כמה מחברי מועצת העיתונות הכריזו הבוקר (26.11) באופן עצמאי על כינוס אסיפה כללית של המועצה כדי לדון בתוכנית ל"שינוי אסטרטגי עמוק ומהיר" במועצה ולהצביע על מינוי מנהל בשכר למועצה. חברי המועצה שהחליטו על כינוס האסיפה טוענים כי לא נותרה להם ברירה אלא לפעול באופן עצמאי לאור העובדה שנשיאת המועצה, השופטת בדימוס דליה דורנר, פועלת בניגוד לתקנון העמותה וחוק העמותות המחייבים כינוס המליאה לפי דרישת לפחות 10% מהחברים בה.

בתגובה טענו חברים אחרים במועצה כי ממילא תוכננה להתקיים בקרוב ישיבה של מועצת העיתונות לדון בהמלצות ועדת האסטרטגיה בנושא, כך שאין כל טעם בהכרזה על כינוס ישיבה מיוחדת ונפרדת. על ההודעה בדבר אסיפה כללית חתומים נציגי ארגון העיתונאים במועצה, לצד נציגי ציבור, נציגי תאגיד השידור הישראלי ונציגי "גלובס". על מכתב התגובה חתומים נציגי אגודת העיתונאים בירושלים.

בחודש שעבר התעוררה סערה זוטא בקרב חברי המועצה, ארגון הרגולציה העצמית של התקשורת בישראל, בעקבות ביקורת שמתח יו"ר ארגון העיתונאים יאיר טרצ'יצקי על התנהלות המועצה. טרצ'יצקי הציע לקדם גיוס מנהל בשכר לצורך רענון מקיף של הפעילות במועצה, אך הצעתו נתקלה בהתנגדות של הנשיאה דורנר, אשר הגדירה אותה הכרזת אי-אמון בה ובדרכה.

לאחר עימות בכתב וחילופי האשמות הוחלט שלא להחליט, אלא לדון בהצעה בישיבת מועצת העיתונות הבאה. ב-6.10 שלחו 19 מחברי המועצה מכתב ובו דרישה לקיים תוך 21 יום אסיפה כללית בנידון, אולם זו טרם כונסה. על כן הבוקר הודיעו כמה מחברי מועצת העיתונות באופן עצמאי על תאריך לישיבת אסיפה כללית.

"למרות שתקנון העמותה וחוק העמותות מחייבים היענות לדרישה שכזאת שמגיעה מיותר מעשרה אחוזים מחברי העמותה, נשיאת מועצת העיתונות, השופטת בדימוס דליה דורנר, שלחה הודעה שממנה עולה כי היא מסרבת לפעול בהתאם לתקנון המועצה ולחוק העמותות", נכתב במכתב. "חלף קיום האסיפה לאלתר, כפי שמחייב החוק, הנשיאה הודיעה כי היא מעבירה את הנושא לטיפול ועדת האסטרטגיה. בשבוע שעבר, לאחר שוועדת האסטרטגיה סיימה את עבודתה ואימצה את מרבית ההצעות שהוצעו כבר לפני יותר מחודש, הודיעה הנשיאה כי בכוונתה להביא את המלצות הוועדה לאישור במליאה ואז להעביר אותן לטיפול של ועדה אחרת".

לפיכך, מודיעים חברי המועצה שחתומים על המכתב, "נראה כי אין כוונה לקיים דיון בהצעה למנות איש מקצוע בשכר, ולפיכך לא נותרה ברירה אלא שנכנס אסיפה בעצמנו". על המכתב חתומים העיתונאים יאסר עוקבי, אילאיל שחר, אבישי גרינצייג, ענת סרגוסטי ויאיר טרצ'יצקי, נציגי הציבור עמית שכטר ותהילה שוורץ-אלטשולר ונציגי המו"לים שרון עמית, ברוך שי, נעמה סיקולר ואלונה בר-און.

חותמי המכתב הודיעו על קיומה של אסיפה כללית של המועצה ביום שלישי, ה-22.12, שבה ידונו בהקמת ועדת איתור לגיוס איש מקצוע שינהל את תוכנית העבודה החדשה של המועצה. בנוסף הם מבקשים להעביר החלטה לפיה עד לסיום תהליך האיתור לא יתבצע במועצה שום שינוי בעל השלכות כלכליות.

על מכתב זה השיב חיים שיבי, חבר מועצת העיתונות ונציג אגודת העיתונאים בירושלים, כי הוא וחבריו לאגודה לא ירדו "לעומק המסר" של טרצ'יצקי. "ישיבת נשיאות/מליאה תוכננה ממילא להתקיים לאחר קבלת המלצות הוועדה בראשותה של ענת [סרגוסטי] ולעניות הבנתנו ניתן להעלות במהלך הישיבה כל הצעה שהיא באשר לדרכי היישום הראויות ולנמקה. החלטות מתקבלות ברוב ולאחר הצבעה גלויה".

בנוסף טען שיבי במכתבו כי אין כל ביסוס לחשד כאילו מישהו מתכוון לקבוע עובדות בשטח לגבי איוש תפקידים בשכר או שלא בשכר. "על פי ניסיוננו המשותף במועצה כל החלטה תתקבל אך ורק לאחר שיח במועצה ובוועדותיה ובהצבעת רוב", כתב שיבי וקרא לחבריו לשלב ידיים "בפעולה משותפת וחברית למתן תנופה נוספת לפעילות המועצה והטמעת ערכי תקנון האתיקה בקרב רבים וטובים במקצוע בו בחרנו".

דובר מועצת העיתונות אמיר רוזנבליט הפנה את "העין השביעית" לתגובתו של שיבי וטען כי היא מייצגת את דעת רוב חברי וחברות המועצה.