"חדשות הבוקר עם ניב רסקין", התוכנית היומית של ערוץ קשת 13, היא תוכנית החדשות שהדירה את החברה הערבית יותר מכל תוכנית חדשות מרכזית אחרת במהלך שנת 2018, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

עוד נתונים שבולטים מעיון בתחתית הטבלה: התוכניות שהגיעו לתוצאות הגרועות ביותר מבחינת מתן ייצוג הולם לחברה הערבית בישראל משודרות כולן בערוצים המסחריים. כמו כן, תוכנית שנוטה להדיר ערבים תגיע לציונים נמוכים גם במדדים הנלווים. כלומר, גם מעט הערבים שבכל זאת יופיעו בתוכנית בדרך כלל לא יהיו מומחים או נשים, וגם מעט האייטמים שבכל זאת יוקדשו לחברה הערבית בתוכניות אלו לא יקדמו סדר יום אזרחי.

מסיכום כלל נתוני שנת 2018 עולה כי ב"חדשות הבוקר עם ניב רסקין", שערכו מירון ששון וניר נוימן, הופיעו במהלך השנה כ-3,800 דוברים. מתוכם, רק 62 היו ערבים, כ-1.6%. מבין 21 תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות בשידורי הטלוויזיה והרדיו שאחריהן עקב מקרוב מדד הייצוג לאורך כל השנה לא היתה עוד תוכנית שהגיעה לנתונים כל-כך נמוכים.

בפער קטנטן מעל "חדשות הבוקר" ניצבת "המטה המרכזי", התוכנית הפוליטית השבועית של ערוץ עשר, שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק. מתוך כ-700 דוברים שהופיעו בתוכנית לאורך שנת 2018, רק 13 היו ערבים, כ-1.8%. "המטה המרכזי" בולטת לרעה לא רק בשיעור האזרחים הערבים שלהם נתנה ביטוי לאורך השנה, אלא גם בהיבט המגדרי שלהם. מתוך אותם 13 דוברים היתה רק אשה אחת. בכך הגיעה "המטה המרכזי" למקום האחרון בטבלת ייצוג הנשים לשנת 2018.

יצוין כי במדד הייצוג המתוקנן, שלוקח בחשבון לא רק את מספר הדוברים הערבים ומספר הדוברים הכללי בכל אחת מתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות בגופי השידור המרכזיים בישראל, אלא גם את מספר האייטמים שבהם הופיעו הדוברים, הגיעה "המטה המרכזי" למקום האחרון.

"חמש בערב עם רפי רשף", שעברה לאחרונה מערוץ עשר לחברת החדשות, סיימה את שנת 2018 במקום השלישי מהסוף עם שיעור ייצוג נמוך של כ-2.8%. כפי שניתן לראות, בין התוכניות שהגיעו לתחתית הטבלה בשנת 2018 אין אחת שמשודרת בערוצי השידור הציבורי בישראל. שלושתן מגיעות מהערוצים המסחריים.

לצד בדיקת שיעור הדוברים הערבים מתוך כלל המרואיינים בתוכניות השונות, מדד הייצוג בחן גם את מספר השבועות שבהם לא הופיע אפילו דובר ערבי אחד בתוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות.

במדד זה הגיעה "המטה המרכזי" למקום הראשון, כלומר הדירה את החברה הערבית יותר מכל תוכנית חדשות מרכזית אחרת. ב-37 מתוך 52 השבועות של שנת 2018 לא הופיע בתוכנית אפילו דובר אחד (היו כמה וכמה שבועות שבהן התוכנית כלל לא שודרה, ולא נכללו בחישוב).

אחריה בטבלה: "חדשות סוף השבוע" של חברת החדשות, שמגישה דנה ויס ועורכת קלי בן-יאיר, עם 35 שבועות ללא דוברים ערבים. ב"פגוש את העיתונות", המתחרה של חברת החדשות ל"המטה המרכזי", שמגישה רינה מצליחה ועורך דן דובין, נרשמו 32 שבועות ללא דוברים ערבים, וכך גם ב"המגזין" של ערוץ עשר, שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר. בשנת 2017, אגב, הובילו "המגזין" ו"פגוש את העיתונות" את טבלת האפסים עם 39 שבועות ללא דוברים ערבים כל אחת.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה