העיתונאי העצמאי ליאור קופלוביץ' הגיש אמש ערעור לבית-המשפט המחוזי על החלטת השלום שלא להשיב לו את הארכיון העיתונאי האישי שלו אשר הוחרם מביתו במהלך פשיטה משטרתית.

השבוע פשטו שוטרי יחידת להב 433 על ביתו של העיתונאי קופלוביץ', הידוע בכינוי "אישתון", עצרו אותו ואת בת זוגו וביצעו חיפוש בדירה. במהלך החיפוש החרימו השוטרים בין היתר, כך לפי קופלוביץ', שני מחשבים, 10 מכשירי טלפון נייד, עשרות התקני אחסון מדיה מגנטית מסוג דיסק-און-קי, כעשרה דיסקים קשיחים, מסמכים, מצלמות וכרטיסי זיכרון של מצלמות. בהמשך נלקח קופלוביץ' לחקירה שארכה לדבריו כ-14 שעות.

המשטרה עצרה את קופלוביץ' בחשד להטרדת החשבת הכללית במשרד האוצר לשעבר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו. עבאדי-בויאנג'ו העידה בעבר במשטרה בפרשת הצוללות. לטענתה קופלוביץ' התחזה לאיש מוסד, ביקר בביתה בשעת ערב, הציג לה כתבה מזויפת על מתווה הגז וראש המוסד יוסי כהן, בחתימת העיתונאים גידי וייץ וגור מגידו, ושאל אותה שאלות בנושא. לפי המשטרה, בעקבות תלונת עבאדי-בויאנג'ו נפתחה חקירה סמויה, שהובילה למעצרו של קופלוביץ'.

באמצעות עורך-הדין גונן בן-יצחק פנה קופלוביץ' ב"בקשה בהולה" להשיב לו את הציוד שנלקח ממנו, אך השופטת עינת רון, שהוציאה מלכתחילה את צו החיפוש, דחתה את בקשתו וקבעה כי הצו כפי שנוסח היה מידתי. לפי השופטת, טרם הוצאת הצו היתה מודעת לכך שקופלוביץ' הוא עיתונאי ועל כן לצו נלווה "מתווה מיוחד" אשר כולל "עקרונות ודרכים לשמור על עבודתו העיתונאית של המבקש".

החשבת הכללית לשעבר מיכל עבאדי-בויאנג'ו (צילום: נעם ריבקין-פנטון)

החשבת הכללית לשעבר מיכל עבאדי-בויאנג'ו (צילום: נעם ריבקין-פנטון)

על החלטה זו הגיש קופלוביץ' ערעור. "ברור כי 99% מהחומר שנתפס", טוען בא-כוחו עו"ד בן-יצחק, "אינו קשור כלל ועיקר לחשדות הנטענים כלפי המערער וכי חשיפת המשיבה לחומר, גם במסגרת 'מתווה' כלשהו שהוצג לבית המשפט הנכבד ואינו חשוף למערער, יהיה בה כדי לפגוע פגיעה אנושה בחיסיון החומר העיתונאי שבידי המערער, במקורותיו וביכולתו להמשיך לעבוד כעיתונאי עצמאי".

לפי קופלוביץ', להחלטה בעניינו תהיינה "השלכות מרחיקות לכת על חופש הפעולה של עיתונאים בכלל ובפרט עיתונאים עצמאיים שלא עומדת להם מערכת חזקה לצדם". זו, אגב, גם הסיבה שבגינה הגיש ארגון העיתונאים בקשה להצטרף להליך בשלום, בקשה שנדחתה על-ידי השופטת רון מבלי לדון בה כלל. גם לערעור למחוזי הגיש ארגון העיתונאים בקשת הצטרפות, בטענות דומות.

בערעור מעלה קופלוביץ' תהיה באשר למניעי החקירה נגדו. "כאשר נפתחת חקירה נגד עיתונאי", נטען, "במיוחד כאשר החשדות המיוחסים לו נוגעים לעבודתו העיתונאית, מיד צריכה להידלק נורה אדומה, ומצופה כי בית המשפט הנכבד, לצד שאלות שנשאלות בכל חקירה פלילית 'רגילה' צריך לשאול את עצמו האם קיים חשש לסיכול עבודתו העיתונאית של החשוד אגב החקירה".

קופלוביץ' לא מסתפק בכך ומוסיף כי "קיים סיכוי רב, כי התחקיר עליו עבד המערער, יביך את המשיבה [משטרת ישראל] ויציג אותה במערומיה כמי שלא מיצתה היטב את חקירת הפרשה. מכאן החשש [בדבר] המוטיבציה העומדת בבסיס מעצרו של המערער ובוודאי בבסיס הבקשה הגורפת לצו תפיסה על כלל החומר הנמצא בידי המערער".

עוד נטען בערעור כי עבאדי-בויאנג'ו ממילא אינה אחת מעדי התביעה בכתב האישום נגד נתניהו, כך שעצם חקירת העיתונאי קופלוביץ' "נפתחה בחטא".

11845-08-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 499KB)