האם משרד ממשלתי רשאי לקיים קמפיין פרסומי בכיכובם של השר ובכירי המשרד? אם שואלים את השאלה הזאת את היועץ המשפטי לממשלה או את החשב הכללי במשרד האוצר, התשובה ברורה: אסור, למעט מקרים חריגים במיוחד. מי קובע מהו מקרה חריג שכזה? היועץ המשפטי של המשרד. בלי אישורו, אסור לשלב בקמפיינים שרים ופקידי ציבור – וזאת כדי למנוע מתקציבי פרסום ממשלתיים לממן "פרסומת אישית של עובד הציבור או קידום מטרות אישיות או פוליטיות של עובד הציבור".

מקרה שאירע לאחרונה במשרד התפוצות בראשות השר נפתלי בנט מעלה חשד לנסיון טיוח של התנהלות פגומה מסוג זה. שלשום דווח ב"העין השביעית" על תג המחיר הגבוה של עסקה שנחתמה בין משרד התפוצות לחברת קשת, זכיינית ערוץ 2. במסגרת העסקה – שעלתה למשלמי המסים בישראל כ-2 מיליון שקל – מימן המשרד הממשלתי סרט בהנחיית העיתונאי יואב לימור.

הסרט, ששודר בשעת צפיית שיא, שימש כר להטמעה של מסרים מטעם משרד התפוצות בקרב צופי ערוץ 2, ובלי לתת להם אינדיקציה ברורה לכך שמדובר בתשדיר ממשלתי ממומן. הרמז היחיד היה שורה קצרה שהופיעה כמה פעמים בפינת המסך לכמה שניות, ולפיה הסרט הופק "בשיתוף" משרד התפוצות – מונח מכובס שלפי מחקרים עדכניים רוב הצופים אינם מבינים כי משמעותו היא שגורם חיצוני שילם עבור שילוב מסריו במשדר הטלוויזיוני.

לשכת הפרסום הממשלתית: "השתתפותו של חגי אליצור בסרט המדובר לא אושרה על-ידי היועץ המשפטי של לפ"מ או כל גורם אחר בלפ"מ"

בשולי הכתבה על "שיתוף הפעולה" בין קשת למשרד התפוצות צוין כי אחד ממרואייני הסרט הוא חגי אליצור, ראש אגף בכיר במשרד הממשלתי, שגם שהיה מעורב בהקצאת תקציבים בסך למעלה מ-20 מיליון שקל לארגון יהודי אמריקאי שכיכב בסרט. האם השתתפותו בסרט נעשתה באישור של גורם משפטי כלשהו, כנדרש? רעות מושונוב, יועצת למנכ"ל משרד התפוצות, טענה בשיחה עם "העין השביעית" כי התשובה לכך חיובית.

לדברי מושונוב, מחלקת הייעוץ המשפטי של משרד התפוצות לא עסקה בסוגיה – אך גורם משפטי מטעם לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ) דווקא בדק את העניין מראש, והחליט לתת אור ירוק. "היועץ המשפטי של לשכת הפרסום הממשלתית נתן לזה אישור, לפ"מ אישרו את חגי", אמרה.

חגי אליצור, ראש אגף בכיר במשרד התפוצות, מתראיין בסרט "נעלמים" שמומן על-ידי משרד התפוצות ושודר בערוץ 2 (צילום מסך)

חגי אליצור, ראש אגף בכיר במשרד התפוצות, מתראיין בסרט "נעלמים", שמומן על-ידי משרד התפוצות ושודר בערוץ 2 (צילום מסך)

ואולם, בלשכת הפרסום הממשלתית גורסים שהמציאות אחרת. "נבקש להבהיר כי השתתפותו של חגי אליצור בסרט המדובר לא אושרה על-ידי היועץ המשפטי של לפ"מ או כל גורם אחר בלפ"מ", נמסר מלשכת הפרסום הממשלתית בעקבות פניית "העין השביעית". "ההתקשרות עם קשת אושרה בוועדת המכרזים בלפ"מ, בהתאם להוראות חוק חובת המכרזים ותקנותיו. בהתאם להוראות החשב הכללי והיועץ המשפטי לממשלה, מי שמוסמכת לאשר את השתתפותו של מר אליצור בסרט הינה היועצת המשפטית של משרד התפוצות", הוסיפו בלפ"מ.

גם בתנאי הזה, כך נראה, לא עמדו במשרד התפוצות. בשיחה עם "העין השביעית" מסרה מושונוב כי מחלקת הייעוץ המשפטי של המשרד כלל לא עסקה בהתקשרות. עוד הוסיפה מושונוב כי ההוראות האוסרות על בעלי תפקידים להשתתף בקמפיינים מסוג זה חלות רק על שרים ומנכ"לים – ולא על פקידים מקצועיים מסוגו של אליצור. עם זאת, גם כאן היא אינה מדייקת: מי שיעיין בהוראות יגלה כי הן חלות על לא רק על נבחרי ציבור ופקידים בכירים, אלא על עובדי ציבור ככלל.

במשרד התפוצות לא רק הפרו את ההוראות בלי לקבל את אישור הגורמים הרלבנטיים, אלא גם ניסו להסתיר את המעשה באמצעות מסירת מידע כוזב על אישור שמעולם לא ניתן. כיצד מסבירים זאת שם? לא מסבירים. במשרד התפוצות בחרו שלא להתייחס לדברים.