העיתון "ישראל היום" הפסיד למעלה ממיליארד שקל בתוך עשור ונזקק להזרמה קבועה של כסף מהבעלים שלדון ומרים אדלסון – כך טוען מיקי רוזנטל, שמתבסס לדבריו על נתונים פיננסיים של החינמון. חרף דיווחים קודמים על הפסדי עתק, משפחת אדלסון ומנהלי "ישראל היום" מעולם לא פרסמו את נתוניו הכספיים של החינמון. לפי הנתונים שפרסם רוזנטל, גם 13 שנים לאחר הקמת "ישראל היום", הכנסותיו מכסות רק כמחצית מתקציבו השוטף.

הגירעון הכרוני לכאורה, לצד השימוש שנעשה בחינמון כשופר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מחזק את הטענה כי "ישראל היום" אינו כלי תקשורת שפועל לפי מודל עסקי שגור, אלא מכשיר פוליטי. הליכים משפטיים שנפתחו בעבר בנושא זה נסגרו בלי לדון בהם לגופם. ככל שיתקדם משפטו של נתניהו, בדגש על החלק שעוסק ב"תיק 2000", ראש הממשלה והנאשם ארנון (נוני) מוזס עשויים להידרש לסוגיה.

רוזנטל, עיתונאי וחבר-כנסת לשעבר, פרסם את נתוני "ישראל היום" בחשבונותיו בפייסבוק ובטוויטר. "לידי הגיעו נתונים פנימיים ומאזנים כספיים של העיתון 'ישראל היום' לשנים 2010 עד 2019 (העיתון נוסד בשנת 2007). לחינמון יש הכנסות, אבל אלה לא מכסות אפילו מחצית מהעלות התפעולית", כתב רוזנטל. "בסך הכל, ההפסד המצטבר של העיתון בעשור האחרון היה למעלה ממיליארד שקל. החינמון, המכונה גם 'ביביתון', מהווה שופר לעמדותיו של ראש הממשלה, ורבים רואים בו מכשיר תעמולה בשירותו של ביבי".

רוזנטל הוסיף: "ההפסדים של העשור האחרון שולמו במלואם על-ידי המיליארדר אדלסון. לחינמון 'ישראל היום' יש הכנסות ממודעות, והוא אף מסר כי הוא עתיד להגיע לאיזון תפעולי. בשנים האחרונות יש אמנם עלייה בהכנסות – ברם המאזנים מראים כי העיתון ממשיך לדמם, ובשנה האחרונה עמד ההפסד התפעולי על 40% מההכנסות". בשיחה עם "העין השביעית" מסר רוזנטל כי במאזנים שאליהם נחשף, ההפסד התפעולי של "ישראל היום" נע בין 70 מיליון שקל ל-110 מיליון שקל בשנה.

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

אף שאדלסון ו"ישראל היום" אינם חושפים את נתוניו הפיננסיים של החינמון, בשנים האחרונות פורסמו כמה עדויות ואינדיקציות לגבי הפסדי העתק שלו. לפני שנים אחדות נחשף ב"הארץ" כי מהקמת "ישראל היום" ועד שנת 2014 הפסיד החינמון כ-730 מיליון שקל. לפי החישוב שערכו ב"הארץ", משמעות הדבר היא שאדלסון הפסיד כשקל אחד לכל גיליון שהודפס בשנים ההן.

בשנה שעברה נחשף בחדשות 13 קטע מתוך תמלילי החקירה ב"תיק 1000" שבו תיאר ארנון מילצ'ן ארוחת ערב שהתקיימה במעון ראש הממשלה בהשתתפות בני הזוג שלדון ומרים אדלסון. מילצ'ן, שהשתתף גם הוא בארוחה, ציטט דברים שאמרה אז רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו: "אתם עם העיתון שקוראים לו 'ביביתון' לא עוזרים בכלל, רק מקלקלים". לדברי מילצ'ן, שלדון אדלסון ביקש משרה נתניהו להירגע, ואמר שהוא מפסיד על העיתון 40–50 מיליון דולר בשנה.

ב"ישראל היום" טענו כי החלוקה החינמית מאפשרת לעיתון למכור מודעות במחירים יקרים, וכך לממן את פעילותו. ואולם, סדרת תחקירים שפורסמה באתר "העין השביעית" חשפה כי בחינמון גובים מחירים נמוכים במיוחד עבור הפרסום בו. על-פי הערכות של "העין השביעית" ושל חברת יפעת, עד לפני שנים אחדות הכנסותיו של "ישראל היום" ממכירת פרסומות הסתכמו בכ-20 מיליון שקל בחודש בממוצע – סכום שאינו מכסה את הוצאות התפעול שלו. הנתונים שהציג רוזנטל מחזקים את המסקנה הזאת.

ב"ישראל היום" בחרו שלא להגיב לדברים.