בשבוע שעבר (24-30.6) כמעט ולא הופיעו דוברים ערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות. ההדרה היתה בולטת במיוחד בערוץ כאן 11 של תאגיד השידור הישראלי, שנהנה בימים האחרונים מנתוני רייטינג גבוהים במיוחד בשל שידורי משחקי גביע העולם בכדורגל. בערוץ הציבורי, שמחויב לא רק אתית אלא גם חוקית לתת ייצוג נאות לכל רבדי החברה בישראל, לא הופיע בשבוע האחרון אפילו ערבי אחד בתוכניות החדשות והאקטואליה, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

מתוך 21 תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות ששודרו בכאן 11, כאן ב', ערוץ עשר גלי צה"ל וחברת החדשות, רק תוכנית אחת נתנה ייצוג הולם לחברה הערבית בישראל. "לונדון את קירשנבאום", מצטיינת מדד הייצוג זו השנה השלישית ברציפות, אירחה באולפנה חמישה דוברים ערבים במהלך השבוע שעבר. התוכנית, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, השיגה שיעור ייצוג של כ-17.9%, שיעור הדומה לשיעורם של אזרחי ישראל הערבים במדינה.

יסמין בכריה, עיתונאית השולטת בעברית ובערבית גם יחד ברמת שפת אם, התארחה ב"לונדון את קירנשבאום" לרגל כנס שיזמה על "העברית בחברה הערבית" ושוחחה על היחסים בין שתי השפות בישראל. ניצב ג'מאל חכרוש, ראש המינהלת לשיפור חיי החברה הערבית במשטרת ישראל, הוזמן לאולפן "לונדון את קירשנבאום" כדי לדבר על תפקידו על רקע ריבוי העבירות הפליליות בחברה הערבית בישראל. באותה מהדורה השתתף גם לואי באדיר, פרשן בשידורי המונדיאל בערוץ הערבי של תאגיד השידור, "מקאן", שדיבר על המשחק בין מצרים לסעודיה. במהדורה שהגיש רביב דרוקר התארח ד"ר רפיק מסאלחה, נוירולוג וחבר הנהלת רופאים לזכויות אדם, שביקר ברצועת עזה והביא את רשמיו ("מחסור בכל דבר"). בהמשך אותה מהדורה התארח ראפע אבו-טריף, פרשן לענייני המזרח התיכון, כדי לבאר את המצב בסוריה ויחסו של הצבא הסורי לדרוזים שחיים בדרום המדינה.

במהדורה המרכזית של חדשות עשר, שמגישה תמר איש-שלום וטלי מורנו ועורך ליאור לנדנברג, הופעו בשבוע שעבר שמונה דוברים ערבים, כ-6.5% מכלל הדוברים בתוכנית. ארבעה מהם הופיעו בכתבה שהכינה נריה קראוס שעסקה בקבוצת הכדורגל "פלפלה בני כפר קאסם", קבוצת כדורגל חופים: קפטן הקבוצה אדם סרסור, המאמן מאמון עאמר, השחקן עאמר יתים ועוד שחקן אחד שנותר בלתי מזוהה. שני דוברים ערבים נוספים הופיעו בדיווח של דורון הרמן על חקירת רצח פאדיה קדיס ושניים נוספים הופיעו בדיווח מאת אלי לוי על מועדון שסירב להכניס לתחומו ערבים.

במקום השלישי בטבלת התוכניות, עם שיעור ייצוג של 3.1% בלבד, ניצבת התוכנית "נכון להבוקר" של גלי צה"ל. די היה בדוברת אחת, ד"ר אמאל אבו סעד אלקיעאן, כדי להציב את התוכנית במקום השלישי וזאת לאור מספר הדוברים הממוצע הנמוך בתוכנית והעובדה שבכל יתר התוכניות המרכזיות ההדרה של החברה הערבית היתה חריפה אף יותר. ד"ר אבו סעד אלקיעאן הוזמנה לדבר בתוכנית, שמגיש ישי שנרב ועורכת הדר איזק, על רקע החלטת פרקליט המדינה שי ניצן לסגור את תיק החקירה של מות בן זוגה, יעקב אלקיעאן, שנורה על ידי שוטרים במהלך פינוי אום אל-חיראן.

