מנכ"ל רשת אבי בן-טל אמר אתמול (6.4) בשיחה עם בכירי חברת החדשות של הערוץ כי בכוונתו לקצץ את תקציב חברת החדשות בעשרות אחוזים, כך חשף היום עיתונאי חדשות 13 מתן חודורוב במהלך דיון שנערך בעתירת ארגון העיתונאים נגד החברה. לפי חודורוב, בן-טל סירב להתחייב לשיעור הקיצוץ ורק אמר כי לא יגיע ל-50%, אך גם לא יהיה נמוך מ-15%.

מידע זה, העמימות שמלווה אותו, כמו גם ההחלטה של מנכ"ל רשת לשתפו רק עם בכירי חברת החדשות, עמדו במרכז הדיון שנערך היום בפני השופטת דפנה חסון-זכריה בבית-הדין לעבודה תל-אביב–יפו (השוכן בימים אלה בבת-ים). בסופו של הדיון הוחלט להקפיא חלק מהצעדים שנקטה ההנהלה בימים האחרונים, ולהביא את העובדים וההנהלה לנהל משא ומתן, אולם הסכמות אלו הגיעו רק אחרי ששני הצדדים הטיחו זה בזה האשמות קשות.

ארגון העיתונאים בישראל, במסגרתו מאורגן ועד עיתונאי חדשות 13, פנה השבוע לבית-הדין בעקבות מה שתיאר כרצף של פעולות חד-צדדיות מצד הנהלת חדשות 13. ערוץ רשת 13 מיזג לתוכו את ערוץ 10 ואת חברת החדשות שלו, שנחשבה ביקורתית יחסית. לטענת נציגי העובדים, הנהלת הערוץ, שבשליטתו של האוליגרך לן בלווטניק, משתמשת במשבר הקורונה כתירוץ להוציא לפועל תוכנית מוכנה מראש לסירוס חברת החדשות ע"י קיצוץ מסיבי בתקציבה, פגיעה בעיתונאים דומיננטיים והעברת תוכניות אקטואליה להפקת הערוץ עצמו.

לפי תיאור נציגי העובדים, בצל משבר הקורונה הודיעה ההנהלה על קיצוץ 10% בשכר העובדים המשתכרים מעל 10,000 שקלים (לפי נתוני מנהל הכספים בחדשות 13, דורון רנדליך, שהובאו במסמכי העתירה, כ-140 מתוך 330 העובדים בחברת החדשות של רשת משתכרים סכום זה ומעלה). נציגות העובדים ביקשה לבדוק אפשרות לקצץ שיעור גדול יותר בקרב העובדים שמרוויחים 20 אלף שקל ומעלה, אך בהנהלה סירבו.

משמאל: מנכ"ל חדשות 13 ישראל טויטו ומנהל משאבי אנוש בחברה עידו איינבינדר, 7.4.2020 (צילום: אורן פרסיקו)

משמאל: מנכ"ל חדשות 13 ישראל טויטו ומנהל משאבי אנוש בחברה עידו איינבינדר, 7.4.2020 (צילום: אורן פרסיקו)

בהמשך הודיעה הנהלת חדשות 13 על הוצאת 15 עובדים לחופשה ללא תשלום וללא זמן מוגבל. מרבית העובדים הללו הם עובדי מחלקת הדיגיטל של חדשות 13, שיוחלפו על ידי עובדי מחלקת הדיגיטל של החברה האם רשת. בנוסף הודיעה חדשות 13 על מעבר מיידי של העובדים למשרדי רשת ברמת החייל, בלי שכל התנאים סוכמו מול נציגות העובדים.

יום לפני הגשת העתירה הודיעה הנהלת החברה, שוב ללא יידוע נציגות העובדים, על הורדת שתי תוכניות מלוח השידורים, "מהדורת חמש עם יעקב אילון" ו"חדשות היום עם מירי ואלי" (בהגשת מירי נבו ואלי אילדיס), והוצאת 21 העובדים בתוכניות אלו לחל"ת. בבוקר הדיון נודע לארגון העיתונאים כי תשעת הבמאים ועוזרי הבמאים של חדשות 13 לא קיבלו כל שיבוץ לשבוע הבא.

בארגון דרשו, באמצעות עורכי-הדין ד"ר מורן סבוראי ואמיר בשה, לבטל את הצעדים ולהקפיא את היכולת של ההנהלה לבצע צעדים נוספים בלא תיאום עמם.

בהנהלת חדשות 13 הסבירו, באמצעות עורכות-הדין מורן פרידמן והילה זקס, כי כל הצעדים הם מחויבי המציאות, וזאת לנוכח המשבר הכלכלי שהביאה עמה מגפת הקורונה.

הקפאת המשק הביאה לירידה דרסטית בהיקף דקות הפרסום, ומכאן גם בהכנסות של חברת האם רשת, הסבירו בהנהלת חדשות 13. כיוון שחברת החדשות תלויה תקציבית לחלוטין ברשת, ואין לה יכולת למכור פרסומות או לייצר הכנסות, ברגע שברשת מחליטים על קיצוצי תקציב, לחברת החדשות עצמה אין ברירה אלא להיערך בהתאם.

רשת: במקום עלייה של 24% בדקות פרסום לפני הפסח חלה השנה ירידה של 29%. בעקבות זאת החברה הפחיתה שכר, הפחיתה תשלומים לספקים ודחתה תשלומי שכירות

כדי להדגים עד כמה המשבר בפרסום עמוק, ציינו בהנהלת חדשות 13 כי בשנה רגילה עולה היקף הפרסום לקראת פסח ומגיע לכ-124% מהממוצע השנתי. אולם השנה, במקום עלייה של 24%, חלה ירידה של 29% בביקוש. לפי הנהלת חדשות 13, נרשמו בשבועות האחרונים בין היתר ירידה של 53% בדקות הפרסום בענף התיירות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ירידה של 81% בדקות הפרסום של ענף האופנה, ירידה של 51% בדקות הפרסום של ענף הצרכנות, וירידה של 69% בדקות הפרסום בענף ההיגיינה והטיפוח. "השלכות משבר הקורונה על ענף הפרסום ממשיכות להכות, ואין איש יודע עד כמה ועד מתי", טענו בחדשות 13, ועל כן החברה חייבת להתכונן למציאות החדשה.

במהלך הדיון טען חודורוב כי הגבייה של ההכנסות מדקות הפרסום מתבצעת בשוטף פלוס 60, כך שבחודש מרץ נגבות הכנסות הפרסום מדצמבר 2019, טרם הושבת המשק. בתשובה הבהירה באת-כוח הנהלת חדשות 13 כי החברה מחויבת להיערך לעתיד, והוא נראה עגום. בהנהלת חדשות 13 ציינו עוד כי מעבר לקיצוץ הנדרש בתקציב החברה, בחברת האם רשת ביצעו "שורת צעדים דרסטיים במטרה להתמודד עם המשבר שנוצר", כולל הורדת תוכניות, הפחתות שכר, הפחתת תשלומים לספקים ואף דחיית תשלומי שכירויות.

"אנחנו במשבר קולוסאלי", הבהירה עו"ד פרידמן, באת כוח הנהלת חדשות 13, בפתח הדיון. לדבריה, הטענות של ארגון העיתונאים מצביעות על ניתוק מהמציאות.

מתן חודורוב, 7.4.2020 (צילום: אורן פרסיקו)

מתן חודורוב, 7.4.2020 (צילום: אורן פרסיקו)

"הסיפור הוא לא הקורונה", טענה מנגד עו"ד סבוראי, באת כוח ארגון העיתואים. לדבריה, הנהלת חדשות 13 מבצעת מחטף ותופסת טרמפ על הקורונה כדי לממש תוכנית קיצוצים שבה היא מעוניינת ממילא. כשעו"ד סבוראי דרשה לקבל מבאת-כוח הנהלת חדשות 13 מידע על היקף הקיצוצים המתוכננים, השיבה לה עו"ד פרידמן כי הנתונים אינה בידה.

חודורוב, שהגיע לדיון כנציג עיתונאי חדשות 13, סיפר כי בניגוד לבאת-כוח חדשות 13, למנכ"ל חברת האם רשת אבי בן-טל דווקא יש נתונים על היקף הקיצוץ. הפרשן הכלכלי סיפר כי יום קודם לכן הוזמן, לצד "מגישים ופרשנים בחברה", לפגישה אצל בן-טל. נציגות העובדים הרשמית של חדשות 13, הדגיש חודורוב, לא הוזמנה לפגישה.

"המנכ"ל דווקא ידע לחלוק באותה פגישה מידע רב על תוכנית הקיצוצים הנרחבת וחסרת התקדים שבכוונתו לבצע", אמר חודורוב. "בין השאר הוא אמר שאמנם לא יהיו פיטורים בהיקף של 50% אבל גם ממש לא בהיקף של 15%, ומכך יכלו העובדים להבין שמתוכנן גל פיטורים אדיר, חסר תקדים בהיקפו שיש בו כדי לאיים על רציפות שידוריה של חברת החדשות ועל עצמאותה העיתונאית".

ארגון העיתונאים: "זה לא שאין כסף, זה שמישהו החליט לסגור את הברז על דברים מסוימים, כמו פעילות עיתונאית שחברת חדשות 13 אמורה לעסוק בה"

חודורוב הביע לאורך כל הדיון עמדה לפיה הנהלת חדשות 13 מנסה לבצע כבר כעת, בצלה של מגפת הקורונה, את הצעדים הראשונים בתוכנית הקיצוצים הגדולה שלה כשהיא פועלת בשיטת הסלמי, שלב אחר שלב. "החל"ת, אם כן, הוא רק שלב ראשון בתוכנית ההולכת ומתגבשת בחשאי ומבלי להיוועץ כדין בנציגות העובדים", אמר חודורוב, "[...] והשימוש בחל"ת בהקשר הזה הוא שימוש ציני מפני שמסמנים עובדים שיש כוונה להיפרד מהם ממילא, ללא שימוע, ללא התראה מוקדמת. משתמשים בכלי של החל"ת שהפך רווח מאוד במשק כקרדום לחפור בו".

באת-כוח הנהלת חדשות 13 הבהירה כי פשוט אין כסף לשלם לעובדים הללו כיוון שחברת האם רשת במשבר כלכלי קשה, אך באת-כוח ארגון העיתונאים הזכירה כי רק לאחרונה פורסם שרשת שילמה 4.5 מיליון שקל לאסף גרניט עבור חוזה לשלוש שנים וכן נשכר סמנכ"ל חדש לחברה. "זה לא שאין כסף", אמרה עו"ד סבוראי, "זה שמישהו החליט לסגור את הברז על דברים מסוימים, כמו פעילות עיתונאית שחברת חדשות 13 אמורה לעסוק בה".

בארגון העיתונאים טענו כי החלפת עובדי חברת החדשות בעובדי רשת והחלפת תוכניות חברת החדשות ברצועה שבין ארבע אחה"צ עד שש בערב בתוכניות של רשת, הן שינויים מבניים בחברה המחייבים היוועצות עם העובדים. באת-כוח הנהלת חדשות 13 אמרה כי כל הטענות על שינוי מבני הן "מחשבות פרנואידיות", אולם עובדי חברת החדשות לא השתכנעו.

חודורוב טען כי במקום התוכניות של אילון ונבו ואילדיס תפיק רשת תוכנית אקטואליה משלה. מהלך זה ייקר לדבריו את עלות ההפקה ובכל מקרה מעורר שאלות אתיות. "מדוע שהחברה האם של המשיבה תרצה לפעול כך?", תהה חודורוב.

"אולי היא מעוניינת לשלב תוכן שיווקי בשידורים, דבר שאסור בתכלית האיסור על חברת החדשות? אולי היא מעוניינת להשפיע בעצמה על תוכן השידורים, שלא דרך המסננות המקצועית של העורך הראשי של חברת החדשות? יש כאן ניסיון להדיר את חברת החדשות מעיסוק בחדשות וזה הסיפור הגדול. מנכ"ל רשת רוצה לצמצם עשרות אחוזים מעבודת חברת החדשות, ולא רק במשבר. הוא מודע לקולב הזה שנקרא חל"ת ונתלה עליו כרגע כדי להצדיק ירידה עתידית של עשרות אחוזים בפעילות חברת החדשות".

"נאמרו פה האשמות קשות כלפי רשת וחברת החדשות לגבי חופש העיתונות", הגיבה באת-כוח הנהלת חדשות 13. "כמובן שאלה האשמות לא מבוססות, ובוודאי שהם מוכחשות מכל וכל".

כשמנכ"ל חברת חדשות 13 ישראל טויטו קיבל את רשות הדיבור הוא הבהיר כי ידיו כבולות. לדבריו, חדשות 13 תחדל לקבל כסף עבור שתי התוכניות הללו כבר מיום ראשון הקרוב, ועל כן אין לו ברירה אלא להוריד אותן ולהוציא את העובדים לחל"ת. טויטו הוסיף בדבריו ואישר כי מנכ"ל רשת עדכן אתמול כי בכוונתו לבצע "תוכנית קיצוצים גדולה", של בין 15% ל-50% מתקציב החברה.

בתשובה לשאלת השופטת האם יש אפשרות לנהל משא ומתן על גורל העובדים בחברה השיב טויטו: "את שואלת את האדם הלא נכון. אני לא יודע לשלם על תוכניות אם אני לא מקבל צ'ק מרשת". בתגובה לכך העיר חודורוב "בקיצור הוא לא אדם בעל סמכות. יושב פה אדם לא רלוונטי", וקרא להזמין את מנכ"ל רשת בן-טל לדיון. עו"ד סבוראי, באת-כוח ארגון העיתונאים, דרשה לצרף את רשת להליך, אך בהנהלת חדשות 13 התנגדו.

לאחר הפסקה הבטיחה באת-כוח חדשות 13 שלא לנקוט כל צעד נוסף עד לאמצע מאי, אולם בסיום דבריה העירו נציגי הארגון כי בעודה מדברת התברר שבינתיים ישנם עוד עשרות עובדים של חדשות 13 שלא שובצו לאף משמרת בשבוע הבא

אולם מהתנהלות הדיון היה ברור כי מי שמקבל את ההחלטות בצד ההנהלה אינו יושב באולם בית-הדין. כדי להגיע להסכמות הוציאה השופטת חסון-זכריה את הצדדים להפסקה, כך שבהנהלת חדשות 13 יוכלו לשוחח עם מי שצריך בהנהלת רשת. לאחר ההפסקה חזרה באת-כוח הנהלת חדשות 13 עם הבטחה שלא לנקוט כל צעד נוסף עד לאמצע חודש מאי, אולם בסיום דבריה העירו נציגי הארגון כי בעודה מתחייבת שלא לבצע צעד נוסף התברר להם שבינתיים ישנם עוד עשרות עובדים של חדשות 13 שלא שובצו לאף משמרת בשבוע הבא. במאים ועוזרי במאי, צלמים, אנשי פלור, תאורנים, מאפרות, אנשי סאונד, אנשי VTR, אנשי CG ואנשי פרומטר. באת-כוח הנהלת חדשות 13 הודתה כי אינה מכירה את ההתפתחויות האחרונות והצדדים יצאו להפסקה נוספת.

לאחר עוד דין ודברים, והבהרה חד-משמעית של השופטת חסון-זכריה כי לא ניתן להוציא עובדים נוספים לחל"ת ללא היוועצות עם נציגות העובדים, סוכם כי 21 העובדים של התכונית של אילון ונבו ואילדיס לא יוצאו לחל"ת עד לסיכום מוסכם בין הצדדים. בנוסף נקבע כי ב-17.5 תעביר הנהלת חדשות 13 לנציגי העיתונאים נתונים על תוכנית ההתייעלות שהיא מתכננת. עד אז לא תנקוט ההנהלה בכל צעד חד-צדדי.

5779-04-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 391KB)