במשטרת ישראל טרם בדקו את החומרים שהחרימו מהעיתונאי העצמאי ליאור קופלוביץ', כך הכריז היום בא-כוח המשטרה בדיון שנערך בבית-המשפט המחוזי מרכז בלוד. בחומרים, הכוללים בפועל את כל הארכיון העיתונאי שאסף קופלוביץ' לאורך השנים, נמצאים בין היתר פרטים של מקורות עיתונאיים של קופלוביץ' ומידע שניתן לו תחת חיסיון עיתונאי.

קופלוביץ', הידוע בכינוי "אישתון", נעצר ביום שני שעבר (3.8), במסגרת חקירה של יחידת להב 433 בחשד להטרדת החשבת הכללית במשרד האוצר לשעבר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו. עבאדי-בויאנג'ו העידה בעבר במשטרה בפרשת הצוללות. לטענתה קופלוביץ' התחזה לאיש מוסד, ביקר בביתה בשעת ערב, הציג לה כתבה מזויפת על מתווה הגז וראש המוסד יוסי כהן, בחתימת העיתונאים גידי וייץ וגור מגידו, ושאל אותה שאלות בנושא. לפי המשטרה, בעקבות תלונת עבאדי-בויאנג'ו נפתחה חקירה סמויה, שהובילה למעצרו של קופלוביץ'. עוד טוענת המשטרה, כי קופלוביץ' הצמיד מכשיר מעקב לרכבה של החשבת לשעבר.

השוטרים ביצעו חיפוש בדירה של קופלוביץ' מתוקף צו שקיבלו מהשופטת עינת רון, נשיאת בית-משפט השלום בראשון-לציון. הצו עצמו, יש לציין, הינו סודי ונחשף רק לחוקרים ולשופטת. במהלך החיפוש החרימו השוטרים בין היתר, כך לפי קופלוביץ', שני מחשבים, 10 מכשירי טלפון נייד, עשרות התקני אחסון מדיה מגנטית מסוג דיסק-און-קי, כעשרה דיסקים קשיחים, מסמכים, מצלמות וכרטיסי זיכרון של מצלמות. בקשה להשבת הציוד נדחתה על-ידי השופטת רון, ועקב כך ערער קופלוביץ', באמצעות בא-כוחו עו"ד גונן בן-יצחק, לבית-המשפט המחוזי.

השופטת: "נניח שחושדים בעיתונאי שהוא לקח משהו ולא שילם. האם בגלל זה מותר לקחת את כל המחשבים שלו? זה עניין של סבירות וקנה מידה"

ארגון העיתונאים, שפנה בבקשה להצטרף להליך בפני בית-משפט השלום ונדחה על הסף, פנה בבקשה מחודשת להצטרף גם להליך הערעור. שעות אחדות לפני תחילת הדיון פנתה גם מועצת העיתונות בבקשה דומה. שני הגופים רואים בהחלטה שתתקבל החלטה עקרונית שעשויה להיות בעלות השפעות רוחב.

הדיון שנערך היום, בפני השופטת ורדה פלאוט, לא עסק כלל בטיעוני קופלוביץ' והמדינה לגבי השבת החומרים, אלא התמקד בבקשות ההצטרפות של ארגון העיתונאים ומועצת העיתונות. בא-כוח ארגון העיתונאים, עו"ד אמיר בשה, טען כי "לצד טענותינו לדופי בהתנהלות בית המשטרה תוך פגיעה בחיסיון מקורות, אנחנו כאן מבקשים להביא בפני בית המשפט הנכבד את המשקל הרוחבי של ההליך הנדון בפניו".

בהמשך הדגיש בא-כוח ארגון העיתונאים כי הם "לא מייצגים את 'אישתון' אלא את ציבור העיתונאים ואת הפרופסייה העיתונאית". לדבריו, "בפני בית המשפט הנכבד נמצאת סוגיה שהיא בליבת העיסוק שלנו - פגיעה בחופש העיתונות. אנו רואים בערר תיק עקרוני שצריך לעניין כל עיתונאי וכל אדם החרד לחופש העיתונות". עוד הוסיף בא-כוח ארגון העיתונאים כי לעובדת היותו של קופלוביץ' עיתונאי עצמאי, נטול גב מערכתי, משמעות רבה.

"עיתונאי עצמאי זה עיתונאי שלא מחזיק בתעודת עיתונאי?", שאלה השופטת פלאוט, ובא-כוח ארגון העיתונאים ציין כי ברשות קופלוביץ' תעודה מטעם הארגון. "אז מה", תהתה השופטת, "כל מי שיש לו בלוג או אתר אינטרנט אנחנו עכשיו נצרף את אגודת העיתונאים להליכים הפליליים שלו?".

המשטרה: "החששות לפגיעה בחופש העיתונות הם אפסיים. זה מעשה של עבריינות קטנה"

בא-כוח המשטרה, עו"ד אלעד פנחס, העיר כי לא מדובר כלל במקרה עקרוני אלא ב"מקרה ספציפי מאוד" והוסיף כי "החששות שהוא מעורר לפגיעה בחופש העיתונות הם שוליים עד אפסיים. אני אומר 'שוליים' לצורך הזהירות, הם אפסיים. בסופו של דבר זה מעשה של עבריינות קטנה שגורר אחריו, במקרה הזה שלא בצדק, שובל של טענות לפגיעה בחופש העיתונות". למשמע הערה זו הניד קופלוביץ' בראשו כלא מאמין.

