לפני כמה ימים התפרסם בדף הפייסבוק של "אולפן שישי", תוכנית הדגל של חדשות ערוץ 2, פרומו לכתבה על מסיבות רווקים בבוקרשט. תיירות זנות הוא נושא שחשוב לדבר עליו, אבל כבר הפרומו נראה חשוד. הרבה קלוז-אפים על נשים חשופות, מוזיקה וגברים צעירים אומרים "כיף" ו"חגיגה". שום רמז לעמדה ביקורתית. החלטתי לחכות לכתבה עצמה.

אחרי הכל, לפי דו"ח של האיחוד האירופי מ-2015, רומניה היא מחמש המדינות האירופיות המובילות בסחר בנשים, כששליש מהן הן קטינות. נערות עניות, לפעמים ילדות בנות 13 ו-14, נחטפות מהכפרים ומועברות תחת איומים לבוקרשט ולמדינות שכנות כדי לעסוק בזנות. משום שהן מגיעות מקהילות שמרניות, משפחותיהן אינן מדווחות על כך תמיד למשטרה.

כמובן שעובדות אלה ואחרות אינן מוזכרות בכתבה של חדשות ערוץ 2. העורך איתי דנקנר והכתב עומרי קרונלנד מגישים לנו 20 דקות שנראות כמו סרט קולג' אמריקאי. הכתב והצלם עוקבים על רקע מוזיקה קצבית אחרי חבורת גברים במסע שכולל הימורים, שתיית אלכוהול וביקור אצל זונות. צוחקים איתם ומבלים איתם בווילה ובלימוזינה, כשכל זה משולב בצילומי נשים בתחתונים. שותקות.

בסוף הכתבה, כתב חדשות ערוץ 2 שואל גבר כלשהו אם אין כאן ניצול. מי הגבר הזה? חוקר? אקטיביסט? לא. המומחה לשאלת ניצול הנשים בתעשיית הזנות הוא הבחור שמתפרנס מארגון מסיבות הרווקים שהכתבה חוגגת. מובן שהוא עונה ש"הכל בהסכמה" ומסביר שהנשים ברומניה שונות מהנשים בישראל. קיום יחסי מין עבורן הוא "כמו להחליף נעליים", לדבריו. הקביעות החותכות הללו מתקבלות על-ידי חדשות ערוץ 2 כאמת לאמיתה. לא נעשה ניסיון לעמת אותן עם נתונים כמו אלה שמצאתי בתחקיר המעמיק שלי – שהצריך חמש דקות של חיפוש בגוגל והניב עשרות תוצאות על הסחר בנשים במדינה.

מתי ניצול נשים עניות בחו"ל – ולצורך העניין, מסיבות רווקים עם חשפניות – הפך לחלק מרכזי בחוויית ה"חגיגה" של חבורות גברים? בקרב אנשים מבוגרים בעשור או שניים ממי שמוצגים בכתבה, לא נראה שהיה מדובר במנהג נפוץ. אבל השאלה מה מניע גברים לטוס למסעות ניצול נשים לא עולה על-ידי מערכת חדשות ערוץ 2. הכי הרבה ששאלו זה "אשתך בסדר עם זה?". יכלו להביא מומחיות או מומחים שעוסקים בחינוך בנים ונערים – כמו הכתבת הפמיניסטית נגה כהן או המרצה נגד תרבות הפורנו רן גבריאלי. אבל הטיסה מוצגת כמשהו נורמלי וטבעי שכל הגברים עושים ומי שלא – כנראה פראייר.

"אין פה ניצול של הנערות האלה?", "ממש ממש לא". מתוך "אולפן שישי"

"אין פה ניצול של הנערות האלה?", "ממש-ממש לא". מתוך "אולפן שישי"

הבעיה הזו היא הבעיה שלנו, לא מדובר בבעיה פנימית של נשים במדינה זרה. הגברים שמממנים את התעשייה הזו הם הבוסים שלנו, בני הזוג שלנו, אחים, חברים ללימודים. גם גברים "נאורים" ו"משכילים" שבארץ לא היו עושים דברים כאלה – אבל בחו"ל הכל מותר. עצם שידור הכתבה בתוכנית מרכזית בערוץ 2 מעודד את התופעה – ואכן, בדף הפייסבוק של "אולפן שישי" מתפרסמות מאות תגובות ושיתופים לפרומו, "אחי חייבים ליסוע", "זה היעד הבא שלנו" וכיוצא בזה.

למען האמת, לא הופתעתי מהכתבה. "אולפן שישי" שידרו בעבר כתבה שמציגה שימוש בסם אונס נגד נשים כחלק מ"חיי הלילה הפרועים של תל-אביב". אולי בחדשות ערוץ 2 מרגישים שהזיזו את הגבינה שלהם, עם הדיבור על חיי לילה בטוחים לנשים (יוזמת "לילה טוב") או חוק הפללת לקוחות זנות, ועובדים קשה לשכנע אותנו שסימום נשים, או תשלום לנשים עניות תמורת מין, הם חלק מחיי הלילה הכיפיים והנורמטיביים. אבל רבאק – למה לקרוא לקרוא לדבר הזה, שהחיפוש שלי בגוגל יותר מקיף ממנו, בשם "כתבה"? בואו נקרא לזה איך שזה באמת: פרסומת לניצול נשים.

גרסה ראשונה של המאמר התפרסמה בדף הפייסבוק של "פוליטיקלי קוראת"