיכל דיון על הטענות לאי-סדרים בישיבה שערך, אלא אף החליט באותה הזדמנות כי בישיבה הקרובה של האסיפה הכללית של המועצה, התנהלותה של הנשיאה היוצאת כלל לא תעלה על סדר היום. לאחר הישיבה התפטרו עוד שני חברים מהמועצה, ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר ויובל יועז, ובכך גדלה עוד שורת העוזבים בחודשים האחרונים.

בדצמבר האחרון נחשף כי במקביל לכהונתה כנשיאת מועצת העיתונות, עוסקת דורנר בהקמת מכון לעיתונות ודמוקרטיה, וכי פעילותו עתידה להיות ממומנת, לפחות בחלקה, מכספי הקדש שהגיעו לדורנר מתוקף תפקידה כנשיאת המועצה. לאחרונה נפתח גם הליך משפטי נגד המועצה, הנוגע ישירות לטענות לאי-סדרים של דורנר, ושהוגש באמצעות עו"ד אלעד מן, יו"ר עמותת העין השביעית (אתר "העין השביעית" אינו חבר במועצת העיתונות).

ישיבת הוועד המנהל של מועצת העיתונות, המכונה "נשיאות", התכנסה לפני כשבועיים, לראשונה זה למעלה משנה. יום לפני הישיבה, בעקבות פרסום מאת שוקי שדה ב"דה מרקר" על ניגודי-העניינים שבהן פעלה לכאורה הנשיאה היוצאת דורנר, ביקש יו"ר ארגון העיתונאים יאיר טרצ'יצקי, ממובילי האופוזיציה במועצה, לצרף לסדר היום של הישיבה דיון על ממצאי הכתבה. ממלאת מקום נשיאת המועצה עו"ד ארנה לין דחתה את בקשתו על סמך חוות דעתו של היועץ המשפטי של העמותה עו"ד נוי ברינט, שהבהיר כי לפי התקנון לא ניתן להוסיף נושא לסדר היום של הישיבה בהתראה של פחות משבעה ימים. טרצ'יצקי זעם על כך ("איבדת את הבושה", כתב לעו"ד לין), שכן הישיבה עצמה כונסה בהתראה של שבעה ימים בלבד.

יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי (צילום: פלאש 90)

יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי (צילום: פלאש 90)

בישיבה, שהתקיימה באופן מקוון, האווירה היתה קשה ביותר. עו"ד לין עמדה במילתה ומנעה בתוקף מנציגי האופוזיציה במועצה, בהם טרצ'יצקי ויתר נציגי ארגון העיתונאים, להעלות לדיון את הטענות לאי-סדרים של הנשיאה היוצאת ושל חלק מחברי נשיאות המועצה, בכל הקשור להקמת המכון הישראלי לתקשורת. היו בין חברי הנשיאות מי שציינו בדבריהם בישיבה כי אינם זוכרים תקופה כה מתוחה ורוויית הכפשות אישיות בתולדות המועצה.

אחרי כשעתיים של דיון מתוח עלתה להצבעה הצעה לצרף לסדר היום של ישיבת המליאה הקרובה של המועצה, שתתכנס ב-9.3, את נושא התנהלותה של הנשיאה היוצאת דורנר וחלק מחברי נשיאות המועצה. חברי נשיאות כנציג "הארץ" עמוס שוקן, נציג "ישראל היום" בועז ביסמוט, נציג גלי-צה"ל שמעון אלקבץ ונציג תאגיד השידור הישראלי ברוך שי, כלל לא השתתפו בהצבעה, והיא התקיימה בעיקרה בין נציגי ארגונים - בהם כאלה שכלל אינם מאגדים עיתונאים פעילים, ונציגי כלי תקשורת - בהם קטנים ואף קיקיוניים.

בעד ההצעה הצביעו נציגי ארגון העיתונאים (טרצ'יצקי, יאסר עוקבי, יובל יועז ומשה רונן) כמו גם נציג הציבור עמית שכטר וניר בן-צבי, נציג "שקוף", כלי התקשורת העצמאי עמו התאחדה לאחרונה "העין השביעית".

נציגי הציבור מוחמד ותד וענת פלג, כמו גם עו"ד לין, נמנעו מההצבעה, אחרי שנטען כי הם שרויים בניגוד עניינים שכן שמותיהם מופיעים במסמכי הייסוד של המכון הישראלי לתקשורת. לצדם נמנעו גם נציגי הציבור עמוס שפירא ועצמון יניב והעיתונאים רמי יצהר ("עניין מרכזי") וסימה אלה (Jewish Business News).

אולם מרבית חברי הנשיאות שהשתתפו בישיבה התנגדו להצעה, בטענה כי ראשית יש לתת לוועדת הביקורת של המועצה לדון בסוגיית המכון ורק אחר כך להביא את הנושא לדיון במליאה. במתנגדים נמנו נציגי אגודת העיתונאים בירושלים (שייקה קומורניק, חיים שיבי, צגה מלקו ועפרה סתת-מילוא), נציגי האיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית יצחק פרי ועליזה ז'זק, נציג הציבור חיליק לימור והעיתונאים שרי רוט (חרדים 10), משה נעים (כאן נעים) ואליק מאור (מגפון).

לאור החלטה זו, גם בישיבה הקרובה של מליאת מועצת העיתונות, שתתכנס בשבוע הבא, לא ידונו החברים בפרסומים האחרונים על התנהלות פסולה לכאורה של הנשיאה היוצאת דורנר, והטענות לניגודי-עניינים עת פעלה יחד עם כמה מחברי נשיאות המועצה לקבלת תרומה ממקור חיצוני והקמת עמותה חדשה בשם המכון הישראלי לתקשורת.

האיזון הופר

רשימת המתנגדים להצעה לדון בטענות נגד דורנר, מדגימה טענה אחרת של ארגון העיתונאים, לפיה האיזון במועצה הופר באופן שמשרת את האינטרסים של דורנר אך פוגע במטרות המועצה. סוגיית הארגונים הזכאים להשתתף במועצה, ומספר החברים להם זכאי כל ארגון, היא כעת נושא מחלוקת עיקרי בין המחנות במועצה.

מועצת העיתונות, שנוסדה לפני קרוב ל-60 שנה, מופקדת על רגולציה עצמית של התקשורת בישראל. באוגוסט 2006 נבחרה השופטת בדימוס דורנר לנשיאת המועצה, אחרי שנים שבהן לא נמצא מי שיעמוד בראשה. בתקופת הנשיאה דורנר המשיכה המועצה לפעול אך השפעתה על עולם התקשורת הישראלי היתה שולית.

מועצת העיתונות מורכבת מנציגי שלושה מגזרים שונים: הציבור, עיתונאים (נציגי ארגוני עיתונאים) ומו"לים. החלוקה הפנימית מאז הקמת המועצה קובעת כי 40% מהחברים יהיו נציגי ציבור, 30% יהיו נציגי העיתונאים ו-30% נציגי מו"לים. ואולם, בשנים האחרונות האיזון הזה הופר כשלמועצה הצטרפו נציגי ארגונים שחלקם לא מאגדים עיתונאים פעילים, וכלי תקשורת שחלקם קטנים ושוליים.

מנכ"ל אגודת העיתונאים תל-אביב יוסי בר-מוחא (צילום: יהודה שגב)

מנכ"ל אגודת העיתונאים תל-אביב יוסי בר-מוחא (צילום: יהודה שגב)

לפני כחצי שנה צפה המחלוקת אל פני השטח אחרי שהנשיאה דורנר הפיצה לחברי המועצה מכתב ששלח לה יו"ר ארגון העיתונאים יאיר טרצ'יצקי, ובו ביקש ממנה לפעול לשינוי מהותי בפעילות המועצה ולשכור מנהל בשכר להובלת השינוי. בישיבה שנערכה במליאת מועצת העיתונות באמצע חודש דצמבר האחרון דורנר לא רק בלמה את מתנגדיה, אלא גם צירפה במחטף את אגודת העיתונאים בתל-אביב.

בנוסף, במהלך הישיבה מדצמבר התברר לחברי המועצה כי הנשיאה פועלת להקים ולעמוד בראש ארגון חדש, המכון הישראלי לתקשורת, שלדבריה יתמקד בעידוד אוריינות תקשורתית בקרב צעירים. בעקבות הישיבה פרש "גלובס" מהמועצה וזמן קצר אחר-כך חשפה עיתונאית "גלובס" ענת ביין-ליבוביץ' כי טענות שהעלתה דורנר באותה ישיבה לגבי המכון הישראלי לתקשורת אינן עומדות במבחן המציאות.

הביקורת, כך נראה, עשתה את שלה. דורנר הודיעה על הקדמת פרישתה מהמועצה ובהמשך גם פירסמה ב"הארץ" מאמר בו כתבה כי שגתה באופן שבו הציגה את התרומה להקמת המכון הישראלי לתקשורת. אחריה פרשו מהמועצה גם נאמנה, המנכ"ל מוטי רוזנבלום, והדובר אמיר רוזנבליט.

גילויים עיתונאים נוספים, ב"דה מרקר" וב"גלובס", הטילו צל כבד עוד יותר על התנהלותה של דורנר. לפי הפרסומים, דורנר קיבלה מתוקף תפקידה כנשיאת המועצה את הזכות לעשות שימוש בכספי הקדש על שם חצקל צבי קלצל, אך בחרה לנתב את הכספים הללו למכון החדש בהקמתה ובראשה. בנוסף, במשך חודשים ארוכים דורנר הסתירה מחלק מחברי המועצה את האפשרות לעשות שימוש בכספי ההקדש, ואת תוכניתה להקים ארגון נפרד שאליו יגיע הכסף.

במקביל תבעו ארגון העיתונאים בישראל ושלושה ומנציגיו במועצה, יובל יועז, יאסר עוקבי ואלירן חיאט, את מועצת העיתונות ואת אגודת העיתונאים בתל-אביב בדרישה להכריז על ביטול ההחלטות שהתקבלו בישיבת המליאה, לרבות ההחלטה לצרף את אגודת העיתונאים. התובעים, שיוצגו על-ידי עו"ד אלעד מן, יו"ר עמותת העין השביעית, דרשו גם צו זמני שיאסור על נציגי אגודת העיתונאים להשתתף בישיבות המועצה. בתשובה טענה המועצה, באמצעות עו"ד רנאטו יאראק, כי ארגון העיתונאים נטפל לעניינים טכניים ופורמליסטיים וכי הארגון עצמו אינו חבר כדין במועצה מאז שעבר מההסתדרות לעמותה עצמאית.

בינתיים נמחקה התביעה, לאור החלטת המועצה להביא את סוגיית צירוף אגודת העיתונאים בת"א לדיון בוועד המנהל כפי שדרשו התובעים. דרישה נוספת שנכללה בתביעה, לתקן את מפתח הנציגים שקובע למי הזכות לקבל ייצוג במועצה ובאיזה היקף, אמורה להתברר בימים אלה ממש, באמצעות צוות שיקום לצורך כך. כעת נסוב המאבק בין שני המחנות במועצת העיתונות על זהות חברי הצוות שיכריע אלו גופים יהיו זכאים לנציגות במועצה ובאיזה היקף.