השופט בני שגיא מבית-המשפט המחוזי בתל-אביב–יפו הפך את החלטת בית-משפט השלום ויחייב את חברת החדשות של ערוץ 2 להעביר חומרי גלם מראיון עיתונאי לידי המשטרה. פסיקת השלום הרחיבה את תחולת החיסיון העיתונאי כך שלא יחול עוד אך ורק על זהות מקורותיו של העיתונאי, אלא גם על חומרי הגלם שאסף במהלך עבודתו. על קביעה זו ערערה המדינה, ולאור חשיבות הסוגיה הצטרפו להליך, כידידי בית-המשפט, גם מועצת העיתונות וארגון העיתונאים.

במאי דיווחנו כי השופט שגיא נוטה לקבל את ערר המדינה, והיום (12.9) פסק השופט כי חברת החדשות של ערוץ 2 תמסור את ההקלטה המלאה של הראיון שערך גיא פלג ביוני שנה שעברה ב"אולפן שישי" עם עינת הראל. הראל נאשמת בסרסרות והלבנת הון בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, והמשטרה ביקשה את חומרי הגלם של הראיון לצרכי חקירה.

בהחלטתו עמד השופט שגיא על האבחנה בין מקור עיתונאי לבין מרואיין; ובין מי שיוצר קשר בחשאי עם עיתונאי כדי לחשוף אי-סדרים או למסור מידע בעל תועלת לציבור לבין כדורגלן המתראיין בסוף משחק או אדם המשתתף במשאל רחוב.

למרואיינים, הסביר השופט, אין עניין בפרטיות אלא הם דווקא מעוניינים בפרסום וחשיפה. כך הנאשמת הראל לא מסרה מידע מתוך רצון להעביר ביקורת על עולם הזנות, אלא מטעמים אינטרסנטיים והיתה מרואיינת ולא מקור עיתונאי, גם אם מסרה מידע חשוב. לכן, פסק המחוזי, אין לקבל את קביעת בית-משפט השלום, שהגן על חסיונה של הראל כמקור.

שופט המחוזי תל-אביב בני שגיא (צילום: רוני שיצר)

שופט המחוזי תל-אביב בני שגיא (צילום: רוני שיצר)

בנוסף ציין השופט שגיא כי חומרי הגלם שחברת החדשות לא שידרה הושמטו מהראיון המשודר משיקולי עריכה, ולא מסיבה אחרת. כך שבפועל החלטת בית-משפט השלום יצרה חיסיון על שיקולי עריכה, ולא על זהות של מקור או תוכן שמסר. מבחינה זאת, קבע השופט שגיא, אין להעדיף את שיקולי העריכה על פני האינטרס של משטרת ישראל לגילוי האמת. השופט שגיא עיכב את ההחלטה בכארבעה שבועות לבקשת עו"ד ישגב נקדימון, בא כוחה של חברת החדשות, ולבקשת עו"ד ארנה לין, באת כוח מועצת העיתונות, כדי שיוכלו לערער לבית-המשפט העליון.

בדיון שהתקיים בחודש מאי האחרון אמר השופט שגיא לחברת החדשות כי הוא "בכלל לא משוכנע שזה המקרה שבו צריכים ללכת צעד נוסף קדימה", כלומר לקחת את התיק עד לבית-המשפט העליון. "אני חושב שהחלק בערר שקשור לשיחות הרקע שערך גיא פלג עם הנאשמת צריך ללכת הצדה, ואני חושב שחברת החדשות צריכה לשקול למסור את אותה קלטת מלאה של מה שקרה מרגע שהמצלמה נדלקה". היום באולם בית-המשפט, עם סיום הדיון, אמר השופט שגיא לעורכי-הדין של המדינה מחוץ לפרוטוקול שהוא כלל לא בטוח שחברת החדשות אכן תערער. השופט סיכם בקביעה כי "היה מעניין".

47724-01-16

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 418KB)