פילוח שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה לגופי השידור השונים מעלה כי באף אחד מהם לא ניתן בשבוע שעבר ייצוג נאות לחברה הערבית בישראל. ערוץ עשר הגיע למקום הראשון עם שיעור ייצוג של כ-2.4%, בין היתר בזכות "לונדון את קירשנבאום". קרוב לשליש מכלל הדוברים הערבים בערוץ הופיעו בתוכנית זו.

במקום האחרון בולט לרעה ערוץ כאן 11 של תאגיד השידור הישראלי. בשבוע שעבר השתתפו בתוכניות החדשות והאקטואליה של הערוץ קרוב ל-500 דוברים, אך מתוכם לא היה אפילו דובר אחד מהחברה הערבית בישראל. נתון זה עומד בניגוד לרגיל בערוץ, שמקפיד בדרך כלל על שילוב דוברים ערבים בתוכניותיו. למרבה הצער, ההדרה המוחלטת של החברה הערבית מתוכניות החדשות והאקטואליה של הערוץ באה דווקא בשבוע שבו הוא נהנה משיעורי צפייה גבוהים במיוחד, על רקע שידורי משחקי גביע העולם בכדורגל (יש לציין כי מדד הייצוג מתייחס אך ורק לדוברים ערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והרשות הפלסטינית אינם נספרים במדד).

ההדרה החריפה של החברה הערבית בולטת גם כשמשווים את מהדורות החדשות המרכזיות של כל ערוץ.

בעוד המהדורה המרכזית של חדשות ערוץ עשר משיגה נתון סביר, במהדורה המרכזית של חברת החדשות, שמגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט, הופיע בשבוע שעבר רק דובר ערבי אחד מתוך כמאה (יעקב אבו עבאס, שעבר ניתוח יוצא דופן לחיבור כף רגלו בצורה הפוכה).

זה השבוע השני ברציפות שבמהדורה המרכזית של כאן 11, שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין, לא הופיע אפילו דובר ערבי אחד. התעלמות מוחלטת שכזו מהחברה הערבית חריגה מאוד במהדורות החדשות המרכזיות, שבהן משודרות מדי יום אייטמים רבים עם דוברים רבים. ההתעלמות הגמורה של "חדשות הערב" חורה עוד יותר כשזוכרים כי זוהי המהדורה המרכזית של תאגיד השידור הישראלי, הממומן בין היתר מכספיהם של ערבים בעלי אזרחות ישראלית.

טבלת האפסים ארוכה הפעם במיוחד וכוללת 14 מתוך 21 התוכניות המרכזיות במדיה המשודרת בישראל. עבור מרביתן זהו שבוע ראשון ללא דוברים ערבים. בולטת לרעה "המגזין" של חדשות ערוץ עשר, שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר, שהשבוע שעבר היה הרביעי ברציפות שבו שודרה ללא אף דובר ערבי.

בתוכניות האקטואליה המרכזיות ששודרו ביום שישי בערב לא הופיע אף דובר ערבי. לא בכתבות המגזין של התוכנית, ולא במסגרת פאנל הפרשנים.

ב"שישי עם אילה חסון" של ערוץ עשר, שעורכת גילי ברוש, הופיעו ביום שישי שישיה חברי פאנל. אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"חדשות השבוע" של כאן 11, שהגיש אמיר בר-שלום וערך אבי מוסקל, הופיעו גם כן שישה חברי פאנל. אף לא אחד מהם היה ערבי. ב"אולפן שישי" שהגישה דנה ויס וערך רותם דנון הופיעו ארבעה חברי פאנל. אף לא אחד מהם היה ערבי.

מבדיקת מדד הייצוג עולה כי חלפו כבר 34 שבועות רצופים מאז הפעם האחרונה שבה הופיע אזרח ערבי כלשהו באחד מהפאנלים המרכזיים של "אולפן שישי", "שישי עם אילה חסון" או "חדשות השבוע".

בסך הכל הופיעו בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של גופי המדיה המרכזיים קרוב ל-2,800 דוברים, מתוכם רק 43 ערבים, כ-1.6% בלבד.

בדיקה שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה לאייטמים שבהם בכל זאת הופיעו דוברים ערבים העלתה כי מרביתם שודרו בהקשרים אזרחיים. רבים מהאייטמים הללו עסקו במונדיאל, כשהדוברים הערבים הוזמנו להתייחס לנבחרות הערביות שמשתתפות בו.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה