מועצת העיתונות החליטה אמש (14.12) לדחות את ההצעה שהעלו ארגון העיתונאים, העיתון "גלובס" וחברים נוספים למנות בהקדם מנהל בשכר שיוביל שינוי עומק בפעילות המועצה. ההחלטה התקבלה בסיומו של דיון מקוון שעלה לטונים גבוהים וכלל עימותים אישיים. הבוקר, לאור הדיון ותוצאותיו, הוחלט ב"גלובס" לפרוש מהמועצה.

כבר בפתח הדיון השמיעה נשיאת מועצת העיתונות, השופטת בדימוס דליה דורנר, שתי בשורות שלא נכללו בסדר היום המקורי: האחת, על צירופה של אגודת העיתונאים בתל-אביב למועצה; והאחרת, על כוונתה להקים מכון פרטי שיעסוק בהנחלת אוריינות תקשורתית לבני נוער.

כמה מחברי המועצה תהו מדוע יש לצרף את אגודת העיתונאים בתל-אביב, שפרשה מהמועצה לפני כשמונה שנים בעקבות מחלוקת על הליך מינוי הנשיאה, כבר בתחילת הדיון, מהלך שיקנה לנציגיה זכות הצבעה בהחלטה האסטרטגית על עתיד של המועצה. אחרים תהו מדוע לא נכלל הנושא בסדר היום שהופץ לחברים לפני הישיבה. אך הנשיאה דורנר ומנכ"ל המועצה, מוטי רוזנבלום, עמדו על כך שתתקיים הצבעה על הצטרפות האגודה התל-אביבית בלי לקיים קודם לכן דיון בנושא.

נשיאת מועצת העיתונות דליה דורנר (צילום: אביר סולטן)

נשיאת מועצת העיתונות דליה דורנר (צילום: אביר סולטן)

כשיו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, ביקש את רשות הדיבור כדי להעיר על הצטרפות האגודה התל-אביבית, אמר לו מנכ"ל המועצה שהוא יכול להצביע נגד, אך לא לדבר. כשנציג הציבור עמית שכטר אמר למנכ"ל רוזנבלום שהוא אינו יכול להעלות נושא שלא הופיע בסדר היום ולדרוש להצביע עליו בלי דיון, השיב לו רוזנבלום שהוא כן יכול לעשות זאת – והציע גם לו להצביע נגד. טרצ'יצקי שב וביקש את רשות הדיבור, אך הנשיאה דורנר פסקה ש"דיברנו מספיק" וקראה לקיים הצבעה.

אחרי כמה דקות של חילופי דברים נערכה הצבעה. 38 חברים תמכו בקבלת האגודה התל-אביבית בחזרה למועצה, 12 התנגדו ו-4 נמנעו, בשל האופן שבו נעשה ההליך, ללא דיון מוקדם (בין המתנגדים נמנה גם ניר בן-צבי נציג ארגון "שקוף", שעמו התאחד לאחרונה אתר "העין השביעית"). יו"ר אגודת העיתונאים בתל-אביב, רותם אברוצקי, הצטרף בשלב זה לישיבה המקוונת ובירך את החברים: "אנחנו שמחים לשוב למועצת העיתונות. חבל שכך אבל לא נורא. פנינו נושאות ברכה ושלום".

בהמשך הישיבה התגלע עימות בין הנשיאה דורנר לנציגת הציבור ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר בכל הקשור למכון לאוריינות תקשורתית שעליו הודיעה הנשיאה בתחילת הדיון. "החלום שלי הוא להיכנס לבתי-ספר ולהדריך אותם באוריינות עיתונאית, שיידעו לקרוא עיתון", אמרה דורנר, והדגישה כי המכון טרם הוקם רשמית וטרם גייס את התקציב הדרוש לו. לדבריה, המכון לא יעסוק בתחומים הקרובים לאלו של מועצת העיתונות, ועל כן אין כל ניגוד עניינים בין פעילותה במועצה לפעילותה הצפויה במכון.

יוסי בר-מוחא ורותם אברוצקי, בית הדין הארצי לעבודה, 26.11.13 (צילום: "העין השביעית")

מנכ"ל אגודת העיתונאים בתל-אביב יוסי בר-מוחא (מימין) עם יו"ר האגודה, רותם אברוצקי (צילום: "העין השביעית")

אחרי שעורכת "גלובס" נעמה סיקולר שאלה האם למכון זה יהיה מנכ"ל בשכר השיבה דורנר כי מדובר במכון פרטי, ושכאשר הוא יקום ויירשם כעמותה הכל יהיה חשוף. בשלב זה העירה שוורץ-אלטשולר כי למכון "כבר יש מנכ"ל בשכר", ואמרה שההכחשה של דורנר היא "מעשה נבלה".

