חילוקי דעות בצמרת מועצת העיתונות, ארגון הרגולציה העצמית של התקשורת בישראל, הציתו סערה זוטא בגוף המנומנם. נשיאת המועצה ב-14 השנים האחרונות, השופטת (בדימוס) דליה דורנר, ביקשה מחברי מליאת המועצה לקיים הצבעת אמון שתקבע אם תמשיך בכהונתה. זאת בעקבות ביקורת שמתח אחד מחברי המליאה, יו"ר ארגון העיתונאים יאיר טרצ'יצקי, על התנהלות המועצה, ובקשתו למנות מנהל בשכר.

טרצ'יצקי הביע את זעמו על כך שדורנר נתנה פומבי למכתב ששלח לה ובו דעתו על השינוי הנצרך במועצה, משום שהיה טיוטה המיועדת לה אישית, וטען כי כל רצונו היה לעכב החלטות על מינוי בעל תפקיד בשכר במועצה ולערוך על כך דיון. חברי המליאה הביעו בתגובה תמיכה בעמדתו של טרצ'יצקי, הבעת אמון בדורנר או שתיהן גם יחד, אולם כך או כך נראה כי השופטת דורנר נחושה לקיים את ההצבעה על שאלת האמון בה.

מועצת העיתונות, שנוסדה לפני קרוב ל-60 שנה, נועדה להוות את הבמה המרכזית לדיון והכרעה באתיקה העיתונאית. המועצה מורכבת מנציגי עיתונאים, נציגי ציבור ונציגי המו"לים וממומנת מכספי כלי התקשורת שחברים בה. למרבה הצער, זה מכבר הפכה המועצה לגוף נטול השפעה כמעט לחלוטין על עולם התקשורת הישראלי, שנים ארוכות לפני כהונתה של דורנר, שנכנסה לתפקידה אחרי שנים שבהן לא נמצא מי שיעמוד בראש המועצה.

מועצת העיתונות אמנם מעדכנת את התקנון האתי שלה מדי כמה שנים ובתי-הדין לאתיקה שפועלים תחתיה מקיימים דיונים על חלק קטן מהתלונות שמגיעות לפתחה, אולם בעוד מערכת המשפט מתייחסת אליה ברצינות, כלי התקשורת לרוב לא מכירים בסמכותה או מייחסים לה חשיבות. גם כלי האכיפה היחיד שברשותה, חובת הפרסום של פסקי הדין שהיא מנפקת, לא מיושם בפועל. בנוסף, הנוכחות הדיגיטלית של המועצה אפסית, ופעילותה, מלבד ישיבות ודיונים בבית-הדין לאתיקה, מתמצה בארגון סיורים ברחבי המדינה.

יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי (צילום: פלאש 90)

יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי (צילום: פלאש 90)

טרצ'יצקי, העומד בראש ארגון העיתונאים בישראל (ארגון שנועד לאגד את העיתונאים הפעילים ולייצג אותם מול הנהלות כלי התקשורת), חבר במועצה בשמונה השנים האחרונות וער למצבה העגום. לאחרונה החל לקדם יוזמה לשינוי מהותי בפעילות המועצה. פעילות זו נתקלה, לדבריו, בהתנגדות נשיאת המועצה דורנר. העימות בין השניים הפך פומבי ביום רביעי האחרון, עת מנכ"ל המועצה רוזנבלום שיגר לכל חברי המליאה מייל תחת הכותרת "הודעה מיוחדת".

"הנשיאה ביקשה ממני להעביר אליכם את פנייתו של יאיר טרצ'יצקי, שבמרכזה דרישה להחלפתי במנכ"ל שכיר", כתב, "אני מצרף את הפנייה ואת תגובת הנשיאה המחייבת הצבעת אמון בה כמפורט בתגובתה".

טרצ'יצקי, לפי רוזנבלום, כתב בפנייתו לנשיאה כי "ההשפעה של המועצה היא זניחה ועל סף הבלתי מורגשת". לפי טרצ'יצקי, "במצב שבו האמון בתקשורת בשפל, המועצה ובתי הדין שלה היו אמורים להוות כתובת מרכזית לציבור אבל אנחנו בכלל לא בכיוון. אין פעילות להנחלת אתיקה בקרב עיתונאים, שגם הם בכלל לא רואים במועצה כתובת. אין נוכחות משמעותית בדיון הציבורי. אין שום חשיבה אסטרטגית, תוכנית עבודה או יעדים ברורים ומדדים להצלחה. לא דרושים פה קוסמטיקה או תיקונים קלים, אלא שינוי של ממש באופן הפעולה של המועצה".

במכתבו של טרצ'יצקי נכתב כי שוחח על כך מספר פעמים עם הנשיאה דורנר, וציין בפניה כי הצעד הראשון לתיקון הוא מינוי מנהל בשכר שיכול לקדם את השינוי הדרוש: "אני מעריך ומחבב את מוטי, וכמובן מוקיר לו על התנדבותו במועצה, אבל אני לא חושב שהוא האיש הנכון לבצע את המשימה הזאת. אמרתי לו את הדברים וגם עדכנתי אותו על כוונתי לשלוח את המייל".

לדברי יו"ר ארגון העיתונאים, בשיחה שקיים עם נשיאת המועצה דורנר היא הביעה את עמדתה כי המועצה מתפקדת מצוין "אבל ביקשה שאעביר לה מסמך שימחיש מה סוג החשיבה והצעדים שלדעתי נדרשים כעת". טרצ'יצקי ציין במכתבו כי הוא מצרף קישור למסמך שכתב. "לא מדובר בתוכנית עבודה סדורה וזה בטח לא מושלם - אבל זה יכול להיות בסיס לדיון עתידי", הדגיש וביקש להעלות להצבעה שתי הצעות: ראשית, לקיים דיון במועצה על השאלה האם הגיעה העת לגייס מנהל פעילות בשכר; ושנית, להחליט כי עד לאותו דיון "לא יתבצע במועצה שום שינוי בעל השלכות כלכליות לרבות שכירת עובד או התקשרות עם ספק חיצוני".

מו"ל "הארץ" עמוס שוקן (צילום: אוליביה פיטוסי)

מו"ל "הארץ" עמוס שוקן (צילום: אוליביה פיטוסי)

למכתב זה, מאת טרצ'יצקי, צירף המנכ"ל רוזנבלום את תגובתה של הנשיאה דורנר: "חברות וחברי המליאה, אני מצטערת על הבקשה של מר יאיר טרצ'יסקי [כך במקור]. כידוע לכם, אני מכהנת כנשיאה נבחרת של המועצה. מוטי רוזנבלום פועל על פי הנחיותיי. הבקשה של מר טרצ'יסקי אינה נוגעת לתוכנית מסוימת זו או אחרת וגם לא למוטי בלבד, אלא היא הבעת אי אמון בי. לפיכך אבקש שכל אחת ואחד מכם יעבירו למנכ"ל את עמדתה/ו לגבי המשך כהונתי, והחלטת הרוב תקבע אם ארנה [לין, המשנה לנשיאה; א.פ], מוטי ואני נשאר בתפקידנו עד תום הקדנציה. נא להעביר את עמדתכם [...] עד יום ראשון 11 באוקטובר 2020".

כמה דקות לאחר שיגור המייל של רוזנבלום השיב טרצ'יצקי וכתב כך: "זאת פשוט חוצפה שאין כדוגמתה. ניסחתי מכתב לאחר שכל ניסיון לדבר על זה עם הנשיאה עלה בתוהו, תוך סירוב מוחלט להכיר בכך שיש כל בעיה מועצה והכל מתפקד מצוין. מתוך אדיבות וכדי לא להתנהל באופן חד צדדי, העברתי טיוטה של המכתב לנשיאה דורנר. אני לא מבין באיזה זכות היא שולחת בשמי וללא רשותי טיוטה חלקית של מכתב שניסחתי. זאת התנהלות דוחה, לא אתית ולא ישרה. למרבה האירוניה, ההתנהלות הזאת רק מחזקת את הטיעון שנדרש שינוי דרמטי במועצה. מעדיף לא להרחיב על כך כל עוד אני רותח מזעם (ובמקביל משחק עם הילד בגינה). אבל זה לא יעבור בשתיקה".

