מועצת העיתונות צפויה להצטרף כידיד בית-המשפט בהליך שבו מבקש העיתונאי העצמאי ליאור קפולוביץ' ("אישתון") להשיב לידיו את הארכיון העיתונאי הפרטי שלו, אשר הוחרם במלואו בפשיטה משטרתית. משטרת ישראל הודיעה היום (27.8) לבית-המשפט כי אינה מתנגדת לצירופה של המועצה להליך, זאת לעומת בקשת הצירוף שהגיש ארגון העיתונאים. לפני ימים אחדים שיגר ארגון העיתונאים מכתב ליועץ המשפטי לממשלה שמפציר בו להתערב בפרשה.

קופלוביץ', הידוע בכינוי "אישתון", נעצר בתחילת החודש (3.8), במסגרת חקירה של יחידת להב 433 בחשד להטרדת החשבת הכללית במשרד האוצר לשעבר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו. עבאדי-בויאנג'ו העידה בעבר במשטרה בפרשת הצוללות. לטענתה קופלוביץ' התחזה לאיש מוסד, ביקר בביתה בשעת ערב, הציג לה כתבה מזויפת על מתווה הגז וראש המוסד יוסי כהן, בחתימת העיתונאים גידי וייץ וגור מגידו, ושאל אותה שאלות בנושא. לפי המשטרה, בעקבות תלונת עבאדי-בויאנג'ו נפתחה חקירה סמויה, שהובילה למעצרו של קופלוביץ'. עוד טוענת המשטרה, כי קופלוביץ' הצמיד מכשיר מעקב לרכבה של החשבת לשעבר.

השוטרים ביצעו חיפוש בדירה של קופלוביץ' מתוקף צו שקיבלו מהשופטת עינת רון, נשיאת בית-משפט השלום בראשון-לציון. הצו עצמו, יש לציין, הינו סודי ונחשף רק לחוקרים ולשופטת. במהלך החיפוש החרימו השוטרים בין היתר, כך לפי קופלוביץ', שני מחשבים, 10 מכשירי טלפון נייד, עשרות התקני אחסון מדיה מגנטית מסוג דיסק-און-קי, כעשרה דיסקים קשיחים, מסמכים, מצלמות וכרטיסי זיכרון של מצלמות. בקשה להשבת הציוד נדחתה על-ידי השופטת רון, ועקב כך ערער קופלוביץ', באמצעות בא-כוחו עו"ד גונן בן-יצחק, לבית-המשפט המחוזי.

ארגון העיתונאים ומועצת העיתונות רואים בהחלטה שתתקבל בעניין קופלוביץ' החלטה עקרונית שעשויה להיות בעלות השפעות רוחב

ארגון העיתונאים, שפנה בבקשה להצטרף להליך בפני בית-משפט השלום ונדחה על הסף, פנה בבקשה מחודשת להצטרף גם להליך הערעור. שעות אחדות לפני תחילת הדיון פנתה גם מועצת העיתונות בבקשה דומה, שהוגשה בחופזה וללא פירוט. שני הגופים רואים בהחלטה שתתקבל החלטה עקרונית שעשויה להיות בעלות השפעות רוחב על כלל העיתונאים.

בדיון שנערך בהליך לפני כשבועיים נקבע כי מועצת העיתונות תגיש מחדש את בקשתה באופן מסודר, וכך עשתה. המועצה מעוניינת להציג בפני בית-המשפט את עמדתה בשאלה העקרונית לגבי "האופן בו יש לבצע חיפוש ותפיסה של חומרים ממוחשבים כאשר יש חשש לפגיעה במקורות ובמידע עיתונאי", נכתב בבקשה שהוגשה על-ידי עורכות-הדין יעל גרוסמן וארנה לין.

מועצת העיתונות מפנה את בית-המשפט לנוהל המסדיר את עבודת המשטרה בחיפוש בביתו וברכושו של עיתונאי, נוהל שפורסם במקור בשנת 2012, בעקבות פגישות של המועצה עם בכירי המשטרה, בהם ניצב יואב סגלוביץ'. "המועצה תבקש להביע את עמדתה בנוגע להשפעת הנוהל המחייב אשר גובש מולה על נסיבותיו של עניין זה", נכתב בין היתר בבקשת ההצטרפות של מועצת העיתונות. "[...]  המועצה תבקש להביע את עמדתה גם ביחס לעצם התפיסה של כל הארכיון העיתונאי של העיתונאי, שנאסף לאורך כל שנות עבודתו העיתונאית, לצורך חקירתה של עבירה המתייחסת לנושא, זמן ומקום ספציפיים".

משטרת ישראל הודיעה, באמצעות עו"ד אלעד פנחס מפרקליטות המדינה, כי היא "מסכימה כי המועצה תציג את טיעוניה בנושא מתווה החיפוש בפני בית המשפט". עם זאת, המשטרה הדגישה כי הסכמה זו ניתנת לנוכח מעמדה של מועצת העיתונות ותפקידיה, וזאת להבדיל מארגון העיתונאים "שהינו ארגון עובדים יציג", לפי המשטרה, ועל כן אין מקום לשמוע את עמדתו בסוגייה.

אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה (צילום: יונתן זינדל)

אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה (צילום: יונתן זינדל)

בדיון הבא, שיתקיים בעוד כשבועיים, תידון בקשת ארגון העיתונאים להצטרף. בינתיים שיגרה ענת סרגוסטי, אחראית חופש העיתונות בארגון העיתונאים, מכתב ליועמ"ש אביחי מנדלבליט ובו ביקשה את התערבותו הדחופה ב"התנהלות המשטרה בעניין תפיסת חומרים ומסמכים של העיתונאי הידוע בכינויו 'אישתון'".

לפי ארגון העיתונאים, "מתן אפשרות למשטרה לא רק להחרים את החומרים, פרי עבודות תחקיר של שנים, אלא להיכנס ולבדוק אותם, תגרום לפגיעה ודאית ואנושה בחיסיון המידע ובחיסיון העיתונאי", ויהיו לה השלכות רוחב על כלל עבודת העיתונאים בישראל.

אחרי שבארגון הפנו את היועמ"ש למאמר שפרסם המומחה לאתיקה עיתונאית משה רונן באתר "העין השביעית" ולמאמר מערכת של "הארץ" שהוקדש לסוגיה, הם פנו אליו "כמי שמכיר בחשיבותו של החיסיון העיתונאי ועומד בראש המערכת של התביעה בישראל, ומבקשים שתנחה את גורמי החקירה במשטרה להחזיר לידי אישתון לאלתר את החומר שהוחרם בעת המעצר וזאת לאור הפגיעה האנושה, בלתי מידתית ובלתי הפיכה שתיגרם אם החומרים האלה ייבדקו".

אל ארגון העיתונאים טרם נשלחה תשובה ממשרדו של היועמ"ש מנדלבליט.

11845-08-20