יו"ר ועדת הבחירות השופט ניל הנדל הורה לליכוד ולנתניהו להסיר מיד מהרשתות החברתיות סרטון מזויף בו קורא לכאורה יו"ר כחול-לבן בני גנץ שלא להצביע למפלגה בראשותו. פייסבוק הודיעה עוד קודם לכן כי תקיים כל החלטה בעניין. הסרטון שפרסמו נתניהו והליכוד נערך בצורה מטעה מתוך סרטון מקורי שפירסמו כחול-לבן.

כפי שפורסם ב"עין השביעית", נתניהו פרסם בחשבונות הפייסבוק והטוויטר שלו, כמו גם בחשבון האינסטגרם, סרטון שנערך באופן מניפולטיבי כך שישתמע ממנו שיריבו, יו"ר רשימת כחול-לבן בני גנץ, קורא למצביעים "לא לשים כחול-לבן בקלפיות". בסרטון המקורי, שצולם כדי לדרבן את תומכי כחול-לבן, אומר גנץ: "לא נשים כחול-לבן בקלפיות – נגיע לבחירות רביעיות". צוות הקמפיין של הליכוד חתך את הסרטון אחרי המילה "בקלפיות", וכך יצר רושם שגנץ קורא לציבור לא להצביע למענו.

במהלך היום הוגשו שתי עתירות דחופות לוועדת הבחירות בבקשה לקבלת צו מניעה נגד נתניהו וחברת פייסבוק, על מנת להפסיק את הפצתו של הסרטון המזויף. זאת משום שהוא "מהווה הפרה בוטה וגסה של הוראות סעיף 13 לחוק דרכי תעמולה, וכן מהווה בגדר 'חדשות שקריות' (Fake News)". סעיף 13 קובע כי "לא תהא תעמולת בחירות מטעם מפלגה או רשימת מועמדים אחת או למענה בצורה או בדרך שיש בהם משום הפרעה בלתי הוגנת של תעמולת בחירות מטעם מפלגה או רשימת מועמדים אחרת או למענה".

בתגובה לעתירה ההינו ראש הממשלה בנימין נתניהו והליכוד לטעון, באמצעות עו"ד אבי הלוי, כי אין כל ראיה לכך שהסרטון המזויף שהפיצו הוא אכן מזויף, וכי בהחלט קיימת אפשרות שהסרטון אמיתי וכי טענה אחרת אינה אלא "מניפולציה של כחול-לבן". נתניהו והליכוד דרשו לסלק את העתירות על הסף שכן לא הובאה "אף לא ראיה אחת" שהליכוד ונתניהו הם שערכו את הסרטון. "הואיל והעותרים הציגו שני סרטונים ולא הביאו ראיות לגבי השאלה איזה מהסרטונים הוא הסרטון שנערך", הם כתבו לוועדת הבחירות המרכזית, "אפשר לטעון לגבי כל אחד משני הסרטונים, כי הוא סרטון אמיתי, או לחלופין לגבי כל אחד משני הסרטונים שהוא סרטון שנערך".

עו"ד עודד גזית, בא-כוח כחול-לבן, הגיב בטענה כי "מדובר בעזות מצח. לא פחות". לדבריו טענת הליכוד כאילו רשימת כחול-לבן "היא אשר ערכה סרטון שיש בו כדי לפגוע בה עצמה - היא שיא חדש של חוצפה, וניסיון להמשיך ולרמוס ברגל גסה את הוראות דיני התעמולה".

כאמור, ועדת הבחירות דחתה את התגובה המופרכת של הליכוד, קיבלה את העתירות, הורתה לנתניהו ולליכוד להסיר מיד את הסרטון המזויף וחייבה אותם בתשלום סמלי של הוצאות בסך 7,500 שקל לכחול-לבן.

*  *  *

להורדת הקובץ (PDF, 896KB)