שלושה עיתונאים פלסטינים שוהים כיום בכלא הישראלי בשל עבודתם העיתונאית, כך קובע דו"ח ארגון הוועד להגנה על עיתונאים (CPJ). זו ירידה קלה לעומת השנה שעברה, אז כלאה ישראל ארבעה עיתונאים פלסטינים בגין עבודתם.

הדו"ח של הוועד להגנה על עיתונאים בוחן את מספר העיתונאים הכלואים ברחבי העולם נכון ל-1 בדצמבר, ומתייחס אך ורק לעיתונאים שנמצאים בחזקת ממשלות ובגין עבודתם העיתונאית. לפי הדו"ח שפורסם הבוקר, ברחבי העולם כלואים כיום 251 עיתונאים בגין עבודתם העיתונאית, ירידה לעומת השנה שעברה, אז נקבע שיא כשנספרו 262 עיתונאים כלואים. למעלה ממחצית מ-251 העיתונאים הכלואים כיום בעולם בגין עבודתם העיתונאית נמצאים בבתי הכלא של טורקיה, סין ומצרים.

לפי ה-CPJ, כ-70% מהעיתונאים העצורים בעולם מואשמים בעבירות נגד המדינה שבה נעצרו, כגון השתייכות לקבוצות המוגדרות כארגוני טרור. 28 עיתונאים עצורים בגין הפצת חדשות כזב, לעומת תשעה בלבד לפני שנתיים (מרבית העצורים בגין הפצת חדשות כזב שוהים בבתי הכלא של מצרים). כ-13% מהעצורים הן עיתונאיות, לעומת 8% בלבד בשנה שעברה. המספר הגבוה של העיתונאים העצורים בסין, 47 בסך הכל, נובעת מרדיפת האויגורים.

בישראל, כך נכתב בדו"ח, כלואים כיום שלושה עיתונאים פלסטינים בגין עבודתם העיתונאית:

אסרא לאפי, בלוגרית ופובליציסטית פלסטינית, נעצרה בשעות הבוקר המוקדמות של ה-26 בספטמבר, כשכוחות צה"ל פשטו על ביתה שבעיירה צוריף. ב-CPJ מתבססים על דיווחים של כלי תקשורת מקומיים ועדויות של בני משפחתה, כולל אביה, איש החמאס חאדר לאפי. לדבריו, בשעה שלוש בבוקר הגיעו כוחות גדולים לביתם וערכו חיפוש. אסרא נלקחה לחדר נפרד, הטלפון הנייד שלה הוחרם והיא נלקחה ליעד בלתי ידוע. לפי עדותו, כמה חודשים קודם לכן השב"כ הזהיר את לאפי לחדול מכתיבתה הפובליציסטית והופעותיה בתקשורת. ביום שבו נלקחה האריך בית המשפט הצבאי בעופר את מעצרה בשמונה ימים כדי להשלים את חקירתה. בהמשך הועברה לכלא דמון והשימוע בעניינה נדחה שוב ושוב.

כתיבתה של לאפי, מציינים ב-CPJ, עוסקת בעיקר בנושאי פוליטיקה ודת. בחודש יולי האחרון פרסמה פוסט שבו התריעה מפני קבוצות יהודים קיצוניות שמבקשות להרוס כביכול את מסגד אל אקצא. תרומותיה האחרונות למגזין תרבות לצעירים כללו סקירת ספר על הקוראן ורשימה שבה ביקרה את הנוהג לקרוא לילדים פלסטיניים על שם גיבורי אופרות סבון טורקיות והודיות.

למא ח'אטר, בלוגרית ופובליציסטית פלסטינית, נעצרה בשעות הבוקר המוקדמות של ה-24 ביולי, כשכוחות צה"ל פשטו על ביתה שבחברון. רשימותיה של ח'אטר מתפרסמות בין היתר באל-ג'זירה ובערוץ אל-קודס, המזוהה עם חמאס. לפי העדות של בתה, בשעה 1:30 בלילה נכנסו חיילים רבים לביתם והודיעו לאמה שהיא עצורה. השב"כ והמודיעין הפלסטיני, טוענת בתה, איימו עליה בעבר בגין עבודתה העיתונאית. הם החרימו את הטלפון הנייד שלה, המחשב הנייד שלה והכונן החיצוני, ועצרו אותה ללא ציון סיבת המעצר. היא נלקחה ליעד לא ידוע אך בהמשך הגיעה לכלא אשקלון. כעבור יומיים האריך בית המשפט הצבאי באשקלון את מעצרה בשמונה ימים לצורך השלמת החקירה.

מעצרה של למא ח'אטר, כפי שצולם על ידי בתה

מעצרה של למא ח'אטר, כפי שצולם על ידי בתה

ב-CPJ מציינים כי ח'אטר ידועה בביקורתה נגד ישראל והרשות הפלסטינית כאחד. ב-20 ביולי פרסמה מאמר דעה שבו ביקרה את ישראל על כך שלדבריה היא מנסה להרעיב את הפלסטינים ברצועת עזה, באמצעות סגירה חלקית של מעבר כרם שלום. בימים שלפני מעצרה פרסמה ח'אטר בטוויטר, שם יש לה כ-90 אלף עוקבים, ובפייסבוק, שם יש לה כ-42 אלף עוקבים, ביקורות על כך שישראל מונעת כניסה ממוסלמים להר הבית.

ב-30 ביולי האריך בית המשפט הצבאי בעופר את מעצרה וזאת לצורך השלמת חקירתה. כחודש לאחר מכן הודיע עורך דינה כי בתום 34 ימי חקירה הועברה ח'אטר לכלא השרון וכי משפטה יתחיל ב-29 באוגוסט. עם זאת, בתאריך היעד הוארך שוב מעצרה על ידי בית המשפט הצבאי בעופר ותאריך תחילת משפטה נדחה ל-10 באוקטובר. כשהגיע מועד זה בג"ץ דחה את השימוע בעניינה עד ל-13 בנובמבר, היא הועברה לכלא דמון ובהמשך נדחה השימוע פעם נוספת עד לסוף חודש זה. עד כה לא נמסר במה היא חשודה.

מוחמד אנוואר מונא, כתב סוכנות הידיעות אל-קודס המזוהה עם חמאס ומנהל תחנת רדיו מקומית, נעצר ב-1 באוגוסט בביתו שבעיירה זאוואתא. כוחות צבא ישראלים פשטו על ביתו, החרימו את הטלפון הנייד שלו ועצרו אותו מבלי לציין במה הוא חשוד. למחרת האריך בית המשפט הצבאי שומרון את מעצרו בשבעה ימים לצורך חקירתו. בתום שבעת הימים בית המשפט הצבאי שומרון האריך את מעצרו בשלושה ימים נוספים, ואחר כך הושם העיתונאי במעצר מנהלי לשישה חודשים. מונא הועבר לכלא מגידו וב-20 בספטמבר דחה בית המשפט הצבאי בעופר את העתירה שהגיש והורה על המשך מעצרו המנהלי. בעבר, בין אוגוסט 2013 לאפריל 2015, שהה מונא במעצר מנהלי בישראל.

ב-CPJ מציינים כי דובר צה"ל לא השיב לפנייתם בקשר לעיתונאים המוחזקים בישראל.

*  *  *

מתוך אתר הוועד להגנה על עיתונאים

251 עיתונאים כלואים ברחבי העולם, 2018