בהמשך הערב שיגר לחברי המועצה תגובה נרחבת, שאליה צירף את המכתב שאמור היה להתלוות למכתב שהפיצה בשמו הנשיאה. במכתבו זה מנה את הצעדים הדרושים להחייאת המועצה: "חיזוק הקשר עם הציבור", "הנחלת האתיקה בקרב העיתונאים וכלי תקשורת", "חיזוק היכולת להיות עם היד על הדופק מול אתגרי השעה", "הפיכת בתי הדין לאתיקה לגופים עם שיניים שהציבור רואה בהם כתובת ועיתונאים וכלי תקשורת מפחדים מהם", "שיפור המצב הכלכלי של המועצה" ו"שיפור ההתנהלות הפנימית בתוך המועצה".

נעמה סיקולר, עורכת "גלובס" (צילום: יונתן זינדל)

נעמה סיקולר, עורכת "גלובס" (צילום: יונתן זינדל)

לגבי כל אחד מהצעדים פירט טרצ'יצקי את המהלכים הדרושים, מעבר לעניין העקרוני של הבאת איש מקצוע בשכר שיבנה תוכנית מסודרת ויוציא אותה לפועל. טרצ'יצקי הציע, בין היתר, לחדש את אתר המועצה ולייצר נוכחות ברשתות החברתיות, לבנות מערכי לימוד לעיתונאים ויצירת השתלמויות בנושאי אתיקה עיתונאית, לשתף פעולה עם ארגוני חברה אזרחית רלוונטיים, לצאת בקמפיין פרסומי שיעודד הגשת תלונות, להקים קליניקה לאתיקה עיתונאית שתסייע בהגשת תלונות, להכניס סעיף לתקנון האתיקה שיחייב עיתונאים וכלי תקשורת לפנות לבית הדין לאתיקה לפני הגשת תביעה נגד עיתונאי או כלי תקשורת אחר, לפתח מקורות הכנסה נוספים מעבר לתשלום דמי החבר של כלי התקשורת, ולקיים ישיבות בתדירות קבועה תוך פרסום סדר יום מוקדם.

"ההצעה הזאת", כתב טרצ'יצקי לחברי המועצה, "היתה אמורה להתלוות למכתב שרציתי לשלוח לכם, לאחר שהבנתי שלשופטת אין שום קשב לשינויים האלה. השופטת מחקה את הקישור להצעה הזאת, ושלחה את הטיוטה על דעת עצמה ומאחורי גבי. באופן מניפולטיבי, הוצג בפניכם כאילו אני דורש לפטר את מוטי, למרות שנאמר לשופטת מפורשות שזאת לא כוונתי. המטרה היא לא פרסונלית אלא מהותית: להביא לחיזוק משמעותי של המועצה. השופטת ביקשה ממני דוגמאות למה צריך לעשות, ותשובתי מופיעה למעלה. אני לא בטוח שכל הרעיונות שם טובים, אבל בדיוק בשביל זה גופים דמוקרטיים מקיימים דיונים".

טרצ'יצקי שב והדגיש את הצורך בשכירת איש מקצוע שיקדם תוכנית לשינוי פניה המועצה והוסיף: "אני מאוד מקווה שגוף שמתיימר להיות אחד מנושאי לפיד הדמוקרטיה הישראלית ומובל על ידי שופטת בית המשפט העליון בדימוס, יכבד את שתי בקשותיי הפשוטות והצנועות: 1. לקיים בהקדם דיון - כן, רק דיון. לא צריך להיבהל, לאיים בהתפטרויות או להצהיר נאמנויות! - שיעסוק בשאלות האם צריך לקדם שינוי דרמטי במועצה והאם צריך להביא איש מקצוע בשכר שזאת המומחיות שלו כדי שיהיה אחראי על ניהול התהליך המורכב הזה. 2. שעד לקיום דיון וקבלת החלטה - תהיה אשר תהיה - המועצה לא תמהר לשכור אדם לניהול פעילות הדיגיטל. ואני כותב 'תמהר', כי נודע לי שמיד אחרי שאמרתי לנשיאה שאני מעוניין לקיים דיון במליאת המועצה, הואצו המאמצים למצוא מישהו כזה כדי לקבוע עובדות בשטח ולייתר חלק מהדיון".

אלונה בר-און, מו"ל "גלובס" (צילום: איתמר ב"ז)

אלונה בר-און, מו"ל "גלובס" (צילום: איתמר ב"ז)

בין חברי מועצת העיתונות היו כאלה שנענו לקריאה של הנשיאה דורנר להביע בה אמון, היו כאלה שצידדו בדרישת טרצ'יצקי לקיים דיון על עתיד המועצה ורבים הביעו את שתי העמדות גם יחד. נציגי ארגון העיתונאים במועצה, בהם יובל יועז, אבישי גרינצייג, ענת סרגוסטי (שהיא גם בעלת תפקיד בארגון העיתונאים), ויאסר עוקבי, קראו לקיים דיון במועצה בהצעות של טרצ'יצקי ולהפריד בין נושא זה לנושא האמון בנשיאה דורנר.

עמוס שוקן, מו"ל "הארץ", כתב: "אני חושב ששני העניינים לא בהכרח קשורים. אני בעד המשך כהונת הנשיאה, אורנה ומוטי שההובלה שלהם בשנים שחלפו היא נכס של המועצה. כשתקום המועצה על מוסדותיה, נוכל לגשת לדיון מה צריכים להיות תחומי הפעילות שלה".

עורכת "גלובס" נעמה סיקולר הביעה תמיכה בעמדת טרצ'יצקי. "הצטרפתי למועצת העיתונות מתוך תקווה שניתן יהיה לבצע בה שינוי אסטרטגי ומשמעותי שיהפוך אותה לרלוונטית בזמנים מאתגרים אלה לענף העיתונות", כתבה. "קרוב לשנה לאחר מכן, אני נאלצת לומר בצער שתקוותי לשינוי המיוחל כמעט אבדה. במשך שנה חזיתי פעם אחר פעם בחוסר המוכנות לקיים חשיבה מחדש או דיון עומק, לא בסוגיות אתיות ערכיות, לא בתפקיד המועצה ואפילו לא בסוגיות מנהלתיות הקשורות לסדרי עבודה. האפיזודה האחרונה – הכוללת הפצת טיוטת מכתב בפומבי, והפיכת בקשה עניינית לקיים דיון להצהרת נאמנות – מהווה עוד נדבך של שיטת התנהלות אשר לא תוליך אותנו לשינויים המיוחלים והנדרשים".

מו"לית "גלובס" אלונה בר-און החרתה החזיקה אחריה. "מצטרפת לדבריה של נעמה ולהצעתו של יאיר לקיים דיון עומק בהקדם", כתבה.

ברוך שי, מנהל חטיבת החדשות בתאגיד השידור הישראלי, כתב בשם החטיבה כי "מועצת העיתונות במתכונתה הנוכחית חסרת השפעה ולא רלוונטית למציאות התקשורתית".לדבריו, "יש לקיים דיון רחב על התאמתה של המועצה לעידן הנוכחי ועל יכולתה לעמוד בחזית. [...] לכן אנו סבורים שהצעתו של יאיר היא צעד בכיוון הנכון".

דובר מועצת העיתונות אמיר רוזנבליט מסר בשמה של דורנר בתגובה: "פנייתו של מר יאיר טרצ'יצקי כרכה יחד טענות והצעות מהותיות שונות, עם דרישה פרסונלית להדחתו של מנכ"ל המועצה, מר מוטי רוזנבלום. מכיוון שכל פעולותיו של מר רוזנבלום נעשות מטעמן של הנשיאה דורנר והמשנה לנשיאה, עו"ד ארנה לין, פנייתו של מר טרצ׳יצקי הועברה כלשונה אל כל חברות וחברי מליאת מועצת העיתונות, שהתבקשו לקיים הצבעת אמון בנשיאה.

"בהמשך, לפני קיום ההצבעה, העביר מר טרצ'יצקי נוסח מתוקן של הצעתו, שכלל גם ביקורת על הנשיאה. הנוסח המתוקן ששלח, עמד בפני החברים. באשר להצעות ולטענות הלא אישיות שהועלו על-ידו, בדעתה של נשיאת המועצה להעבירן לטיפולה של ועדת האסטרטגיה, בראשותה של ענת סרגוסטי. כאמור, מכתבו של מר טרצ'יצקי הועבר לכל חברי המועצה כלשונו, וקשה להבין את טענותיו בעניין זה. באשר לביטויים שבהם מר טרצ'יצקי בחר להשתמש - סגנונו של אדם כבודו".