בחודש יולי הופיעו רק 466 דוברים ומרואיינים ערבים בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המובילים, כך עולה מהבדיקה החודשית של מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

על פי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, בתוכניות החדשות והאקטואליה שמשודרות בערוצים 2, 10, כאן 11, כאן ב' וגלי צה"ל משתתפים מדי חודש מעל 14 אלף דוברים ומרואיינים. המשמעות היא ששיעור הייצוג הכללי של החברה הערבית בישראל, שמונה כחמישית מאוכלוסיית המדינה, עמד בחודש שעבר על 3.3% בלבד. עם זאת, בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות של כל ערוץ וערוץ, אחריהן עוקב המדד השבועי מקרוב, שיעור הייצוג ממשיך להיות גבוה יותר ועמד בחודש יולי על 4.9%.

מבין התוכניות המובילות שנמצאות במעקב שוטף, שוב הגיעה "לונדון את קירשנבאום" של ערוץ 10 למקום הראשון. בתוכנית, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, השתתפו לאורך חודש יולי 18 דוברים ומרואיינים ערבים. בחודש ממוצע משתתפים בתוכנית 115 דוברים ומרואיינים כך ששיעור הייצוג ב"לונדון את קירשנבאום" עמד בחודש יולי על כ-15.6%.

כרגיל, בכל הקשור לתוכניות הפרה-פריים בטלוויזיה, "לונדון את קירשנבאום" נמצאת בתחרות רק עם עצמה. למעשה, שיעור הייצוג של החברה הערבית בתוכנית דומה לשיעור הייצוג של כל יתר תוכניות הפרה-פריים גם יחד.

כדי להבין מדוע יש להשוות את "לונדון את קירשנבאום" קודם כל לתוכניות אחרות מהסוגה וממשבצת השידור שלה צריך לזכור כי מדד הייצוג מתייחס באותו האופן לראיון של שבע דקות עם מומחה ערבי המופיע באולפן ולסינק קצר בכתבה מגזינית או ידיעה חדשותית (כמו, לדוגמה, תושב יישוב ערבי שמופיע לכמה שניות בכתבת מגזין על אירוע שהתרחש בו, או פרמדיק ערבי שמופיע בידיעה על תאונת דרכים).

מהבחינה הזו, קל הרבה יותר למהדורות החדשות המרכזיות להגיע למספר רב של דוברים ערבים, שכן יש בהן עשרות ידיעות עם מאות דוברים מדי שבוע. לתוכניות מגזין, לעומת זאת, קל יחסית להגיע לשיעור גבוה יותר של דוברים ערבים, שכן מצד אחד יש בהן מעט דוברים בכל תוכנית ומנגד די בכך שכתבה אחת תעסוק בנעשה בחברה הערבית כדי שהתוכנית תכלול בתוך כמה דקות כמה וכמה דוברים ערבים. ואמנם, במקום השני והשלישי בטבלת התוכניות לחודש יולי נמצאות תוכניות מגזין. "אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2 ו"חדשות השבוע" של כאן 11.

ב"אולפן שישי", שמגיש דני קושמרו ועורך איתי דנקנר, הופיעו במהלך חודש יולי 11 דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 80 דוברים ומרואיינים בסך הכל, שיעור ייצוג של כ-13.8%. ב"חדשות השבוע", שמגישים תמר אלמוג ויאיר ויינרב ועורך אבי מוסקל, הופיעו במהלך יולי 16 דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 173, שיעור ייצוג של כ-9.3%. בתוכנית המקבילה של חדשות ערוץ 10, "שישי עם אילה חסון", הופיעו רק 6 דוברים ערבים מתוך 97, כ-6.2%.

שתי תוכניות מגזין נוספות שנכללות במדד הייצוג הן "חדשות סוף השבוע" של ערוץ 2 ו"המגזין" של ערוץ 10. שתיהן משודרות במוצאי שבת, וכוללות סיכום של חדשות סוף השבוע לצד כתבות מגזין בנושאים מגוונים. ב"חדשות סוף השבוע", שמגישה דנה ויס וערכו קלי בן-יאיר, סיגל רובין-שהם, רונית הורביץ ותירזה אליה-זיסמן, הופיעו בחודש יולי שלושה דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 66, כ-4.5% בלבד.

אושרת קוטלר, מגישת "המגזין" של ערוץ 10 (צילום מסך)

אושרת קוטלר, מגישת "המגזין" של ערוץ 10 (צילום מסך)

בולטת לרעה, גם במדד החודשי, היא "המגזין" של חדשות ערוץ 10, שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר. במהלך כל חודש יולי לא הופיע ב"המגזין" אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד. זהו החודש השני ברציפות ש"המגזין" אינה כוללת אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד. הפעם האחרונה שדובר ערבי הופיע ב"המגזין" היתה באמצע חודש מאי.

לצד "המגזין", רק "המטה המרכזי", שאף היא משודרת בערוץ 10, סיימה את חודש יולי בלא אף דובר או מרואיין ערבי. יש לציין כי "המטה המרכזי", שמגיש גדי סוקניק ועורכת הדס ריבק, שודרה בחודש יולי רק שלוש פעמים, ולקראת סוף החודש יצאה לחופשה.

מבט אל הנעשה בתוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות של רשתות הרדיו מעלה כי שיעור הייצוג של החברה הערבית בכל התוכניות נמוך בהרבה מאשר חלקה של החברה הערבית באוכלוסיית ישראל, אולם בכל זאת ניכרים הבדלים בין התוכניות השונות.

אריה גולן, מגיש "הבוקר הזה" ברשת כאן ב' (צילום: רפי דלויה)

אריה גולן, מגיש "הבוקר הזה" ברשת כאן ב' (צילום: רפי דלויה)

"הבוקר הזה" של כאן ב', שמגיש אריה גולן ועורך ניקולא רוזנבאום, שילבה בחודש יולי 23 דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 341 דוברים ומרואיינים, כ-6.7%. "קלמן ליברמן", שאף היא משודרת בערוץ כאן ב' בהגשת קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ובעריכת ישי הולנדר, השמיעה בחודש יולי 11 דוברים ערבים מתוך 177, כ-6.2%. גם "מה בוער" של גלי צה"ל, בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי, השיגה שיעור ייצוג של כ-6.2% בחודש יולי, עם 15 דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 244 (תוכנית זו גם הציגה בחודש שעבר יותר דוברות ומרואיינות ערביות מכל תוכנית אחרת שנכללת בבדיקת המדד). "סדר יום" של כאן ב', בהגשת קרן נויבך ובעריכת דדי מרקוביץ', העלתה לשידור 7 דוברים ומרואיינים ערבים בחודש יולי מתוך 177, כ-4% בלבד, ובכל זאת מעל הממוצע הכללי של התוכניות בחודש שעבר.

היחידה מבין תוכניות הרדיו המרכזיות שהשיגה שיעור ייצוג נמוך מהממוצע של החודש שעבר היא "נכון להבוקר" של גלי צה"ל, בהגשת ניב רסקין ובעריכת עידן מוטולה. רק ארבעה דוברים ומרואיינים ערבים הופיעו בחודש שעבר ב"נכון להבוקר", ארבעה מתוך 137, פחות מ-3%.

בעוד ש"לונדון את קירשנבאום" היא היוצא מן הכלל בערוץ השידור שלה, בתאגיד השידור הישראלי הכלל הוא שנותנים זכות ביטוי גדולה יותר לציבור הערבי בישראל

חלוקה של כלל תוכניות החדשות והאקטואליה לפי ערוצים מעלה כי השידור הציבורי על שתי שלוחותיו, ערוץ כאן ב' הרדיופוני וערוץ כאן 11 הטלוויזיוני, ניצב בראש הטבלה, ובהפרש משמעותי. בשני הערוצים של תאגיד השידור הישראלי הגיעה החברה הערבית בישראל לשיעור ייצוג של 4.7%, עדיין נמוך בהרבה מחלקה היחסי של האוכלוסייה הערבית ובכל זאת שיעור הגבוה פי שתיים מאשר בתחנת הרדיו הציבורית המתחרה, גלי צה"ל, ובערוץ 10. בשונה מההצטיינות של "לונדון את קירשנבאום" בערוץ 10, בערוצי השידור הציבורי ההצטיינות היא כלל מערכתית. במילים אחרות, בעוד ש"לונדון את קירשנבאום" היא היוצא מן הכלל בערוץ השידור שלה, בתאגיד השידור הישראלי הכלל הוא שנותנים זכות ביטוי גדולה יותר לציבור הערבי בישראל.

למעשה, ערוץ 10 מציג בחודשים האחרונים הדרה נרחבת של החברה הערבית משידוריו, למעט ב"לונדון את קירשנבאום". נראה שלא במקרה שתי התוכניות היחידות שלא הציגו בחודש יולי אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד שודרו בערוץ 10. גם בהשוואה של מהדורות החדשות המרכזיות בולטת לרעה המהדורה של הערוץ. המהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 10, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג, השיגה בחודש האחרון שיעור ייצוג של כ-2.4% בלבד, וזאת לעומת כ-4.7% ל"חדשות הערב" של כאן 11, בהגשת גאולה אבן ובעריכת עילי לוין, ו-כ-6.7% למהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 2, שמגישה יונית לוי ועורך גיא סודרי.

על פי חישוב שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה, "לונדון את קירשנבאום" תורמת 3.5% בלבד מכמות הדוברים החודשית שמופיעה בערוץ 10 אך אחראית לשיעור ניכר מייצוג הדוברים הערבים בערוץ. 26% מכלל הדוברים הערבים שהופיעו בחודש יולי בערוץ 10 עשו זאת ב"לונדון את קירשנבאום" (בשלושת החודשים האחרונים תרמה התוכנית 22% מהדוברים הערבים של הערוץ). בערוצים כאן ב' וכאן 11, לעומת זאת, אין תוכנית אחת בעלת משקל יתר כה גדול יחסית לכמות כלל הדוברים שמופיעים בה, אלא כמה וכמה תוכניות שבהן ניתנת דרך קבע זכות ביטוי לדוברים ומרואיינים ערבים.

בנוסף לבדיקת שיעור הדוברים והמרואיינים הערבים, המדד החודשי כולל בדיקה גם של מספר ושיעור הדוברים הערבים המומחים. כלומר, מרואיינים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה בשל תחום התמחותם. הדגש על משתנה זה נובע מההבנה כי יש צורך לא רק להעלות את מספר הדוברים והמרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות של התקשורת בישראל אלא גם לשנות את ההקשר שבו הדוברים הללו מופיעים.

דובר ערבי שמגיע לתוכנית טלוויזיה או עולה לשידור ברדיו כדי לספק מידע והערכות על בסיס תחום התמחותו, יהא זה היסטוריה של המזרח התיכון או קרדיולוגיה, יופיע באופן מובהק בהקשר חיובי. היחס אליו יהיה יחס מכבד, וההופעה שלו תהיה מנותקת מהיותו, במקרה, לא רק קרדיולוג אלא גם ערבי.

התוכנית שהובילה את חודש יולי במספר המומחים היא "לונדון את קירשנבאום" של ערוץ 10. תשעה מתוך 18 הדוברים והמרואיינים הערבים שהופיעו בתוכנית זו בחודש שעבר עשו זאת בשל תחום התמחותם. מספר המומחים ב"לונדון את קירשנבאום" גדול ממספר המומחים שהופיעו בחודש שעבר בכל יתר תוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ 10, עובדה נוספת המדגישה את חריגותה בין יתר תוכניות הערוץ. כפי שניתן לראות מהטבלה שלעיל, כל יותר התוכניות שהביאו לשידור את המספר הגדול ביותר של מומחים בחודש שעבר שייכות לערוצים כאן 11 וכאן ב' של תאגיד השידור הישראלי.

כמעט מחצית מכל הדוברים הערבים שהופיעו בתקשורת במהלך יולי עשו זאת בהקשר האירועים האלימים בירושלים

אחוז המומחים הכללי, בהשוואה לחודשים קודמים, היה נמוך יחסית בחודש יולי ועמד על 17% בלבד מתוך כלל הדוברים הערבים שהופיעו בחודש זה. שיעור נמוך יותר נמדד השנה רק בחודש ינואר, ולפי חברת יפעת מחקרי מדיה נראה כי לא מדובר במקרה. בחודש ינואר אירעה התקרית הקטלנית במהלך ניסיון הפינוי של הכפר אום אל-חיראן ובחודש יולי אירעו מהומות בהר הבית. כלומר, בשני המקרים היו נושאים בטחוניים מובהקים שהאפילו על יתר הנושאים, והורידו את אחוז המומחים.

מתוך 466 הדוברים והמרואיינים הערבים שהופיעו בחודש יולי בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים, 213 הופיעו באייטמים שהוקדשו לאירועי הר הבית. כמעט מחצית מכל הדוברים הערבים שהופיעו בתקשורת עשו זאת בהקשר האירועים האלימים בירושלים (זאת מבלי לקחת בחשבון את הדוברים והמרואיינים ממזרח ירושלים, שכן מדד הייצוג סופר אך ורק דוברים ערבים בעלי אזרחות ישראלית). גם הנושא השני בפופולריות שלו התמקד באירועים אלימים, הפעם ביפו. רק במקום השלישי בטבלת הנושאים מופיע נושא שאינו קשור ישירות לאירועים אלימים.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה