התנועה-הקיבוצית פועלת באופן פוגעני, קטנוני, חסר תום לב ובלתי לגיטימי כלפי עיתונאי "ידיעות הקיבוץ", כך טוען ארגון העיתונאים בבקשה שהגיש שלשום (31.1.16) לבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב–יפו. הגשת הבקשה התפרסמה לראשונה באתר News1.

ארגון העיתונאים, באמצעות עורכי-הדין ד"ר מורן סבוראי ואמיר בשה, יוצא נגד כוונת התנועה-הקיבוצית להפוך את עיתונאי "ידיעות הקיבוץ" משכירים לבעלי מעמד של עובדי קבלן. לטענת הארגון, דרישה זו הונחתה על נציגי הוועד בעיתון ברגע האחרון, לקראת המועד שבו היתה אמורה לפקוע זכאותם של העיתונאים לתנאי פרישה הזהים לאלה של יתר עובדי התנועה-הקיבוצית.

חברת מפעלות-התנועה-הקיבוצית בע"מ, אחד מתאגידי התנועה-הקיבוצית, מעסיקה את עובדי מערכת העיתון "ידיעות הקיבוץ". שבועון זה, המופץ בקיבוצים ובכמה מהמושבים בישראל, נוסד בשנת 1986 בשם "קיבוץ" ובמשך עשור יצא לאור על-ידי "דבר". מאז 1996 החל לצאת לאור כמיזם משותף של התנועה-הקיבוצית ורשת ידיעות-תקשורת, ושמו הפך ל"הקיבוץ". לפני כשבע שנים שונה שמו ל"ידיעות הקיבוץ".

על אף שידיעות-תקשורת מעבירה חלק מתקציב העיתון למשכורות העובדים ומספקת את האמצעים להוצאתו לאור, התנועה-הקיבוצית היא המעסיקה הרשמית של העיתונאים ב"ידיעות הקיבוץ". לפני כשנה, בעקבות משא-ומתן בין ארגון העיתונאים לתנועה-הקיבוצית, נחתם הסכם ראשוני בין הצדדים, שבמסגרתו הסכימו העיתונאים לוויתורים, קיצוצים רוחביים בשכרם ופיטורי אחד מחברי המערכת.

שער גיליון של "ידיעות הקיבוץ"

שער גיליון של "ידיעות הקיבוץ"

מאז אמור היה להימשך המשא-ומתן, אולם לטענת ארגון העיתונאים, בתנועה-הקיבוצית הפנו לנציגי הארגון "כתף קרה" ולא שיתפו עימם פעולה. כדוגמה מוזכר כי בנובמבר האחרון התנהלו שיחות בין התנועה-הקיבוצית לידיעות-תקשורת בנוגע לחידוש החוזה, ובמהלכן הודיעה ידיעות-תקשורת על קיצוץ משמעותי בתקציב העיתון. "שיחות אלה לא הובאו לידיעת הארגון או מי מאורגניו בדרך המלך", נטען בבקשה, "והמידע שהועבר ליו"ר הוועד בנושא הגיע רק בצורה שאינה מדויקת, ורובה בדרך שאינה פורמלית".

לטענת הארגון, אחרי שבשלהי דצמבר האחרון כבר הושגו הסכמות זמניות שנועדו לאפשר לצדדים למצות את המשא-ומתן במהלך חודש ינואר, "ניתן היה לצפות כי המשיבה [התנועה-הקיבוצית] תתעשת ותנהל משא-ומתן מרתוני והוגן, ואולם תחת זאת ממשיכה המשיבה להבעיר אש בעיתון, לזרוע פניקה ובלבול, לנהל את המשא-ומתן מתוך סחבת – כשהיא 'מטילה פצצה' לעניין עמדותיה במשא-ומתן".

ה"פצצה" המדוברת היא הדרישה להגדיר את עיתונאי "ידיעות הקיבוץ" לא כעובדים רגילים של התנועה-הקיבוצית, אלא כ"נותני שירותי עיתונאות לידיעות-תקשורת".

"אני פונה אליך כי נדהמתי כששמעתי מצוות המשא-ומתן שלנו על התנהלותה של התנועה-הקיבוצית", כתב בסוף-השבוע האחרון יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, למזכ"ל התנועה-הקיבוצית, ניר מאיר. "ארגון העיתונאים הינו הארגון היציג ביותר מעשרים כלי תקשורת, ומעולם לא ראיתי התנהלות שכזאת, שמשלבת אטימות, חוסר אחריות והעדר תום לב קיצוני".

נוסף לדרישה להעביר את העיתונאים ממעמד של שכירים למעמד של עובדי קבלן, בארגון טוענים כי בתנועה-הקיבוצית התעקשו לגבות תשלום עבור שימוש בחדרי הישיבות לצורך ישיבות ועד וכי נציגי התנועה מתעמרים ביו"ר ועד העיתונאים בעיתון והעורך הזמני, ערן שחר, ואף כינו אותו בשמות גנאי ובהם "עושק". "כמי שתמיד הביט בהערצה בתנועה-הקיבוצית ובעולם הערכים שלה", הוסיף יו"ר ארגון העיתונאים במכתבו למזכ"ל התנועה-הקיבוצית, "אני נדהם עד כמה ההתנהלות שלכם בפועל רחוקה מכך".

יצוין כי העורכת הקודמת של העיתון, שירלי זינגר, פרשה בתחילת חודש ינואר מתפקידה, "עקב מהלך קיצוצים חריף שצפוי לדעתי לפגוע קשות בעיתון", כהגדרתה. לדברי ארגון העיתונאים, במהלך החודש האחרון ניהלה התנועה-הקיבוצית הליך מכרזי לבחירת מחליף או מחליפה לזינגר. "הוגשו כשלושים מועמדויות; רואיינו כעשרה מועמדים; ונבחרה עורכת אחת", נכתב בבקשת הארגון, "שאינה יכולה להיכנס לתפקיד אלא ביוני 2016". אלא שעד אז לא ברור כלל מה יישאר מהעיתון, מי יעבוד בו ובאילו תנאים.

בבקשה לבית-הדין לעבודה דורש הארגון הוצאת צווים שימנעו כל החלטה או פעולה חד-צדדית של ההנהלה בנוגע לפיטורים ושינויים בעיתון. טרם הוגשה לבית-הדין תשובת התנועה-הקיבוצית.

61673-01-16

להורדת הקובץ (PDF, 2.39MB)