בשבוע שעבר (8-14.4) בלטו לטובה תוכניות חדשות ערוץ עשר בכל הקשור למתן ייצוג לחברה הערבית בישראל, כך עולה ממדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בראש הטבלה ניצבת "המגזין", תוכנית האקטואליה המשודרת בערוץ עשר מדי מוצ"ש. התוכנית, בהגשת אושרת קוטלר ובעריכת ניר בכר, לא כללה אף דובר ערבי כבר שמונה שבועות רצופים, אך בשבת האחרונה נשבר הנוהג. במסגרת ראיון שערכה קוטלר עם השחקן ליאור רז שודרו קטעים מסדרת הדרמה שיצר, "פאודה". בקטעים הללו הופיעו שלושה דוברים ערבים. הללו היו קרוב ל-17% מכלל הדוברים שמופיעים בתוכנית ממוצעת של "המגזין".

אני, פאודה: ליאור רז פותח את הלב - בריאיון מיוחד בלב ים

אני, פאודה: ליאור רז פותח את הלב - בריאיון מיוחד בלב ים • לכתבה המלאה >> https://www.10.tv/news/160376

Posted by ‎המגזין עם אושרת קוטלר‎ on Sunday, 15 April 2018

גם למקום השני הגיעה תוכנית של חדשות ערוץ עשר, "המהדורה המרכזית", שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג. בשבוע שעבר הופיעו במהדורה 16 דוברים ערבים בשני אייטמים ארוכים. במסגרת סדרת הכתבות "שיעור בסתימת פיות" בחן הכתב עמרי מניב בין היתר גם את הנעשה במערכת החינוך הערבית בישראל. בנוסף, במסגרת הפינה "ברקוד" הקדישה הכתבת נגה ניר-נאמן כעשר דקות לשוק הצימרים בחברה הערבית.

למקום השלישי הגיעה התוכנית "ערב ערב" של ערוץ כאן 11. בתוכנית, בהגשת דב גיל-הר ובעריכת הדר פרנקנטל-קריב, הופיעו בשבוע שעבר שלושה דוברים ערבים שונים: ח"כ אחמד טיבי, ח"כ חנין זועבי והשייח כמאל ח'טיב.

מלה טובה מגיעה גם ל"סדר יום", תוכנית האקטואליה של כאן ב' בהגשת קרן נויבך ובעריכת דדי מרקוביץ'. התוכנית, שהגיעה למקום השלישי מהסוף בסיכום הרבעון הראשון של 2018, שיתפה בשבוע שעבר ארבעה דוברים ערבים (מחצית מכלל הדוברים הערבים שהופיעו בכל שלושת החודשים הראשונים של השנה). כמו כן ראוי לציין לשבח את תוכנית הבוקר של אורלי וילנאי וגיא מרוז, שאינה נכללת במעקב השבועי של "מדד הייצוג". התוכנית, שמשודרת בערוץ עשר, כללה בשבוע שעבר שישה דוברים ערבים בארבעה אייטמים שונים.

פילוח לפי גופי שידור מעלה תמונה מבהילה. חברת החדשות, שמספקת את שידורי החדשות והאקטואליה לשני הערוצים המסחריים הפופולריים בישראל, הדירה בשבוע שעבר את החברה הערבית לחלוטין.

על-פי נתוני חברת יפעת מחקרי מדיה, בתוכניות של חברת החדשות הופיעו בשבוע שעבר כ-270 דוברים. אך בכל מהדורות החדשות ותוכניות האקטואליה, בתוכניות היומיות ובתוכניות המגזין של סוף השבוע, בכל התוכניות כולן לא נמצא מקום לדובר ערבי אחד (יצוין כי מדד הייצוג סופר אך ורק דוברים ערבים בעלי אזרחות ישראלית).

לאור הכתוב לעיל, מובן מאליו כי גם מהדורת החדשות המרכזית של חברת החדשות, שמגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט, סיימה את השבוע שעבר ללא אף דובר ערבי. למרבה הצער, גם מהדורת החדשות המרכזית של תאגיד השידור הישראלי, בהגשת גאולה אבן ובעריכת עילי לוין, הדירה בשבוע שעבר במידה כמעט מוחלטת את החברה הערבית.

בשבוע שעבר שוב לא שודרה "המטה המרכזי", התוכנית הפוליטית של ערוץ עשר, שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק. עם זאת, התוכנית עדיין מובילה על כל מתחרותיה בטבלת האפסים עם 11 שבועות רצופים ללא אף דובר ערבי. התוכנית המתחרה, "פגוש את העיתונות" של חברת החדשות, מתחילה לנשוף בעורפה. גם בשבוע שעבר, שבוע תשיעי ברציפות, לא נכללו דוברים ערבים בתוכנית שמגישה רינה מצליח ועורך דן דובין.

"אולפן שישי" ו"שישי", שני מגזיני האקטואליה של הערוצים המסחריים לסיכום השבוע, ציינו בשבוע שעבר את השבוע השישי ברציפות ללא דוברים ערבים. את "אולפן שישי" מגיש דני קושמרו ועורך רותם דנון. את "שישי" מגישה אילה חסון ועורכת גילי ברוש.

חלפו כבר 24 שבועות מאז הפעם האחרונה שערבי כלשהו, חבר מערכת באחד ממגיזני יום שישי או אורח נכבד, השתתף בפאנל הפרשנות המרכזי של "אולפן שישי", "שישי עם אילה חסון" או "חדשות השבוע".

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר כ-2,800 דוברים ומרואיינים בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ עשר, כאן ב', גלי-צה"ל, כאן 11 וחברת החדשות. מתוכם, רק 60 היו ערבים, כ-2.2%.

רוב מוחץ מהדוברים הערבים השתתפו באייטמים בעלי הקשרים אזרחיים. ביניהם אפשר להזכיר את מוואפק טריף, שנבחר להדליק משואה, דוברים שהשתתפו בגמר חידון הציונות ודוברים שהשתתפו באייטמים על יום הזיכרון לשואה.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה