בהנהלת חדשות 13 מודים כי ההחלטה של רשת להעביר את האחריות על הפקת רצועות אקטואליה מחברת החדשות לרשת עצמה אינה נובעת משיקולים כלכליים, כך טוענים ועד עיתונאי חדשות 13 וארגון העיתונאים בהודעה שהגישו אמש לבית-הדין לעבודה.

רשת, המפעילה את ערוץ 13, נשלטת בידי האוליגרך לן בלווטניק ושולטת בחברת חדשות 13 (לשעבר חדשות 10). במסגרת סכסוך עבודה מתמשך טוענים העובדים בחברת החדשות כי חברת רשת מנצלת את משבר הקורונה כדי לסרס את חברת החדשות ולפגוע בעצמאותה העיתונאית. ברשת, לעומת זאת, טוענים כי נקלעו למצב כלכלי קשה בשל מגפת הקורונה ואין להם ברירה אלא לקצץ בהוצאות.

אחד הצעדים הראשונים שביצעה הנהלת חדשות 13, בראשות המנכ"ל ישראל טויטו, מאז פרוץ מגפת הקורונה היה הוצאתם לחל"ת של עובדי שתי תוכניות ברצועת אחר-הצהריים ("החדשות עם יעקב אילון" ו"חדשות היום עם מירי ואלי") וביטול שתי התוכניות. במקומן החלה רשת לשדר רצועת אקטואליה בהפקתה ובהגשת שרון גל. עיתונאי חדשות 13 טוענים כי החלטה זו אינה נובעת משיקולים כלכליים, שכן עלות הפקת התוכניות בחברת החדשות זולה מעלות הפקת רצועה מתחרה על ידי רשת עצמה.

מימין: מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 13 ישראל טויטו; בעל השליטה בערוץ רשת 13 לן בלווטניק; מנכ"ל ערוץ 13 אבי בן-טל (צילומים: אורן פרסיקו וצילום מסך)

מימין: מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 13 ישראל טויטו; בעל השליטה בערוץ רשת 13 לן בלווטניק; מנכ"ל ערוץ 13 אבי בן-טל (צילומים: אורן פרסיקו וצילום מסך)

לפי הודעת ארגון העיתונאים, בהנהלת חדשות 13 הבהירו לנציגי העובדים כי טענו טענה דומה בפני הנהלת רשת, שבראשה עומד המנכ"ל אבי בן-טל, אך ללא הועיל. בפגישה שנערכה בשבת האחרונה (18.4) הוסיפו ואמרו נציגי הנהלת חדשות 13 לנציגי העיתונאים בחברה כי מהתשובות ששמעו מהנהלת רשת המסקנה היא כי "השיקולים איזו חברה תפיק איזו תוכנית אקטואליה אינם בהכרח שיקולים כלכליים".

עיתונאי חדשות 13 טוענים כי "בכך, למעשה, יצא המרצע מן השק". לטענתם, כעת ברור כי משבר הקורונה והמצוקה הכלכלית של רשת אינם אלא תירוץ לשינוי מבני מהותי בפעילות חדשות 13, וניסיון לעקוף את ההסכם הקיבוצי שנחתם בין הצדדים לפני שבועות ספורים.