בשבוע שעבר (10-16.6) הופיעו כ-2,800 דוברים בתוכניות החדשות והאקטואליה של המדיה המשודרת המרכזית בישראל, ומתוכם רק 64 היו ערבים (2.3%), כך עולה ממדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בראש טבלת התוכניות ניצבת "חדשות סוף השבוע" של חברת החדשות, בהגשת דנה ויס ובעריכת קלי בן-יאיר וגידי ויניש. ואולם, בניגוד לרוב השבועות שבהם "חדשות סוף השבוע" או תוכנית מגזין אחרת מגיעה לראש טבלת התוכניות, הפעם לא נכללה בתוכנית כתבת מגזין שעסקה בחברה הערבית. שלושת הדוברים הערבים שהשתתפו בתוכנית עשו זאת במסגרת אייטמים חדשותיים ששודרו במבזק הפותח.

ידיעה של תמיר סטיינמן על מרוץ מכוניות ברהט כללה ראיון קצר עם תושב העיר, שזהותו הוסתרה, כמו גם התבטאות מפי חברת הנהלת העיר עטא אבו-מדיעם. בנוסף, באייטם של ירון אברהם על התערבות השרה מירי רגב בהפקת אירוויזיון 2019 נכלל קטע מהתחרות האחרונה שבו נראתה לוסי איוב מברכת את הצופים בערבית. כיוון שבמהדורה ממוצעת של "חדשות סוף השבוע" מופיעים 15 דוברים בלבד, די היה בשלושת הדוברים הללו כדי להביא את התוכנית לשיעור ייצוג של 20%.

כל יתר התוכניות המרכזיות בחמשת גופי השידור המרכזיים (כאן 11, כאן ב', חברת החדשות, גלי-צה"ל וערוץ עשר) הדירו במידה רבה את החברה הערבית בישראל.

במקום השני בטבלת התוכניות, עם שיעור ייצוג של כ-5.6% בלבד, ניצבת מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ עשר. המהדורה, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג, כללה בשבוע שעבר שבעה דוברים ערבים בשלושה אייטמים נפרדים: ארבעה דוברים ערבים הופיעו בכתבה של סמדר פלד, חלק מסדרת כתבות על חתונות בישראל, שהוקדשה לחתונתם הנוצרית המסורתית של קרין עטייה ובן זוגה בשארה. שני דוברים נוספים, עו"ד ראוף נגא'ר ואמו של ילד (שנותרה בלתי מזוהה) השתתפו בידיעה של אלמוג בוקר על אירוע אלים בדרום המדינה. בנוסף, בדיווח של מאור צור על רצח אשה ביפו, התראיין טלאל אבו-מאנה, שזוכה בעבר ממעורבות ברצח בן זוגה של הנרצחת.

"סדר יום" של כאן ב', בהגשת קרן נויבך ובעריכת דדי מרקוביץ', הגיעה בשבוע שעבר למקום השלישי בטבלת התוכניות בזכות שני ראיונות, האחד עם יוסף חדאד, על שבוע הספר בחברה הערבית, והשני עם סמאח סלאימה, על רצח נשים.

פילוח של הדוברים הערבים על-פי גופי שידור מעלה כי בכל גופי השידור חלה ירידה בשבוע שעבר, למעט כאן 11. ערוץ הטלוויזיה המרכזי של תאגיד השידור הציבורי חב את שיעור הייצוג הגבוה יחסית של החברה הערבית בעיקר לפרק ב"נקודת מפנה", שהוקדש בשבוע שעבר לואדי ערה. הפרק, בהגשת ישי שריד ואפרת שפירא-רוזנברג, בהפקת שולה שפיגל ודנה עדן ובבימוי ועריכת נפתלי גליקסברג, כלל 17 דוברים ערבים. למעשה, בזכות פרק זה לא רק שיעור הייצוג של כאן 11 עלה בשבוע שעבר במידה ניכרת, אלא גם שיעור הייצוג הממוצע של כל גופי השידור הישראלים.

מנגד, בתחתית טבלת גופי השידור שוב ניצבת גלי-צה"ל. זה השבוע השישי ברציפות שתחנת הרדיו הצבאית מדירה את החברה הערבית יותר מגופי התקשורת המרכזיים האחרים. בתוכניות החדשות והאקטואליה של גלי-צה"ל השתתפו בשבוע שעבר כ-700 דוברים, רק תשעה מהם היו ערבים, כ-1.3% בלבד.

כתבתה של סמדר פלד על נישואי קרין עטייה ובן זוגה בשארה סייעה למהדורת החדשות המרכזית של ערוץ עשר להוביל על שתי מתחרותיה. במהדורה המרכזית של כאן 11, שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין, הופיעו בשבוע שעבר שישה דוברים ערבים מתוך כ-150 (כ-3.9%). במהדורה המרכזית של חברת החדשות, המהדורה הנצפית בישראל, הופיעו בשבוע שעבר כ-100 דוברים, מתוכם רק שלושה ערבים (כ-2.3%). את המהדורה המרכזית של חברת החדשות מגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט.

תשע מתוך 21 התוכניות המרכזיות שללו בשבוע שעבר באופן מוחלט את זכות הביטוי מכ-18% מאזרחי מדינת ישראל. עבור "המגזין" של ערוץ עשר, שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר, ו"קלמן ליברמן" של כאן ב', שמגישים קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ועורך איתמר דרוקמן, היה זה השבוע השני ברציפות ללא אף דובר ערבי.

ביום שישי בערב לא הופיע אף דובר ערבי בשלוש תוכניות האקטואליה המרכזיות: "חדשות השבוע" של כאן 11, שמגיש אמיר בר-שלום ועורך אבי מוסקל; "אולפן שישי" של חברת החדשות, שהגישה דנה ויס ועורך רותם דנון; ו"שישי עם אילה חסון" של חדשות עשר, שעורכת גילי ברוש. במקביל לא הופיע אף ערבי גם בפאנל הפרשנים של כל תוכנית ותוכנית.

מבדיקת מדד הייצוג עולה כי חלפו כבר 32 שבועות רצופים מאז הפעם האחרונה שבה הופיע אזרח ערבי כלשהו באחד מהפאנלים המרכזיים של "אולפן שישי", "שישי עם אילה חסון" או "חדשות השבוע".

מבין 64 הדוברים הערבים שהופיעו במדיה המשודרת המרכזית, הרוב המכריע הופיע באייטמים בעלי הקשר אזרחי. חלק ניכר מהם הופיעו בתוכנית "נקודת מפנה" של כאן 11 על יישובי ואדי ערה. נושא נוסף שבלט, כך לפי חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה, היה גביע העולם בכדורגל. בין היתר הופיעו בהקשר זה חברי-הכנסת אחמד טיבי וזוהיר בהלול, שהימרו ב"שש עם" על זהות הזוכים בטורניר, ופרשנים שפתחו צוהר לנעשה בימים אלה במדינות ערביות שנבחרותיהן משתתפות בטורניר. כך, לדוגמה, כתב i24News פיראס חאמד הוזמן להשתתף בפאנל המונדיאל בכאן 11 כדי לספק נקודת מבט על האווירה במצרים בימים אלה.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה