בחודש אפריל הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של התקשורת המרכזית בישראל קרוב ל-12 אלף דוברים ומרואיינים, רק 284 מהם, כ-2.4%, היו ערבים, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

את טבלת התוכניות בחודש אפריל מובילה "לונדון את קירשנבאום", תוכנית האקטואליה היומית של ערוץ עשר, בהגשת ירון לונדון ובעריכת דרור זרסקי. במהלך חודש אפריל הופיעו בתוכנית כמאה דוברים ומרואיינים שונים, 12 מתוכם היו ערבים, כ-12%.

כפי שאפשר לראות בהשוואה שלהלן בין תוכניות הפרה-פריים בלבד, ההישג של "לונדון את קירשנבאום" גדול במיוחד. לא במקרה שתי התוכניות שהגיעו בחודש אפריל למקומות השני והשלישי בטבלת התוכניות היו תוכניות מגזין. בתוכנית אקטואליה יומית רוב הדוברים מוזמנים לאולפן ומקבלים זמן שידור ארוך יחסית, בעוד שבתוכניות המבוססות על כתבות מגזין ניתן להציג מספר רב של דוברים בדקות ספורות.

בכל הקשור לתוכניות האקטואליה היומיות, בחודש אפריל היתה "לונדון את קירשנבאום" בתחרות בעיקר עם עצמה. שיעור הייצוג של החברה הערבית בתוכנית דומה לסך שיעורי הייצוג של כל מתחרותיה גם יחד.

כתבה אחת שהכין דני קושמרו ל"אולפן שישי", על הפשיעה בקרב בדואים בנגב, כללה שישה דוברים ערבים והביאה את התוכנית למקום השני בטבלת התוכניות החודשית, עם כ-11% ייצוג. את מגזין סוף השבוע של חברת החדשות עורך רותם דנון.

במקום השלישי ניצבת התוכנית המקבילה של השידור הציבורי, "חדשות השבוע" של ערוץ כאן 11. בשונה מ"אולפן שישי", ב"חדשות השבוע", שמגיש אמיר בר-שלום ועורך אבי מוסקל, הופיעו דוברים ערבים בכל אחת מהמהדורות ששודרו בחודש אפריל. בסך הכל הופיעו בתוכנית 12 דוברים ערבים במהלך החודש. עם זאת, בשל מספר ממוצע גדול יותר של כלל הדוברים בכל תוכנית, שיעור הייצוג בה עמד על כ-8% בלבד.

פילוח של הדוברים הערבים לפי גופי שידור מעלה כי גם בחודש אפריל בלטה גלי צה"ל לרעה. בעוד כל יתר גופי השידור הגיעו לשיעורי ייצוג נמוכים של סביבות ה-3%, בתחנת הרדיו הצבאית ההדרה של החברה הערבית בישראל היתה חריפה במיוחד.

כ-3,000 דוברים ומרואיינים הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גלי צה"ל במהלך חודש אפריל, מתוכם רק 25, כ-0.8% בלבד, היו ערבים. נזכיר כי כ-18% מאזרחי המדינה הם ערבים, וכמו האזרחים היהודים גם הם מממנים את שידורי גלי צה"ל. אך גם אם תחנת הרדיו הצבאית לא היתה נסמכת בין היתר על כספי האזרחים הערבים, העובדה כי היא מדירה משידוריה כמעט לחלוטין 18% מאזרחי המדינה שבה היא פועלת היא כישלון מקצועי מהדרגה הראשונה. לא ניתן מצד אחד להתיימר לספק שידורי חדשות ברמה הארצית ומנגד לאפשר ל-18% מאזרחי המדינה רק 0.8% מזכות הדיבור.

שלוש התוכניות שהשיגו בחודש שעבר את שיעורי הייצוג הנמוכים ביותר הן "חדשות הבוקר עם ניב רסקין" של ערוץ קשת, "חדשות סוף השבוע" של חברת החדשות ו"המטה המרכזי" של ערוץ עשר.

ב"חדשות הבוקר עם ניב רסקין", שעורך מירון ששון, הופיעו במהלך כל חודש אפריל כ-330 דוברים, רק 6 מהם, כ-1.8%, היו ערבים. ב"חדשות סוף השבוע", שמגישה דנה ויס ועורכת קלי בן-יאיר, הופיעו במהלך חודש אפריל 60 דוברים בלבד, מתוכם רק אחד היה ערבי, מוחמד טאטור, שהופיע בכתבה על ארגון לחילוץ כלי רכב. בזכותו הגיעה התוכנית לשיעור ייצוג חודשי של כ-1.6%.

בתחתית הטבלה, גם בחודש אפריל כמו בכל אחד משלושת החודשים הראשונים של השנה, ניצבת "המטה המרכזי" של ערוץ עשר. התוכנית הפוליטית המרכזית של הערוץ, שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק, סיימה גם את חודש אפריל ללא דובר ערבי. על פי חברת יפעת מחקרי מדיה, מאז תחילת השנה השתתפו ב"מטה המרכזי" מעט יותר ממאתיים דוברים, ועדיין לא נמצא אחד מהם לייצוג החברה הערבית בישראל (יודגש כי מדד הייצוג סופר אך ורק ערבים בעלי אזרחות ישראלית, ואינו מונה ערבים תושבי מזרח ירושלים או מהרשות הפלסטינית).

מהדורות החדשות המרכזיות של שלושת הערוצים הגיעו הפעם לשיעורי ייצוג כמעט זהים. כ-5% מכלל הדוברים בכל אחת מהמהדורות היו ערבים, עם יתרון קל של כמה עשיריות האחוז לטובת המהדורה המרכזית של "חברת החדשות", שמגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט.

כשמתמקדים בתוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות של הרדיו מתברר כי ב"מה בוער" של גלי צה"ל, שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי, הופיעו באופן יחסי יותר דוברים ערבים מאשר ביתר התוכניות המרכזיות.

זהו הישג ראוי לציון במיוחד לאור העובדה שבתחנת גלי צה"ל כולה הנטייה היא להדיר את החברה הערבית. משמעות התוצאה של "מה בוער" היא שהכוח לשבור את מסורת ההדרה נמצא בסופו של דבר בידי המגישים, העורכים והמפיקים. כאשר ישנה מערכת תוכנית שמתעקשת להביא לשידור קולות שבדרך כלל מושתקים, היא מצליחה לעשות זאת גם אם הדבר עומד בניגוד למקובל בכלי התקשורת שבו היא משודרת.

אחת לחודש בודקת חברת יפעת מחקרי מדיה לא רק כמה מבין הדוברים בתוכניות החדשות והאקטואליה היו ערבים, אלא גם מי היו ומדוע הגיעו לשידור. חוקרי החברה מבדילים, לדוגמה, בין עד ראייה לתאונת דרכים לבין רופא מומחה שמסביר על הטיפול המהפכני שהעניק לפצועי התאונה. זה השני ייחשב ל"מומחה". הבידול נובע מההנחה כי מרואיינים מומחים יופיעו בהקשר חיובי ויהנו מזמן אוויר ממושך.

פילוח של גופי השידור לפי שיעור המומחים מבין כלל הדוברים הערבים מעלה כי במהלך חודש אפריל הוביל ערוץ כאן ב' של רשת ב' על פני כל היתר. ההישג של רשת ב' נובע, בין היתר, מהתוכנית "סדר יום", שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ'. 75% מכלל הדוברים הערבים בתוכנית בחודש שעבר היו מומחים, ולמעשה מומחיות: עו"ד נסרין אסכנדר מוסא, מנהלת מחקלת בסנגוריה הציבורית (שהתראיינה בשתי הזדמנויות שונות); עו"ד סאוסן זהר, מנהלת המחלקה לזכויות חברתיות בארגון עדאלה; העיתונאית אימאן קאסם סלימאן, הבמאית מייסלון חמוד והזמרת נסרין קדרי.

באופן מעניין, במקום השני בבדיקה זו ניצבת גלי צה"ל. על אף שתחנה זו הדירה באופן מובהק את החברה הערבית, כשבכל זאת העלתה ערבים לשידור היה זה במקרים רבים, יחסית, כמומחים.

גם בחודש שעבר סבלו נשים ערביות מהדרה כפולה, הן כערביות והן כנשים. מתוך כלל הדוברים בתוכניות החדשות והאקטואליה ברשת כאן ב', גלי צה"ל, כאן 11, ערוץ עשר וחברת החדשות, כ-284 בלבד היו ערבים, אך החלוקה הפנימית בתוך קבוצת הדוברים הערבית בין גברים לנשים לא היתה שווה. 230 מתוך ה-284 היו גברים ורק 54 היו נשים.

במילים אחרות, גברים ערבים, שמהווים כ-9% מאזרחי המדינה, זכו לייצוג של כ-2% בתקשורת הזרם המרכזי בעוד שנשים ערביות, שאף הן מהוות כ-9% מאזרחי המדינה, זכו לייצוג של כ-0.5% בלבד.

פילוח של הופעות הנשים לפי גופי שידור מעלה כי דווקא גלי צה"ל, שמדירה את החברה הערבית משידוריה במידה גדולה יותר מגופי השידור האחרים, מרבה באופן יחסי להעלות לשידור נשים ערביות.

אפשר להניח כי תורמת לכך העובדה שהתוכניות בגלי צה"ל שכן מתעקשות להעלות ערבים, כמו "מה בוער", עושות זאת מתוך תחושת שליחות ורצון לתת ביטוי דווקא לאוכלוסיות מודרות ומושתקות. כתוצאה מכך הן שמות דגש גם על הפן המגדרי (כמו גם על ראיונות עם מומחים, כפי שהתברר לעיל).

חלק ניכר מ-284 הדוברים הערבים שהופיעו בחודש שעבר בתקשורת המרכזית עשה זאת במסגרת אייטמים על הפשיעה בנגב. בסך הכל ארבעים דוברים ערבים הופיעו באייטמים על נושא זה.

מאפיין נוסף לאייטמים בהשתתפות ערבים בחודש נובמבר היה ההקשר הערבי לימי חג ומועד של המדינה. 23 דוברים ערבים השתתפו באייטמים על יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, 12 דוברים ערבים הופיעו באייטמים על טקס המשואות, תשעה דוברים ערבים הופיעו באייטמים על יום הזיכרון ועוד שניים באייטמים על יום השואה. בסך הכל 46 דוברים באייטמים מסוג זה.

כמו בחודש מרץ, גם בחודש שעבר 55% מכלל האייטמים בהשתתפות דוברים ערבים היו בעלי הקשר אזרחי. עם זאת, בעוד בחודש מרץ חלק ניכר מהאייטמים האחרים היו בהקשרים ביטחוניים, בחודש אפריל רבים מהאייטמים הלא אזרחיים עסקו בענייני פשיעה.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה