עורך "הארץ" אלוף בן דוחה מכל וכל את דרישת השב"כ להגביל את עבודתו של עיתונאי "הארץ" ניר גונטז'. כך גם גיא לרר, מגיש התוכנית "הצינור", שבה משתתף גונטז', שגם אליה הופנתה דרישת השב"כ. בינתיים, הפרשה מתחילה לעורר הדים גם מחוץ לגבולות ישראל. חשבון טוויטר רשמי של ארגון חופש העיתונות עיתונאים ללא גבולות עדכן אתמול את עוקביו על ההתנכלות לגונטז'.

גונטז', שמפרסם טור קבוע ב"הארץ" ולאחרונה החל להופיע במקביל גם בתוכנית "הצינור" של ערוץ רשת 13, ידוע בסגנונו העיתונאי החותר לעקוף חומות של דוברים ותדרוכי "אוף רקורד". גונטז' מטלפן ישירות למרואיין או מופיע בסביבתו כדי להציג לו שאלות באופן ישיר. הכל מתועד, הכל לציטוט.

בעקבות כמה אירועים שבהם ניסה לפנות כך לאישי ציבור המאובטחים על-ידי השב"כ, ונהדף, פנה לאחרונה ראש היחידה לאבטחת אישים בארגון, ירון ג', אל עורך "הארץ" בן ומנכ"ל רשת יוסי ורשבסקי בדרישה כי ידאגו לכך שגונטז' יחדל לבצע כך את עבודתו. ג' אף כלל במכתבו אזהרה שלפיה המשך עבודתו העיתונאית של גונטז' במתכונת הנוכחית עלול "להוביל לסיכון לבטחונו האישי".

גונטז' עצמו השיב לשב"כ והבהיר כי בכל המצבים שבהם נהדף היה זה לאחר שהזדהה כעיתונאי ועבר בדיקה מדוקדקת של מאבטחים, במקומות ציבוריים או בלשכות מאובטחות, אחרי תיאום מראש. משום כך, טען גונטז', בשב"כ לא באמת חוששים לבטחונם של האישים המאובטחים, כפי שהם טוענים, אלא מוטרדים מהאפשרות שאותם אישים יובכו בשל הסיקור העיתונאי.

עורך "הארץ" אלוף בן (צילום: "העין השביעית")

עורך "הארץ" אלוף בן (צילום: "העין השביעית")

בעקבות מכתבו של גונטז' לשב"כ השיב גם עורך "הארץ" לארגון וגיבה את העיתונאי. "תשובתו של ניר גונטז', שנשלחה אליכם אתמול, מעוררת ספק גדול בטענה שהופעותיו בקרבת האישים המאובטחים גרמו לסיכון בטחוני כלשהו", השיב בן לשב"כ. "נראה שהיחידה לאבטחת אישים נטלה לעצמה – או נדרשה ליטול על עצמה – תפקיד של סדרנים, שנועדו לבודד את האישים המאובטחים ולהגביל את חשיפתם לעיתונאים רק למקומות וזמנים שתואמו מראש. חבל שכך הדבר, וחבל עוד יותר שבפנייתכם יש אזהרה לבטחונו האישי של העיתונאי, שבכל הופעותיו תמיד הזדהה ככזה והעמיד את עצמו לכל בדיקה בטחונית שדרשו המאבטחים במקום.

"ניר גונטז' חותר לפנות ישירות לאישים שונים ולראיין אותם מבלי לעבור את הסינון של מזכירות, דוברים, סדרנים ומאבטחים. זהו סגנונו הייחודי, ואני מצפה מכם להניח לו לעשות את עבודתו העיתונאית, ולא לשעות לדרישות של האישים המאובטחים לסלקו מהשטח. אין לכך דבר עם בטחון המדינה ומנהיגיה. עיתונאים אינם סיכון בטחוני ואינם מנסים לפגוע באיש".

המכתב של ג', כאמור, נשלח במקביל גם למנכ"ל רשת ורשבסקי. כשנשאל על-ידי "העין השביעית" האם ומה השיב לשב"כ, מסר ורשבסקי: "אין תגובה". העיתונאי גיא לרר, שמגיש את התוכנית "הצינור" שבה משתתף גונטז', צייץ לפני ימים אחדים כך: "התשובה למכתב המאיים של השב"כ בנוגע לפעילותו של גונטז' תתקבל בשטח, כשימשיך בעבודתו: לנסות להגיע לאלו שאמורים לשרת את הציבור, משתמשים בכספו, מסרבים לתת דין וחשבון, ועכשיו גם מנצלים את הארגון שנועד להגן על שלומם על מנת לנסות להשתיק עיתונאים. וכל זאת בדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון".