במהלך שנת 2018, לצד בעלות משותפת על חברת החדשות, הפיקו קשת ורשת תוכניות אקטואליה באופן עצמאי. תוכנית הדגל של קשת בתחום האקטואליה היומית היתה "חדשות הבוקר עם ניב רסקין", שערכו מירון ששון וניר נוימן. תוכנית הדגל של רשת בתחום היתה "לפני החדשות", שהגיש אודי סגל וערך תום כספי. שתי התוכניות ממשיכות את דרכן גם במציאות החדשה של 2019, לאחר מיזוג רשת עם ערוץ עשר וההשתלטות של קשת על חברת החדשות.

בחינה של שתי התוכניות מאפשרת ללמוד משהו על תפיסת העולם שמנחה את מחלקות האקטואליה של הזכייניות. לפי בדיקת מדד הייצוג, הן "חדשות הבוקר" והן "לפני החדשות" מדירות את החברה הערבית בישראל במידה רבה, אך התוכנית של קשת מדירה אותה באופן מיוחד.

המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

כש"חדשות הבוקר" ו"לפני החדשות" החלו את דרכן, בשלהי שנת 2017, ערכה חברת יפעת מחקרי מדיה בדיקה ממוקדת של ייצוג החברה הערבית בישראל בחודש הראשון לשידוריהן. הממצאים היו עגומים ביותר: רק כ-1.2% מהדוברים בתוכניות היו ערבים.

מאז המצב השתפר, אך לא במידה מספקת. לאורך כל שנת 2018 הגיעה "לפני החדשות" של רשת לשיעור ייצוג ממוצע של 3.1%, נמוך משיעור הייצוג הממוצע של תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות בגופי השידור בישראל, שעמד בשנה שעברה על 4.7%. "חדשות הבוקר" של קשת, לעומת זאת, הגיעה לשיעור ייצוג ממוצע של 1.6% בלבד, פחות מכל תוכנית מרכזית אחרת ברדיו ובטלוויזיה.

מבט השוואתי על שיעורי הייצוג של "חדשות הבוקר" ו"לפני החדשות" לאורך כל שבועות השנה שעברה מבליט את השיא של "לפני החדשות" לקראת סוף חודש ספטמבר. בשבוע השלם האחרון של החודש (23.9–29) רשמה "לפני החדשות" את שיעור הייצוג הגבוה ביותר שלה, ואחד הגבוהים ביותר שנרשמו השנה – 59.1%. השיעור החריג הושג בזכות כתבה שבה תיעדה הכתבת דניאל סעדון את המסע של אוהדי קבוצת הכדורגל בני סכנין לאיצטדיון טדי בירושלים; ראיון עם שר התקשורת איוב קרא; וכתבה של אביגיל לושי-ביטנר על הטניסאית קארין אלטורי (ששודרה בשידור חוזר בשל החגים).

אך אסור לטעות, "לפני החדשות" השיגה ממוצע שנתי גבוה כמעט פי שניים מ"חדשות הבוקר" לא הודות לאותו שיא בלבד. "לפני החדשות" עקפה את "חדשות הבוקר" לאורך כל השנה. היו לה פחות שבועות ללא אף דובר ערבי, וכמה וכמה שבועות שבהם הגיעה לשיעורי ייצוג גבוהים יותר משיא הייצוג שנרשם ב"חדשות הבוקר". במלים אחרות, נראה שבמערכת "לפני החדשות" מצאו לנכון לקחת לתשומת לבם את סיקור החברה הערבית בישראל.

עם זאת, ראוי לציין כי לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, ב"חדשות הבוקר" הופיעו, באופן יחסי, הרבה יותר מומחים ערבים מאשר ב"לפני החדשות". כלומר, מרואיינים שהופיעו לא בשל ערביותם אלא בשל הרלבנטיות שלהם עצמם. כ-11% מכלל הדוברים הערבים ב"לפני החדשות" הופיעו כמומחים, וזאת לעומת כ-27% מהדוברים הערבים ב"חדשות הבוקר".

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה