אמש, בפעם הראשונה אחרי חודשיים, שבה חדשות 12 לעסוק בצרות הכלכליות של יצחק תשובה, אחד מאנשי העסקים הבולטים בישראל. תשובה מחזיק כ-20% ממניות ערוץ קשת 12 באמצעות בתו גל נאור. מנכ"ל קבוצת דלק, עידן וולס, הוא נציגו של תשובה בדירקטוריון חדשות 12.

בתחילת חודש מרץ, על רקע צניחת המחירים בשווקי האנרגיה ומשבר הקורונה, התרסקה מניית קבוצת דלק שבשליטת תשובה, וגבר החשש שאיש העסקים לא יוכל לעמוד בהחזר הלוואות בסך עשרות מיליארדים באמצעותם מימן את רכישת נכסיו. ב-8.3, היום הראשון שבו נפלה המניה של תשובה בכ-30%, שודר דיווח קצרצר בן 10 שניות במהדורת החדשות המרכזית של חדשות 12, המהדורה הנצפית ביותר בישראל בפער ניכר.

בשעה שבחדשות כאן 11 ובחדשות 13 הרחיבו לאורך שמונת השבועות שחלפו מאז על הצרות הכלכליות של תשובה, ועל ההשלכות הצפויות לכיס של כולנו (כולל מענק ממשלתי של מאות מיליונים למונופול הגז), בחדשות 12 שמרו על דממה. שמו של תשובה לא הוזכר אפילו פעם אחת, לא כשהמניה שלו המשיכה להתרסק עד כדי איבוד כ-70% מערכה, גם לא כשבעלי החוב החלו ללחוץ או כשהיה כבר ברור שהוא יתקשה מאוד לעמוד בהתחייבויותיו.

עד אמש.

אתמול, 46 דקות אל תוך המהדורה (לא כולל פרסומות), אחרי דיווח על נתוני האבטלה הקשים בישראל, פנתה מגישת המהדורה המרכזית יונית לוי אל העורכת הכלכלית של חדשות 12 קרן מרציאנו כדי שזו תדווח על "הקשיים של איש העסקים יצחק תשובה, שהולכים ומעמיקים".

מרציאנו דיווחה במשך כדקה ו-10 שניות על כך שלדו"חות הכספיים של קבוצת דלק של תשובה, שפורסמו אתמול, נוספה "הערת עסק חי". משמעות הדבר, הסבירה, שרואי החשבון של החברה מטילים ספק ביכולתה להמשיך ולהתקיים. מרציאנו הזכירה את החוב הגדול של קבוצת דלק, בסך כ-8 מיליארד שקלים, ואת ההשקעות הגדולות של תשובה מהשנים האחרונות בעסקי האנרגיה, שהתבררו כעת ככושלות לאור מה שהגדירה כ"סערה מושלמת" שנוצרה בשוקי האנרגיה.

מרציאנו עדכנה את צופי חדשות 12 במשפט אחד במה שהחמיצו בשמונת השבועות שבהם לא הוזכר שמו של תשובה במהדורה ("המנייה של קבוצת דלק ירדה בשיעור חד בחודשיים האחרונים") אך נמנעה מלציין איזו השפעה תהיה לחוסר היכולת של תשובה לשלם את חובותיו, ולא רק בקבוצת דלק, על חסכונות הציבור (שמימנו את הלוואותיו של תשובה באופן ישיר או עקיף). לסיום הוסיפה מרציאנו גילוי נאות חריג, לפיו "תשובה הוא אחד מבעלי השליטה כאן בערוץ 12 שבו אנחנו משדרים". את מהדורת חדשות 12 ערך אתמול גיא סודרי.

קרן מרציאנו מדוווחת על פשיטת הרגל הקרבה של יצחק תשובה, מבעלי הערוץ (צילום מסך)

קרן מרציאנו מדוווחת על פשיטת הרגל הקרבה של יצחק תשובה, מבעלי הערוץ (צילום מסך)

ב"חדשות הערב" של כאן 11 שודר עדכון קצרצר על מצבו של תשובה בעומק המהדורה (אחרי כ-62 דקות) ובמהדורת חדשות 13 לא דיווחו על ההתפתחות האחרונה במשבר של תשובה וקבוצת דלק. אולם, כאמור, בשתי המהדורות הרחיבו לא אחת בשבועות האחרונים על התרסקות האימפריה הכלכלית של תשובה והשלכותיה.

כעת נותר לראות אם בחדשות 12 החליטו לדווח באופן שוטף על המשבר שבו נתון אחד מבעלי הערוץ, או שהדיווח אמש יישאר חריג. חשוב מכך, מעניין יהיה לבחון אם מדובר בשינוי גישה עקרוני באשר לעיסוק בנושאים וסוגיות מהותיות הקשורות לבעלי המניות.

בעבר פרסמנו כאן כיצד סיפקה חדשות 12 (או בגלגולה הקודם כחדשות 2) סיקור נוח (או היעדר של סיקור) לאינטרסים העסקיים של משפחת ורטהיים, הבעלים המרכזי של הערוץ (לדוגמה: הקנס שהטילה רשות ההגבלים על קוקה-קולה, הנזק הבריאותי של קוקה-קולה, המחירים היקרים של השתייה הקלה), כמו גם למאבקיו של תשובה בכל הקשור למונופול הגז.