ארגון העיתונאים מצטרף לביקורת על שירות הביטחון הכללי בגין ההתנכלות לעיתונאי ניר גונטז'. בשב"כ פנו לאחרונה לעורכיו של גונטז' בעיתון "הארץ" ובערוץ 13, בטענה כי נוכחותו של גונטז' בכמה זירות סיקור "גורמת להפרעה לעבודתם המבצעית של מאבטחי היחידה", ואף עלולה לסכן את בטחונו האישי של העיתונאי במקרה שבו "הסיטואציה תתפרש ברגע נתון על-ידי אנשי האבטחה בשטח כאיום ממשי כלפי האישיות המאובטחת".

הגורם שפנה ל"הארץ" ולערוץ 13 מטעם השב"כ הזדהה כ"ירון ג'", ראש היחידה לאבטחת אישים. במכתב תגובה ששיגר אליו היום (7.3) ארגון העיתונאים נמתחה ביקורת על התנהלות המאבטחים, ונדחו טענותיו של ראש היחידה. "ארגון העיתונאים אינו מתכחש לצורכי הביטחון ואינו תומך בהפרעה לכוחות הביטחון בעבודתם", כתב עמי ברנד, רכז חופש העיתונות בארגון. "עם זאת, נדמה שהיחס שקיבל מר גונטז' מהמאבטחים היה עוין במיוחד, למרות שלרגע לא נשקפה כל סכנה לאישים שבטחונם נמצא באחריות פקודיך".

המכתב של ראש היחידה לאבטחת אישים נשלח לעורך "הארץ" אלוף בן ולמנכ"ל ערוץ 13 יוסי ורשבסקי, וכלל הצהרה שלפיה "היחידה מכירה בערכו ובחשיבותו של חופש העיתונות בישראל". בארגון העיתונאים טוענים כי האיום המרומז על שלומו של גונטז' אינו עולה בקנה אחד עם הקביעה הזאת – ומאשימים את השב"כ בהפעלת כוח שרירותית שפגעה בעבודתו העיתונאית שלא לצורך.

מכתבו של ירון ג' מהשב"כ (לחצו להגדלה)

מכתבו של ירון ג' מהשב"כ (לחצו להגדלה)

"מר גונטז' נוהג לתעד את משימותיו העיתונאיות ולהנגיש אותן לציבור. לפיכך קל לצפות במה שצולם, למשל בנובמבר 2018 בקיסריה (ברחוב שבו נמצאת הווילה הפרטית של משפחת נתניהו; א"ב), ולהתרשם שהנוכחות של מר גונטז' במקום לא היוותה הפרעה כלשהי, ושתשומת הלב השלילית שזכה בה התעוררה מרגע שהמאבטחים במקום הבינו שמדובר בעיתונאי. עוברי אורח אחרים חלפו באותה סביבה עצמה ללא כל התערבות מצד המאבטחים", כתב ברנד במכתב של ארגון העיתונאים. "אנשי היחידה התנהלו מול מר גונטז' בכוחניות, בשרירותיות מקוממת ותוך הפרעה לעבודתו שלו", הדגיש.

ברנד הזכיר עוד שני מקרים שבהם הפריע השב"כ לעבודתו העיתונאית של גונטז', שאירעו שניהם ב-30 בינואר: ביקור במטה מפלגת תלם של משה יעלון, וביקור במטה הבחירות של הליכוד במצודת-זאב. "בשני המקרים", כתב ברנד, "היה מדובר בהפרעה לסיקור לגיטימי של התרחשות פוליטית. המקרה החמור מבין השניים היה זה שהתרחש במצודת זאב בתל-אביב. אנשי היחידה שבפיקודך עיכבו את מר גונטז' במטרה ברורה להרחיקו מהמקום, רק משום שביקש לחכות ליציאתו של ראש הממשלה ולנסות להפנות אליו שאלות".

המכתב של ארגון העיתונאים נחתם ברצף של שאלות לשב"כ: "האם קיימות הנחיות למנוע מעיתונאים (ורק מעיתונאים) גישה לרחוב שבו נמצא מעונו הפרטי של ראש הממשלה בקיסריה? האם ליחידה יש נהלים שתכליתם להרחיק עיתונאים מסביבתו של ראש הממשלה גם באירועים פוליטיים? האם קיימים נהלים קבועים ביחידה המתייחסים לעיתונאים באבחנה מאנשים שאינם עיתונאים?".

ארגון העיתונאים אינו הגוף הראשון שמותח ביקורת על יחסם של אנשי השב"כ לדוקו-אקטיביזם של גונטז'. במועצת העיתונות, שגם אליה נשלח מכתבו של ירון ג', הבהירו לשב"כ בתגובה כי "אין לפרש התנהלות העיתונאי ניר גונטז' כאיום על בטחון אישים", וכי "יש לוודא את הטמעת המסר הקובע כי לא תיגרם לעיתונאי זה או אחר כל פגיעה במהלך סיקור".

גונטז' עצמו, במכתב תגובה ששלח לראש היחידה לאבטחת אישים, האשים את השב"כ בהירתמות לצרכים היחצניים של הפוליטיקאים המאובטחים. לדבריו, מהתנהגותם של המאבטחים עולה כי לא פעלו משיקולי ביטחון, אלא כדי לחסוך את המבוכה שעלולה להיווצר לפוליטיקאים המאובטחים כתוצאה מהדרישה לקבל מהם תשובות לשאלות עיתונאיות.

* * *

לעיון במכתב של ארגון העיתונאים

להורדת הקובץ (PDF, 273KB)