דומה שבכל יום מאז פרצה מגפת הקורונה בישראל מתבצע צעד נוסף שבימי שגרה היה נתפס כחציית גבולות ופגיעה בדמוקרטיה: הפעלת מעקב של שב"כ אחר אזרחים, השבתת בתי המשפט, דחיית משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. עד היום כלי התקשורת המובילים בישראל - חדשות 12, "ידיעות אחרונות" ו"ישראל היום" - הצניעו את הצעדים הללו בהשוואה לכלי התקשורת הפחות נפוצים - חדשות 13, "וואלה" ו"הארץ". ביממה האחרונה מגמה זו המשיכה, בשינוי אחד.

ההתפתחות היומית בכרסום המארג הדמוקרטי אירע אתמול (18.3), עת החליט יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שלא לאפשר לחברי הכנסת להצביע על הקמת הוועדות הכנסת. בפועל, היו"ר מהליכוד שיתק את פעילות הפרלמנט הישראלי שבו יש כרגע רוב לחברי-הכנסת המתנגדים להמשך כהונתו. ראש הממשלה נתניהו נימק את המהלך בכך שהוא אינו מסכים שחברי כנסת ערבים, אותם כינה "תומכי טרור", יכהנו כראשי ועדות.

בזמן אמת בלט "הארץ" בבולטות שהעניק לדיווח על מעשי אדלשטיין. אתמול בשעה 15:30 עלתה לכותרת הראשית באתר הידיעה "אדלשטיין ממשיך להשבית את הכנסת, לא יוקמו ועדות עד השבוע הבא". ידיעה זו נותרה בכותרת הראשית במשך שעה וחצי, אז עברה למשבצת השנייה בחשיבותה.

הכותרת הראשית באתר "הארץ", 18.3.2020, 16:45

הכותרת הראשית באתר "הארץ", 18.3.2020, 16:45

באתר n12 עלתה לתיבה הראשית, מעט אחרי השעה שלוש וחצי, הכותרת "הכנסת לא תתפקד עד שבוע הבא לפחות". כותרת זו נותרה שם כשעה. באתר חדשות 13 עלתה בסביבות 15:45 הכותרת הראשית "אדלשטיין פיזר המליאה ומנע הקמת ועדות - כחול לבן עותרת לבג"ץ". היא נותרה שם כשעה ורבע. באתר "וואלה" העלו גם כן ב-15:45 כותרת ראשית , בזו הלשון: "אדלשטיין פיזר את המליאה, כחול לבן תעתור לבג"ץ". הכותרת נותרה בתיבה הראשית במשך שעתיים תמימות.

דף הבית של אתר N12, שעה 15:45

דף הבית של אתר N12, שעה 15:45

ב"מעריב" דווח כבר משעה 14:00 על פיזור המליאה בידי אדלשטיין, ובהמשך גם על תגובת כחול-לבן, אולם הידיעה לא הגיעה למשבצת הראשית, שעידכנה לחילופין על שופט שנדבק בקורונה, המחיר הכלכלי של הצעדים נגד המגפה, ועל מספר חולי הקורונה העדכני.

הכותרת הראשית של אתר "וואלה", 18.3.2020, 17:30

הכותרת הראשית של אתר "וואלה", 18.3.2020, 17:30

באתר "ישראל היום" דיווחו גם כן על הנעשה בכנסת משעה מוקדמת, אך ללא כותרת ראשית או הבלטת ביקורת על המהלכים של אדלשטיין. "המו"מ בין כחול לבן לליכוד תקוע", קראה כותרת הידיעה. רק בכותרת המשנה הוזכר כי אדלשטיין "הפסיק את הדיונים במליאה", בלי ציטוט ביקורת מצד כחול-לבן.

באתר ynet העלו בשעה 15:45 כותרת על הנעשה בכנסת ("אחרי דקות: מליאת הכנסת שוב פוזרה") אולם היא שובצה בתיבה השלישית בחשיבותה בדף הבית. הכותרת הראשית הוקדשה לביטול האירוויזיון. בהמשך אחר-הצהריים הגיעה הכותרת למשבצת השנייה, צמודה לראשית, אך לא העפילה לתיבה המרכזית בדף הבית.

דף הבית של אתר ynet, שעה 15:45, 18.03.2020

דף הבית של אתר ynet, שעה 15:45, 18.03.2020

במהדורות החדשות המרכזיות בטלוויזיה, הזירה החדשותית המשמעותית ביותר מבחינת חשיפה, שוב בלטה מהדורת חדשות 13 בתשומת הלב שהעניקה לצעדי השלטון שעשויים להשפיע על חיינו אחרי תום מגפת הקורונה. עם זאת, באף אחת מהמהדורות לא הגיעה השבתת הרשות המחוקקת לכותרת הראשית. אף מהדורה לא נפתחה בדיון על המהלך של אדלשטיין ומשמעויותיו.

הכותרת השלישית במהדורת החדשות המרכזית של חדשות 13 קראה "דמוקרטיה במשבר". כבר אחרי שבע דקות הופיע הפרשן רביב דרוקר שסיפר על מהלכי אדלשטיין וטען כי "לא היה כדבר הזה". דרוקר סיפר כי מרכז המידע של הכנסת בדק מה מתרחש בתשעה פרלמנטים בעולם בימים אלה של מגפת הקורונה ומצא כי כולם ממשיכים לתפקד, גם אם באמצעות עזרים טכנולוגיים.

כרבע שעה לתוך המהדורה אמרה תמר איש-שלום לצופים כי "הכנסת שאמורה לפקח מקרוב בשמנו ועבורנו על טיפול הממשלה וראש הממשלה במגיפה - משותקת", והעבירה את השידור לכתבה שהכין עקיבא נוביק, אף היא תחת הכותרת "דמוקרטיה במשבר". מיד לאחר הכתבה קיבל הפרשן המשפטי ברוך קרא את רשות הדיבור, והוא סיפר על "תחושה מאוד מאוד קשה היום בתוך המערכת המשפטית. דיברו על כך שכובשים משלט אחר משלט". קרא ביקר את התמהמהות התגובה של היועץ המשפטי של הכנסת והוסיף כי יש כבר גורמים משפטיים שמדברים על "סגירת הרשות המחוקקת מטעמים פוליטיים".

במהדורת "חדשות הערב" של כאן 11 המתינו 21 דקות עד ששידרו את כתבתה של יערה שפירא, שהוכתרה במילים "כנסת משותקת". הכתבה, ביקורתית למחצה, הסתיימה בקביעה הלא נחרצת כי "בין שהסיבות פוליטיות או אפידמיולוגיות, כנסת ישראל משותקת כמו שמעולם לא היתה".

צופי חדשות 12 היו האחרונים ללמוד על מהלכי השלטון. הכותרת החמישית במהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 12, הכריזה: "יולי אדלשטיין פיזר את הכנסת בלי להקים את הוועדות".

במהדורה עצמה המתינו 29 דקות עד שהמגישה יונית לוי אמרה: "אנחנו רוצים עכשיו לעצור רגע את העניין של העיסוק שלנו בקורונה כדי לדבר על פוליטיקה בצל קורונה". לוי שוחחה עם עמית סגל על המהלכים של אדלשטיין מהזווית הפוליטית. "המשמעות הפוליטית היא דרמטית", אמר סגל והסביר כי במצב הנוכחי כחול-לבן לא תוכל לקדם את היוזמות שהיא רוצה.

רק אחרי סגל הגיע תורה של דפנה ליאל, שדיברה על הפן העקרוני יותר ביחסים בין הרשות המחוקקת למבצעת. ליאל הביאה את תגובת היועץ המשפטי של הכנסת שאמר כי "הכנסת מתה מיתת נשיקה" והגדיר את המצב הנוכחי "דמוקרטיה נכה". לוי הגדירה זאת "ציטוטים מדהימים". בהמשך דיווח גיא פלג כי השבתת בתי-המשפט היתה יוזמה של שר המשפטים אמיר אוחנה, ולא יוזמה של מערכת המשפט כפי שאוחנה טען.

במהדורת חדשות 12, שערך גיא סודרי, צפו 757 אלף צופים. במהדורת חדשות 13, שערך ליאור לנדנברג, צפו 379 אלף צופים. ב"חדשות הערב" של כאן 11, שערך עילי לוין, צפו 163 אלף צופים.

ולמחרת, בעיתונים

הבוקר, בעיתוני הדפוס, חל השינוי המשמעותי ביותר ביחס כלי התקשורת המרכזיים לצעדים מרחיקי הלכת של הימים האחרונים.

כמו בימים הקודמים, גם הבוקר "הארץ" הבליט את חומרת המהלכים שמבצע השלטון. "בחסות הקורונה: נתניהו ואדלשטיין משתקים את הכנסת, והממשלה מוסיפה לפעול בהיעדר פיקוח", נכתב בכותרת הראשית של העיתון. מאמר המערכת הוקדש לסוגיה ("לעצור את חיסול הדמוקרטיה") כמו גם מאמרים נוספים בעמוד הדעות וכן התוכן המערכתי בעמוד 4. יו"ר הכנסת, יש לציין, נשוי לבתו של האוליגרך ליאוניד נבזלין, המחזיק 25% ממניות "הארץ".

שער "הארץ" (פרט), 19.3.2020

שער "הארץ" (פרט), 19.3.2020

להבדיל מימים קודמים, עיתון "ידיעות אחרונות" הצטרף ל"הארץ" והחל להתריע מפני צעדי השלטון. במקום עוד כותרת ראשית על סגר ומספר חולים, ב"ידיעות אחרונות" בחרו לפרסם תמצית מאמר מאת נחום ברנע תחת הכותרת "כשהדמוקרטיה נרמסת". מאמרו של ברנע הופיע בכפולה הפותחת, לצד מאמר מאת בן-דרור ימיני ("פיגוע בדמוקרטיה") ומאמר נוסף מאת נדב איל שהוקדש בחלקו ל"ריסוק הדמוקרטיה". הדיווח על הצעדים האחרונים של השלטון תפס את עמוד 4.

בשער "מעריב" לא היה כל זכר לצעדי אדלשטיין. דיווח הופיע בכפולה החמישית, תחת הכותרת "תקדים: אדלשטיין התעלם מדרישת רוב הח"כים ונעל את הישיבה". לדיווח לא נלווה מאמר פרשנות.

שער "ידיעות אחרונות" (פרט), 19.3.2020

שער "ידיעות אחרונות" (פרט), 19.3.2020

ב"ישראל היום" הציגו עמדה מרחיקת לכת מהכיוון השני. השבתת הכנסת הוזכרה בשער, אך ללא מילת ביקורת ("בגלל סערת הוועדות: יו"ר הכנסת פיזר את המליאה"). הדיווח על האירועים בכנסת נדחק לעמוד 20 בעיתון. הידיעה המרכזית, תחת הכותרת האנמית "הישיבה נסגרה", נפתחה בעדכון על המשא ומתן הקואליציוני. בהמשך הוזכר המהלך של אדלשטיין וצוטטה מעט ביקורת. חוות הדעת של היועץ המשפטי של הכנסת תומצתה למשפט אחד חלבי.

כתב "ישראל היום" בכנסת גדעון אלון מתח ביקורת על שני הצדדים ש"מנותקים מהעם" ו"עסוקים יותר מדי בעצמם" וב"קרבות של אגו". העיתונאי נדב שרגאי מתח ביקורת על הביקורת שמתחו בכחול-לבן על המהלך של אדלשטיין ("אין חיסון לנגיף השנאה") ואילו עו"ד שמחה רוטמן כתב על "דמעות התנין של כחול-לבן". לדבריו, "יש מי משנצל את משבר הקורונה ניצול ציני וחסר בושה לצורך הישגים פוליטיים פעוטים, ומדובר בקואליציית ליברמן-יזבק".