מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 10 הגיעה בשבוע שעבר למקום הראשון בטבלת התוכניות של מדד הייצוג, זאת בזכות פרויקט מיוחד ששודר מהעיר נצרת. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

לשיעור הגבוה של דוברים ומרואיינים ערבים במהדורה אחראי המיזם "קרוב לבית", שבמסגרתו מוקדשת מדי פעם מהדורה בודדת ליישוב אחר בישראל. חלק נכבד מהמהדורה ששודרה ב-17.8, היום שבו בוצע פיגוע הדריסה בברצלונה, הוקדש לנצרת. המהדורה כללה כתבה של אלי לוי ואלמוג בוקר על הפשע בעיר, כתבה של סמדר פלד על ההגירה הגוברת מנצרת לנצרת-עילית, כתבה של תמר איש-שלום על נשים שמובילות שינוי בחברה הערבית בישראל וכתבה של מתן חודורוב על הבעיות הכלכליות שמונעות מנצרת להתפתח.

במסגרת המיזם הופיעו במהדורה 16 דוברים ומרואיינים ערבים. 9 נוספים הופיעו במהלך השבוע במהדורה של חדשות ערוץ 10 בהקשרים שונים. כך יצא שבשבוע שעבר מתוך מספר ממוצע של 124 דוברים ומרואיינים שהופיעו במהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 10, 25 היו ערבים. במלים אחרות, כ-20% מכלל הדוברים והמרואיינים במהדורה היו ערבים, שיעור הדומה לחלקה של החברה הערבית באוכלוסיית מדינת ישראל (מספר כלל המרואיינים, מלבד בערוצי "כאן", מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי "כאן" מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד).

25 דוברים ערבים בשבוע ושיעור ייצוג של 20% הוא חריג ביותר עבור תוכנית חדשות מרכזית בתקשורת הישראלית, ועל אחת כמה וכמה עבור מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 10, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג. שבוע קודם לכן השתתף במהדורות המרכזיות של חדשות ערוץ 10 רק דובר ערבי אחד. כפי שניתן לראות בגרף שלהלן, בשלושת החודשים האחרונים לא היה אף שבוע שבו התקרב שיעור הדוברים הערבים שהופיעו במהדורה לזה של השבוע שעבר.

מצד אחד, זהו אות לחשיבות של מיזם כמו "קרוב לבית", שאכן מאפשר לכוון זרקור אל מקומות ואוכלוסיות שבדרך כלל אינם זוכים לייצוג הולם במהדורה המרכזית. מנגד, עדיף היה כמובן שתוכניות החדשות והאקטואליה היו מטפלות דרך קבע בנושאים שזכו לתשומת לב חריגה במהדורה שהוקדשה לנצרת.

רזי ברקאי (צילום מסך)

רזי ברקאי (צילום מסך)

"מה בוער" של גלי-צה"ל הגיעה למקום השני בטבלת התוכניות של מדד הייצוג, בזכות שישה דוברים ומרואיינים ערבים שהופיעו בשלושה אייטמים שונים. התוכנית, שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי, כללה בשבוע שעברה אייטם על הטבות דיור שנמנעות מחיילים שאינם יהודים. האייטם כלל ארבעה דוברים ערבים: העיתונאית ספאא פרחאת, עו"ד פהד ספדי, ראש מועצת בענה עבאס טיטי וחייל צה"ל מוסלמי. בנוסף שודרו ב"מה בוער" ראיון עם כמיל שלה, מנהל בית-ספר תיכון דרוזי בירכא, על הדירוג הגבוה של בתי-הספר הדרוזים ברשימה הארצית של בתי-הספר המצטיינים בישראל; וראיון עם האשם מחאג'נה, ממקימי התנועה האסלאמית, בעקבות מעצרו של השיח' ראאד סלאח. בשבוע ממוצע מופיעים ב"מה בוער" 55 דוברים ומרואיינים שונים, כך שששת הדוברים הערבים הם כ-11% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית.

במקום השלישי בטבלת התוכניות נמצאת "לונדון את קירשנבאום" של חדשות ערוץ 10. התוכנית, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, כללה בשבוע שעבר שני דוברים ערבים מתוך 26, כ-8%.

11 מתוך 21 תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות בחמשת הערוצים המרכזיים שודרו בשבוע שעבר ללא כל ייצוג לחברה הערבית בישראל. "שש כלכלי" של ערוץ כאן 11, שמגיש דב גיל-הר ועורך אילן שניג, מובילה את טבלת האפסים בשל המספר הממוצע הגבוה של דוברים ומרואיינים שמופיעים בה מדי שבוע – 70. עם זאת, גם השבוע בולטת לרעה בטבלת האפסים תוכנית אחת שמדירה את החברה הערבית יותר מכל תוכנית חדשות מרכזית אחרת בישראל.

ב-13 בחודש מאי 2017, מוצאי שבת, הוקדשה מהדורת "המגזין" של ערוץ 10 לכמה נושאים: מתקפת סייבר מקיפה ששיבשה מערכות קריטיות ברחבי העולם, פיגוע דקירה בירושלים, רשיון קידוח שקיבלה חברת מי-עדן, סרט תיעודי על איש שב"כ שחקר את יגאל עמיר והלהיט הגדול שכבש באותה תקופה את המדינה – הספינר.

במסגרת הכתבה על הספינרים, שהכין העיתונאי אריק וייס, הופיע למשך כמה שניות משווק ספינרים שבילה את הלילה במחסן של יבואן הצעצוע כדי שאף משווק אחר לא יקדים אותו למחרת בבוקר ויקנה במקומו את הסחורה שהיתה אז – לפני שלושה חודשים וחצי – כל-כך מבוקשת. המשווק זוהה בכתבה כתושב לוד בעל השם הפרטי פאיז.

"המגזין", 13.5.2017

משווק הספינרים פאיז היה הנציג האחרון של החברה הערבית בישראל שזכה להופיע על מסך "המגזין". מאז אמצע חודש מאי לא הופיע עוד דובר או מרואיין ערבי נוסף במהדורת האקטואליה השבועית, שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר. השבוע שעבר היה השבוע ה-14 ברציפות שמהדורת האקטואליה השבועית הדירה לחלוטין את החברה הערבית בישראל.

ב"המגזין" של חדשות ערוץ 10 משודרות מדי שבוע שלוש או ארבע כתבות ארוכות, ועוד קודם לכן ניתן מקום לאייטמים החדשותיים של סוף השבוע. על-פי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, בתוכנית ממוצעת של "המגזין" מופיעים, מלבד המגישה וכתבי המערכת, גם כ-18 דוברים ומרואיינים שונים. דומה כי צריך להתאמץ מאמץ מודע ומשמעותי כדי שבכל הכתבות שמשודרות במשך 14 שבועות רצופים לא יהיה אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד.

נזכיר שוב – כחמישית מאוכלסיית המדינה הם ערבים. אפילו אם במשך 14 שבועות לא מקדישים אף כתבה לנושא שנוגע ישירות לחברה הערבית בישראל (מצב התחבורה הציבורית בנצרת, לדוגמה), אפשר היה לצפות מערבי או ערבייה כלשהם שיצוצו באיזושהי כתבה.

אולם קרוב לוודאי שלא היה כל מאמץ משמעותי, ובוודאי שלא מודע, להדיר ערבים מהתוכנית. זו פשוט הבועה הרגילה שבה חיים ועובדים מרבית העיתונאים הבכירים בערוצי התקשורת המרכזיים, שמונעת מהם לראות, לא כל שכן להציג בכתבותיהם, אזרח ישראלי שאינו יהודי. גם כשהם יוצאים לפריפריה הם יפגשו בה רק יהודים; גם כשהם מתמקדים באוכלוסיות מוחלשות, אלה יהיו אוכלוסיות מוחלשות יהודיות; גם כשהם מבקשים לתת ביטוי לקולות שבדרך כלל נעדרים מהמסך, הם בסופו של דבר יראיינו יהודים. אמנם יהודים אחרים מאלה שבדרך כלל מופיעים בתקשורת, אבל יהודים. ערבי אפשר לפגוש במקרה לכמה שניות במחסן של משווק צעצועים. וגם זה רק פעם בשלושה חודשים.

"המגזין" של ערוץ 10, בהגשת אושרת קוטלר (צילום מסך)

"המגזין" של ערוץ 10, בהגשת אושרת קוטלר (צילום מסך)

כדי לנפץ את הבועה היהודית, כדי למחות את החרפה המוסרית והמקצועית של תוכנית אקטאוליה שבה במשך 14 שבועות רצופים לא הופיע אף דובר או מרואיין מתוך מיעוט המונה חמישית מאוכלוסיית המדינה, אי-אפשר לסמוך עוד על הערבי המקרי שיזדמן בפני המצלמה. מבחן התוצאה מלמד כי הכתב לא יראה את הערבי, ואם יראה לא יראיין, ואם יראיין לא יישאר מכך זכר בגרסה הסופית של הכתבה. כדי לשבור את הרצף המגונה הזה ולוודא שלא יחזור על עצמו בעתיד, יש צורך בהחלטה מערכתית להקדיש תשומת לב לחברה הערבית בישראל. בעיות לא חסרות בה. תוכניות אחרות בקושי מטפלות בהן. ממילא זה אמור להיות חומר מבוקש לתוכנית אקטואליה "חברתית", כפי שמציגה את עצמה "המגזין".

תוכניות נוספות שבהן לא הופיעו בשבוע שעבר דוברים ומרואיינים ערבים הן "חמש מקורי" של כאן 11, בהגשת ענת קורול ודרור פויר ובעריכת תמנה הולצשטיין; "שש עם" של חדשות ערוץ 2, בהגשת עודד בן-עמי ובעריכת תירזה אליה-זיסמן; "סדר יום" של כאן ב', בהגשת קרן נויבך ובעריכת דדי מרקוביץ'; "שבע אקטואלי" של כאן 11 בהגשת מיכל רבינוביץ', יועז הנדל ואמיר בר-שלום ובעריכת ספי אפרתי; "חדשות השבוע", אף היא של כאן 11, שהגישו תמר אלמוג ויאיר ויינרב וערך אבי מוסקל; "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל, בהגשת ניב רסקין ובעריכת עידן מוטולה; "שישי עם אילה חסון" של חדשות ערוץ 10, שערכה גילי ברוש; "חדשות סוף השבוע" של ערוץ 2, שהגיש אורן וייגנפלד וערכה סיגל רובין-שהם; ו"פגוש את העיתונות", אף היא של חדשות ערוץ 2, שהגישה רינה מצליח וערך דן דובין ("המטה המרכזי" של ערוץ 10 שוב לא שודרה בשבוע שעבר).

פילוח של התוכניות המרכזיות לפי ערוצים מציב הפעם את ערוץ 10 במקום הראשון, הרבה בזכות המהדורה המרכזית ששודרה מנצרת. אחריו גלי-צה"ל וכאן ב' ובהפרש ניכר מהם ערוץ 2 וערוץ כאן 11, שבחמש תוכניות האקטואליה המרכזיות שלו הופיעו בשבוע שעבר רק שישה דוברים ומרואיינים ערבים (כולם במהדורת החדשות המרכזית של הערוץ).

הרחבת נקודת המבט אל כלל תוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בכל ערוץ, ולא רק אלה שכלולות בטבלת התוכניות השבועית מלמדת כי ערוץ 10 נשאר בראש הטבלה עם שיעור ייצוג ממוצע של 4.8% (16 הדוברים הערבים שנכללו במיזם "קרוב לבית" היו 44% מכלל הדוברים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה של הערוץ בשבוע שעבר). גלי-צה"ל יורדת בחיתוך זה למקום השלישי, ואילו ערוץ 2 נדחק למקום האחרון עם שיעור ייצוג של פחות מאחוז אחד. מתוך ממוצע של 636 דוברים ומרואיינים שונים שמופיעים מדי שבוע בתוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ 2, בשבוע שעבר רק שישה היו ערבים.

גם בשבוע שעבר לא נכלל אף דובר ערבי בשלושת הפאנלים המרכזיים של תוכניות האקטואליה המשודרות בימי שישי בערב. אל שולחן השבת, שסביבו יושבים מיטב הכתבים והפרשנים לצד אורחים מזדמנים ומסכמים את השבוע, שוב הוזמנו יהודים בלבד.

למעשה, הייצוג של החברה הערבית בישראל היה אפסי בכל תוכניות סוף השבוע האחרון. ב"אולפן שישי", שמגיש דני קושמרו ועורך איתי דנקנר, נערך ראיון עם ואליד אל-עומרי, העומד בראש משרדי אל-ג'זירה בירושלים. בכל יתר תוכניות החדשות והאקטואליה שמשודרות בסוף השבוע ונכללות בטבלת מדד הייצוג לא היה אף דובר או מרואיין ערבי. רק גוי אחד של שבת מתוך 112 דוברים ומרואיינים בתוכניות סוף השבוע.

בסך הכל הופיעו בכל תוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בשבוע שעבר בחמשת הערוצים המרכזיים 99 דוברים ומרואיינים ערבים, כ-3.1% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכניות.

פילוח שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה לאייטמים שבהם נכללו דוברים ומרואיינים ערבים מעלה כי כשליש מהם הוקדשו למעצרו של השיח' ראאד סלאח. עם זאת, במרבית המקרים לא ניתנה זכות ביטוי משמעותית לדוברים שעסקו במעצר. בדרך כלל היו אלה סינקים קצרים של סלאח עצמו בצילומי ארכיון, או תגובות קצרות מפי גורמים שונים בחברה הערבית, ששולבו בשידורי החדשות השוטפים.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 13-19.8.2017. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי "כאן") מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי "כאן" מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה