מודל ההפצה של "ישראל היום" ספג מכה אנושה מאז הכריזה הממשלה על צעדי מנע במסגרת המאבק במגפת הקורונה. למרות זאת, החינמון ממשיך להדפיס מאות אלפי גליונות שלא ברור להיכן הם נשלחים ומי קורא אותם.

ציבור העובדים שעושה את דרכו מדי בוקר אל מקום העבודה, יוצא בצהריים להפסקת אוכל ובערב שב לביתו, הוא קהל היעד המרכזי של "ישראל היום". המגבלות החמורות שהוטלו לפני כשבוע על תנועה מחוץ לבית, ההנחיה לעבור לעבודה מהבית, הירידה בשימוש בתחבורה ציבורית והנטייה לבצע רכישות במשלוחים, צמצמו באבחה אחת את החשיפה הפונטציאלית של גיליונות "ישראל היום".

לעיתון, שבשנים האחרונות מתגאה בהיותו הנפוץ ביותר בישראל, ישנם אמנם כמה עשרות אלפי מנויים שמקבלים את הגיליונות עד לביתם, אולם מרבית עותקיו מופצים בפרהסיה, בצמתים מרכזיים ותחנות רכבת. האם החינמון ירחיב את מערך המנויים החינמיים? ב"ישראל היום" סירבו להגיב לדברים.

ביום שישי האחרון הודיע העיתון לקוראיו כי "בהתאם להוראות משרד הבריאות ישנן כמה נקודות הפצה שהוקפאו או שונו, ובמקביל פתחנו נקודות הפצה חדשות ברשתות הקמעונאיות". מאחר שקשה להניח שבעיתון כרתו בזמן קצר כל כך הסכמים עם רשתות השיווק השונות, כנראה שמדובר בהנחה של ערימות גליונות העיתון בפתחי מרכולים. ככל שכך הדבר, מדובר בשינוי שלילי מבחינת העיתון, שעד כה הופץ ב"דחיפה" (ע"י מחלקים) ולא ב"משיכה".

ההגבלות החברתיות כתוצאה ממגפת הקורונה משפיעות על חינמונים ברחבי העולם. בבריטניה, לדוגמה, דווח בשבוע שעבר על חשש מפני קריסה מוחלטת של החינמונים, המתבססים על תנועת היוממים. אם לא די בכך, שלדון אדלסון, הבעלים של "ישראל היום", ספג מכה פיננסית קשה כתוצאה ממגפת הקורונה, והאפקט של המגפה על עסקי ההימורים, מקור עושרו העצום, טרם התברר.

כיוון ש"ישראל היום" הוא העיתון היחיד בישראל שמצהיר מדי בוקר על כמות הגיליונות שהדפיס, ניתן להיווכח כי ההגבלות על התנועה כבר משפיעות על התוצרת. בסוף השבוע האחרון ירד מספר הגיליונות המודפסים של העיתון מ-400 אלף ל-350 אלף. הבוקר (23.3) ירד גם מספר הגיליונות המודפסים של מהדורות העיתון בימי חול, מ-225 אלף ל-200 אלף.

בית-הדפוס של "ישראל היום", בת-ים (צילום: שוקי טאוסיג)

בית-הדפוס של "ישראל היום", בת-ים (צילום: שוקי טאוסיג)

כדי להבטיח שנתוני התפוצה שהוא מוסר הם נכונים, מצהירים ב"ישראל היום" כי המידע מפוקח ע"י משרד רואי חשבון חיצוני. לפני שנים אחדות הגיע החתום לעיל למשרדים הראשיים של פירמת רואי החשבון זיו האפט BDO וביקש לשוחח עם מי שאמון על בדיקת מספר הגיליונות של "ישראל היום". במשרד הסבירו כי אין אפשרות לראות כל תיעוד של בדיקת מספרי הגיליונות וכי עצם העובדה שהם, כמשרד חיצוני, חתומים על הנתון אמורה להספיק.

האם איל ההימורים יסכים להמשיך ולהזרים כספים להדפסת מאות אלפי גיליונות שלא יכולים להגיע ליעדם, כשהוא עצמו נתון, אולי, בקשיי נזילות? ב"ישראל היום" סירבו להתייחס גם לכך, אולם יש לזכור כי "ישראל היום" אינו חינמון ככל החינמונים. מיומו הראשון היה ברור כי העיתון הוא יוזמה פוליטית של מרים ושלדון אדלסון יותר מאשר יוזמה מסחרית. על פי דיווחים, אדלסון מפסיד כמאה מיליון שקלים מדי שנה על הדפסת והפצת העיתון (יש גם מי שמעריך את ההפסדים בסכומים גבוהים יותר).