חברת רשת מתנגדת לדרישת ארגון העיתונאים לצרפה להליך סכסוך העבודה שבין הנהלת חדשות 13 לעיתונאי החברה. לדברי החברה, היא טרם החליטה על קיצוץ בתקציב חברת החדשות שלה, וממילא ישנה הפרדה מלאה בין בעלי רשיון השידורים לבין חברת החדשות.

רשת, המפעילה את ערוץ 13, נשלטת בידי האוליגרך לן בלווטניק ושולטת בחברת חדשות 13 (לשעבר חדשות 10). העובדים בחברת החדשות טוענים כי חברת רשת מנצלת את משבר הקורונה כדי לסרס את חברת החדשות ולפגוע בעצמאותה העיתונאית.

בדיונים בבית הדין לעבודה טענו נציגי ארגון העיתונאים שוב ושוב כי באולם חסרים למעשה מי שמחליטים בפועל על גורל חברת החדשות: מנהלי ערוץ 13. מנכ"ל רשת, אבי בן-טל, סירב להגיע לדיונים אך אמר לעובדים כי "מעניין לו את הביצה הימנית" מי יפיק את החדשות בערוץ.

על חברת חדשות חלות חובות רגולטוריות, והיא אמורה לפעול במנותק מערוץ האם והאינטרסים הכלכליים של בעליו, אולם בפועל חברת החדשות פועלת כעת כמעט ללא נציגי ציבור בדירקטוריון ותחת מנכ"ל חדש.

אתמול פורסם באתר "גלובס" כי מנכ"ל רשת אבי בן-טל הנחה את מנכ"ל חדשות 13 ישראל טויטו לקצץ 35% מתקציב החברה. בעקבות הדיווח פנה ארגון העיתונאים, המייצג את עיתונאי חדשות 13, אל בית-הדין לעבודה שם מתנהל מזה זמן סכסוך העבודה בין העובדים להנהלת החברה.

בארגון טענו כי בכך הפרה רשת את הסיכום מהדיון הקודם לפיו דירקטוריון רשת לא יקבל החלטה על קיצוץ בתקציב החברה טרם ישמע את עמדת העיתונאים. לפיכך ביקשו בארגון העיתונאים מבית-הדין להוציא צו מניעה דחוף המונע מהנהלת חדשות 13 לבצע כל שינוי בחברה עד לדיון בעניין.

בנוסף דרשו בארגון העיתונאים לצרף את חברת רשת להליך שבפני בית-הדין. "שכן פעם אחר פעם מובהר, כי חברת החדשות אינה אוטונומית בקבלת החלטותיה [...] ואין כל טעם לנהל הליך קיבוצי ללא הפרטנר האמיתי למשא ומתן", נכתב בבקשה שהוגשה באמצעות עורכי-הדין ד"ר מורן סבוראי ואמיר בשה. כמו כן איימו בארגון העיתונאים לנקוט בצעדים ארגוניים.

ברשת דחו מכל וכל את הדרישה לצרפם להליך. בהודעת התנגדות שהעבירו באמצעות עו"ד יורם בונן ממשרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון ושות' נמסר לבית-הדין כי אין כל מקום לקבל את הדרישה. לא רק שאין יחסי עובד-מעביר בין חברת רשת לעיתונאים של חדשות 13, נטען, אלא שהניסיון לצרפם "חותר תחת עקרונות יסוד של אסדרת שידורי הטלוויזיה המסחריים בישראל".

ברשת הזכירו כי "חוק הרשות השנייה יוצר הפרדה בין בעלי הרישיונות לשידורים בכל ערוץ לבין חברות החדשות המשדרות בכל ערוץ", כאשר "ביסוד אותה הפרדה עומד הרצון לשמור על עצמאותן של חברות החדשות". משום כך, ציינו, "לכל חברת חדשות דירקטוריון נפרד, ששתי חמישיות מהחברים בו הן נציגי ציבור".

אלא שכפי שכתב כאן אתמול אלעד מן, בדירקטוריון חברת החדשות של רשת אין באמת שתי חמישיות של נציגי ציבור. למעשה, רק חברה אחת בדירקטוריון היא נציגת ציבור.

לפי רשת, לא רק שטרם החליטה על היקף הקיצוץ בתקציב חברת החדשות, היא "עומדת במלוא חובותיה ביחס לתקציב החדשות, על פי חוק הרשות השנייה והרישיון של רשת". ברשת רק קובעים את "המסגרת התקציבית של חברת החדשות", כאשר את יישום התקציב, על כל ההשלכות שלו, קובעת באופן עצמאי לחלוטין הנהלת חברת החדשות והדירקטוריון שלה. "זוהי דוגמה בולטת ליישום של העיקרון הרגולטורי בדבר עצמאות חברת החדשות", נכתב.

גם בהנהלת חדשות 13 מתנגדים לדרישות ארגון העיתונאים. בתגובה שהוגשה באמצעות עורכי הדין מורן פרידמן והילה זקס נטען כי הבקשה של הארגון לצו מניעה דחוף הוגשה בחוסר ניקיון כפיים. לפי הנהלת חדשות 13, אתמול בצהריים התקיימה פגישה בין סמנכ"ל הכספים של רשת יוחאי בניטה ומנכ"ל חברת החדשות ישראל טויטו לבין נציגי העובדים שבה הובהר כי "הקיצוץ הרצוי" ברשת עומד על 35% מתקציב חברת החדשות אך בדירקטוריון רשת טרם קיבלו החלטה על כך, וזאת בהתאם לסיכומים שהושגו בפני בית-הדין. עוד נמסר כי ישיבת דירקטוריון חדשות 13, שנועדה להתקיים מחר (21.4), נדחתה לשבוע הבא.

בהנהלת חדשות 13 ביקשו מבית הדין להורות לוועד העיתונאים להימנע מנקיטת צעדים ארגוניים או, לחילופין, לקבוע דיון דחוף במעמד הצדדים.