"השאלה", אמרה השופטת פלאוט, "אם העבריינות הקטנה הזו גוררת אחריה פגיעה מאוד רחבה בחופש העיתונאי. זה מה שהם [ארגון העיתונאים] חושבים. נניח לצורך הדוגמה שחושדים בעיתונאי שהוא לקח משהו ולא שילם. האם בגלל זה מותר לקחת את כל המחשבים שלו? זה עניין של סבירות וקנה מידה, אבל אנחנו עוד לא שם".

"אנחנו רואים בזה תיק עקרוני", שב והדגיש בא-כוח ארגון העיתונאים. "המשטרה אינה יכולה להיכנס לביתו של העיתונאי ולקחת את כל הקריירה העיתונאית שלו". עו"ד בשה ציין כי המשטרה הסתמכה בטענותיה בין היתר על ציטוט מהספר "אתיקה עיתונאית" מאת משה רונן ואולם אותו רונן ממש פרסם אמש מאמר באתר "העין השביעית", שבו קבע כי במקרה של קופלוביץ' "קיימת סכנה מוחשית ומיידית לחופש העיתונות".

"הארכיון של העיתונאי הוא קודש הקודשים בעבודה העיתונאית ואחת כמה וכמה בהתייחס לעיתונאי שהוא עצמאי", טען עו"ד בשה. לדבריו, אם לא יתקבל הערעור "זה יכול להיות גזר דין מוות על עבודתו העיתונאית רבת השנים".

העיתונאי העצמאי ליאור קופלוביץ' (מימין) ומנכ"ל ארגון העיתונאים אלי גרשנקרוין, בית-המשפט המחוזי מרכז, 12.8.2020 (צילום: אורן פרסיקו)

העיתונאי העצמאי ליאור קופלוביץ' (מימין) ומנכ"ל ארגון העיתונאים אלי גרשנקרוין, בית-המשפט המחוזי מרכז, 12.8.2020 (צילום: אורן פרסיקו)

עו"ד יעל גרוסמן, באת-כוח מועצת העיתונות, ביקשה להציג בפני בית-המשפט נוהל המסדיר את עבודת המשטרה בחיפוש בביתו וברכושו של עיתונאי. הנוהל בנוסח המקורי פורסם בשנת 2012, בעקבות פגישות של המועצה עם בכירי המשטרה, בהם ניצב יואב סגלוביץ'. בא-כוח משטרת ישראל העיר כי מועצת העיתונות אינה במעמד שבו היא יכולה להגיש מסמכים לבית-המשפט, שכן עדיין לא הוכרעה בקשתה להצטרף להליך, ולמעשה גם בקשתה להצטרף עדיין לא הגיעה לידיו.

השופטת פלאוט הבהירה לבא-כוח המשטרה כי אם הוא מתעקש על כך, היא תיאלץ לתת ראשית לכל החלטה בעניין ההצטרפות להליך ורק אחר כך לדון לגופו של ערעור, דבר שרק יעכב את ההכרעה הסופית. עוד קודם לכן טען עו"ד פנחס כי עיכוב בחינת החומרים שהוחרמו מונע נקיטת "צעדים חשובים בחקירה", ועל כן יש לפעול לדחיית כל הבקשות בדחיפות. אולם כעת נראה שהזמן לא דחק לו.

"אולי באמת תגיעו להסכמה", הציעה השופטת פלאוט, "תדללו את הצו".

"הצו הוא מאוד מדולל", אמר עו"ד פנחס, בא-כוח המשטרה.

"הצו רחב לאללה", העירה השופטת פלאוט. "אתם נכנסים לחדר ועושים מה שאתם רוצים".

עו"ד פנחס נראה המום. אחרי שנייה של שתיקה אמר: "נורא מפתיע".

נשיאת מועצת העיתונות דליה דורנר (צילום: פלאש 90)

נשיאת מועצת העיתונות דליה דורנר (צילום: פלאש 90)

לאחר הפסקה קצרה לצורך התייעצות עם ממוניו הבהיר בא-כוח המשטרה כי יבקש לפעול באופן מסודר, כך שמועצת העיתונות תגיש בקשה מפורטת להצטרפות להליך, המשטרה תגיב, בית-המשפט ידון בשתי בקשות ההצטרפות ורק לאחר שיכריע בכך ידון בערעור עצמו על השבת הציוד של קופלוביץ'. בינתיים, הוסיף עו"ד פנחס, נראה כי המשטרה פועלת ממילא על-פי הנוהל שהציגה באת-כוח מועצת העיתונות. "הנוהל המשטרתי מדבר על הכנסת החומרים למעטפות אטומות שעליהן יש חותמת המעידה כי לא נפתחו עד להחלטה בנושא החיסיון", הדגישה עו"ד גרוסמן, באת-כוח מועצת העיתונות. "אני מבקשת שתימצא הטכניקה להבטיח שכשנגיע לדיון על החיסיון עדיין יהיה במה לדון".

השופטת פלאוט העירה כי קיים צו עיכוב ביצוע שמונע מהמשטרה לעיין בחומרים שהחרימה. "אבל החומר במשטרה הוא פרוץ לחלוטין", טענה עו"ד גרוסמן. "הוא לא פרוץ", התרעם עו"ד פנחס, "לא נגעו בחומר". השופטת פלאוט קבעה מועדים להגשת עמדות הצדדים. דיון נוסף בעניין הצטרפות ארגון העיתונאים ומועצת העיתונות להליך יתקיים בתחילת ספטמבר.

11845-08-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 338KB)