דורנר הכחישה זאת, אך שוורץ-אלטשולר המשיכה וטענה כי אחרי תקופה ארוכה שהיא מתאפקת, ולא מדליפה לעיתונות את הפרטים הידועים לה, היא אינה מסוגלת להתאפק עוד. "לשקרים אני לא מוכנה", הודיעה לדורנר. על רקע הצגתה כאחת ממייסדות המכון הוסיפה כי היא מבקשת להתנער מהמיזם, ואמרה לנשיאת מועצת העיתונות: "לא תכניסי אותי לניגודי העניינים שלך".

לפי שוורץ-אלטשולר, "יש יותר מאשר מעט ניגודי עניינים בין המכון הזה למועצת העיתונות ברמה שחייבה גילוי נאות היום עוד לפני ההצבעה. לארגון הזה יש או מתוכנן לפחות מנכ"ל בשכר. בקול הקורא לתפקיד המנכ"ל נכתבו דברים שדומים לתפקידי מועצת העיתונות, זה לא יהיה רק מכון חינוכי ואם זה היה מכון חינוכי לא היו ממנים לתפקיד המנכ"ל עיתונאי בכיר. נעשה פה מעשה שלא מקובל בשום קנה מידה. אני חושבת שגם מוטי צריך לספר לחברים מה החלק שלו במכון החדש".

מוטי רוזנבלום, מנכ"ל מועצת העיתונות (צילום: "העין השביעית")

מוטי רוזנבלום, מנכ"ל מועצת העיתונות (צילום: "העין השביעית")

רוזנבלום הכחיש כל קשר למכון, ודורנר טענה כי שוורץ-אלטשולר חייבת לה סליחה כיוון שטרם שילמה אגורה למנכ"ל המיועד. בהמשך הישיבה אכן חזרה בה שוורץ-אלטשולר מהאשמת דורנר בשקר, אך עמדה על מורת רוחה מאופן הצגת המכון. כשנציג ארגון העיתונאים יובל יועז תהה מה תעשה דורנר אם וכאשר יגיע אדם שירצה לתרום סכום נכבד לקידום המטרות החופפות של מועצת העיתונות והמכון המיועד, אמרה דורנר: "אני לא אהיה נשיאת מועצת העיתונות. אנחנו גומרים את הקדנציה ויהיה לכם נשיא אחר". הקדנציה של דורנר אמורה להסתיים באוקטובר 2021.

בסופה של הישיבה, כאמור, נדחתה ההצעה לגייס מנהל בשכר שיוביל שינוי עומק במועצה. רק 18 חברים הצביעו בעד הצעה זו, בעוד ש-28 חברים העדיפו הצעה שניסחה השופטת דורנר שלפיה מנכ"ל המועצה רוזנבלום, העובד בהתנדבות, יוביל יחד עם צוות מתנדבים את יישום המלצות ועדת האסטרטגיה של המועצה באשר לפעילותה בעתיד הנראה לעין.

למחרת הדיון הודיעה מו"לית "גלובס" אלונה בר-און על פרישת העיתון מהמועצה. "ראשית, בשנת חברותנו במועצה חוויתי שוב ושוב התנהלות שנראית לא תקינה ולא סבירה. הצבעות במחטף, השתקת דיונים, אי-פרסום פרוטוקולים, לרבות סירוב לעיתונאי 'גלובס' שביקש לקבל אותם, וכן מסמוס של כל תהליך תיקון ושיפור, עד לרמת שיתוק. נסיונות שלי ושל אחרים להצביע על הכשלים ולפעול באופן קולגיאלי לתיקונם לא צלחו", כתבה בר-און. עוד קודם לכן הודיע על פרישתו עיתונאי "גלובס" אבישי גרינצייג, שהיה חבר במועצה מטעם ארגון העיתונאים.

ב"גלובס" הרחיבו היום בנוגע למכון שמקימה דורנר וסיפקו פרטים העומדים בניגוד לטענותיה. כך למשל לפי הצהרת הכוונות של הגוף החדש, תחום עיסוקו ישתרע הרחק מעבר לאוריינות תקשורת ויכלול תחומים מובהקים שבהם עוסקת המועצה.

לפי כתבת המדיה של העיתון, ענת ביין-לובוביץ', המכון ייקרא "המכון לתקשורת ועיתונות בישראל" ויתקיים מפירות של קרן בגובה כעשרה מיליון שקל. לפי הדיווח, מקור הכסף הוא הקדש של "זוג ערירי". אחד מנאמני ההקדש הוא מוטי רוזנבלום, מנכ"ל מועצת העיתונות ונאמנה של דורנר, ולפי הפרסום בסוד הקמתו היו שותפים חברים נוספים במועצה: טלי ניר, ארנה לין, יחיאל לימור ומוחמד ותד. המנכ"ל המיועד הוא גולן יוכפז, מנכ"ל חדשות 13 לשעבר.