מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ כאן 11 היתה היחידה אמש שקידמה לראש סדר היום את ההחלטה של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שלא לקיים את פסיקת בג"ץ. בערוצים המסחריים דיווחו על המעשה של אדלשטיין הרחק בעומק מהדורות החדשות המרכזיות.

מוקדם יותר השבוע הורה בג"ץ ליו"ר אדלשטיין לכנס את הכנסת כדי לקיים דיון בבחירות יו"ר חדש וזאת לכל המאוחר עד אתמול (25.3). אולם אתמול בצהריים הודיע ח"כ אדלשטיין כי הוא מתפטר מתפקיד היו"ר ומסרב לכנס את הכנסת, בטענה כי הפסיקה של בג"ץ אינה מבוססת על לשון החוק. זהו אירוע תקדימי בתולדות מדינת ישראל, אך לא כל מהדורות החדשות המרכזיות העניקו לו תשומת לב משמעותית.

במהדורה המרכזית של חדשות 12 צפו אמש 935 אלף איש, כך לפי הוועדה הישראלית למדרוג. בכותרות המהדורה נמצא מקום לדיווח על החלטת אדלשטיין במשבצת השלישית. צופי חדשות 12 נאלצו להמתין עוד 58 דקות (לא כולל פרסומות) עד שקיבלו דיווח על מעשי אדלשטיין, באמצעות כתבה של דפנה ליאל. את המהדורה המרכזית של חדשות 12 הגישה אמש יונית לוי וערך גיא סודרי.

עבור מנהלי ועורכי חדשות 12 מדובר בקו עקבי: מהדורת חדשות 12 הצניעה את הדיווח על דחיית משפטו הפלילי של נתניהו, את הדיווח על אישור שנוי במחלוקת למעקבי שב"כ אחרי אזרחים, באתר חדשות 12 הצניעו את הידיעה על השבתת בתי המשפט. הידיעה על המחטף של אדלשטיין שהוביל לבסוף לפסיקת בג"ץ נגדו הוצנעה גם היא, במהדורה ובאתר.

במהדורה המרכזית של חדשות 13 צפו אמש 490 אלף איש. בפתח המהדורה נמצא מקום לדיווח על החלטת אדלשטיין בכותרת הרביעית בלבד. צופי חדשות 13 נאלצו להמתין 41 דקות (לא כולל פרסומות) עד שקיבלו דיווח על מעשי אדלשטיין, מפי ברוך קרא. הדיווח ארך כשתי דקות וכלל דיווח בשידור חי מפי קרא, ללא כתבה. את מהדורת חדשות 13 הגישו אמש תמר איש-שלום ואודי סגל וערך ליאור לנדנברג.

ב"חדשות הערב", המהדורה המרכזית של כאן 11, פתחו עם כותרת ראשית על "משבר חוקתי", לאור סירובו של אדלשטיין לקיים את פסיקת בג"ץ. כבר 6 דקות לאחר פתיחת המהדורה עלה הפרשן הפוליטי ירון דקל לדיווח על מעשי אדלשטיין, מיד אחריו הוסיף ודיווח מיכאל שמש על חלק מהתגובות, ולאחר מכן נשמעו דבריה של הפרשנית המשפטית תמר אלמוג. בעומק המהדורה, כ-83 דקות אחרי שנפתחה, שודרה גם כתבתה של יערה שפירא על אירועי היום בכנסת. למרבה הצער, במהדורת כאן 11, שהגישה דוריה למפל וערך ניר קינן, צפו אתמול רק 173 אלף איש.

למחרת בעיתונים

גם בעיתונים ניתן היה למצוא טווח רחב של בחירות עריכתיות בכל הנוגע למשבר החוקתי המתגלגל. האירוע התקדימי של סירובו של יו"ר הכנסת לציית לפסק דין של בית המשפט העליון זכה לכותרת ראשית רק ב"הארץ", הנוקט קו עקבי של הבלטת הסיקור של המחטפים הפוליטיים המתרחשים בצל משבר הקורונה.

ב"מעריב" דיווחו גם כן על האירוע בשער, אולם בכותרת בתחתיתו. ב"ידיעות אחרונות" העניקו להתרחשות רק שורה בתוך כותרת משנה בתחתית השער. ב"ישראל היום" נתנו מקום נרחב בשער לדיווח על האירוע, אולם מסגרו אותו בתיאום מוחלט לגרסתו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. העובדה שלא ציית לפסק-דין כלל לא הוזכרה.

"ישראל היום", יש לציין, נפגע באופן ישיר מהצעדים הממשלתיים שננקטו בשל מגפת הקורונה, משום שמודל ההפצה שלו מבוסס על מסירת גיליונות לידיהם של העוברים ושבים בתחבורה הציבורית ובקרנות רחוב.

*  *  *