צופי המהדורה המרכזית של חדשות 12 נחשפו אמש למותגים מסחריים בניגוד לכאורה לרישיון חברת החדשות וכללי הרשות השנייה. בחברת החדשות טוענים כי פעלו לפי הכללים וכי מעולם לא היה תוכן שיווקי בשידוריה.

לקראת סוף מהדורת החדשות של ליל אמש שודרה כתבה על ישראלים שנחלצו לעזרתה של קשישה, אשר סיפור מצוקתה הובא מוקדם יותר השבוע במהדורה. בין היתר נראו בכתבה שף שהביא לה מזון ומנכ"ל רשת דיור לקשישים, שהבטיח לה מקום באחד ממרכזיה.

לפי הכתבה, מאת ים גרמן ושרון קנובליך, מערכת חדשות 12 היא שפנתה לרשת הדיור המוגן. "פנינו והצלחנו לגייס למשימה גם את בית הדיור המוגן 'משען'", נאמר לצופי חדשות 12, על רקע צילום של מנכ"ל הרשת עמרי כהן מגיע לביתה של ניצולת השואה ומזמין אותה לערוך סיור באחד מבתי המגורים של הרשת כדי לבחור היכן תרצה לגור. לא ברור מי יזם את הגעת וצילום השף לדירת הקשישה אולם הוא קיבל זמן מסך במהדורה הנצפית בישראל, כולל תצוגה של מנות האוכל שלו ושם המותג שהוא מפעיל.

את מהדורת חדשות 12 ערך אמש גיא סודרי ולפי נתוני הוועדה הישראלית למדרוג צפו בה כ-620 אלף איש, יותר מאשר בשתי המהדורות המתחרות גם יחד.

מנכ"ל "משען" בחדשות 12, 11.3.2020

מנכ"ל "משען" בחדשות 12, 11.3.2020

"פטל שף" בחדשות 12, 11.3.2020

"פטל שף" בחדשות 12, 11.3.2020

על פניו, החשיפה למותגים המסחריים עומדת בניגוד לכללי הרשות השנייה האוסרים פרסומת אגב וכן בניגוד לנוסח הרישיון של חברת החדשות. בסעיף 17.3 של הרישיון, כפי שהוא מופיע באתר הרשות השנייה, נכתב כי "בעל הרישיון לא ישדר דבר שהוא בגדר שידור פרסומת, לרבות פרסומת אגב, פרסומת מוסוית או פרסומת בלתי מודעת. בעל הרישיון יתייעץ עם המנהל לגבי כל שידור העלול להפר איסור זה". האיסור תקף גם אם לא שולם כסף (באופן ישיר או עקיף) עבור החשיפה, ובעבר קנסה הרשות השנייה גם במקרים כאלו.

"המנהל", המוזכר בסעיף זה, הוא מנכ"ל הרשות השנייה. האם בחדשות 12 התייעצו לפני שידור הכתבה עם המנכ"ל בפועל ניר שוויקי? דובר חדשות 12 אלון שני לא השיב ישירות לשאלה זו ומסר בתגובה: "הטענה כאילו מדובר בפרסום סמוי היא שקרית. מעולם לא היה תוכן שיווקי בחברת החדשות. הבאנו בפני הצופים עובדות באשר למתנדבים שהגיעו אל ניצולת שואה שנעשקה בידי נוכל. כל שדווח במסגרת הכתבה נעשה בהתאם לכל הכללים".