הצעקה של השדר נדב יעקבי – "מכבי תל-אביב בליגת האלופות" – היתה כל כולה אנחת רווחה של ערוץ הספורט. עלייתה של הקבוצה הישראלית לשלב הבתים של הצ'מפיונס-ליג השבוע בישרה גם על ההתאוששות של הערוץ, שחטף הקיץ מכה כואבת במיוחד עם האובדן הפתאומי והלא ברור של זכויות השידור של הליגה הספרדית לערוץ one.

כעת מוזער הנזק בדמות שידורי הקבוצה הישראלית הבכירה, יחד עם חמש קבוצות ספרדיות, בליגת האלופות, שזכויותיה שייכות לערוץ הספורט. לפחות עד סיום שלב הבתים יספק ערוץ הספורט את הסחורה העיקרית, עם מכבי תל-אביב, צ'לסי, פורטו ודינמו קייב – ותודתו שלוחה לצופה ולשחקן ערן זהבי, שכבש את השערים המכריעים.

זו ההזדמנות של הערוץ להתרומם מהבצה שאליה שקע ולהתעשת מהמכות האחרונות. התאוששות אחת לפחות כבר נרשמה במשחק השבוע של מכבי תל-אביב בבלומפילד מול באזל. השידור לפני המשחק ואחריו (שנמכר ושודר בערוץ 10) היה טלוויזיה טובה. מרבית הטאלנטים של הערוץ התייצבו מעונבים ומחולפים, שידרו ופירשנו מכמה מוקדים באצטדיון ובאולפן, בתוספת ראיונות עם השחקנים והשותפים להישג. הכל ביחד העניק מסגרת מקצועית, עניינית ומפוארת לערב שידורים מסיבי שנמשך קרוב לשש שעות.

הסיפור הכואב של ערוץ הספורט הוא כעת הלו"ז החדש מדי שבת. הוא כולל מעתה את נדב יעקבי משדר בהתרגשות את הליגה האיטלקית האפרורית-משהו, כמו היתה זו ברצלונה מול אתלטיקו, או את אבי מלר עם אוקטבות גבוהות מהליגה הסקוטית הזניחה. פרט לכך מציע ערוץ הספורט משחקים מצרפת ואוסטריה, המעוררים עניין מועט בלבד בישראל, בעוד שבערוץ one חוגגים עם הליגה הספרדית ובצ'רלטון ממשיכים לדהור עם הליגות מישראל ומאנגליה.

פתאום התברר שהמשחק המרכזי, שבשנים האחרונות הועבר לערוץ התשלום, יכול להגיע למקומו הטבעי גם ללא התערבות הרגולטור

בערוץ הספורט ניסו למלא איכשהו את הוואקום שנוצר, למזער את הנזקים לרייטינג ולהצדיק את הפרומו "שבת Non Stop". ניסיון מעניין היה ההחלטה להחזיר את המשחק המרכזי בליגה הלאומית לערוץ הבסיס. פתאום התברר שהמשחק הזה, שבשנים האחרונות הועבר לערוץ התשלום, יכול להגיע למקומו הטבעי גם ללא התערבות הרגולטור. בצוק העתים גם קריית-גת, לוד ועפולה מתגלות כתוכן אטרקטיבי.

אלא שאז התערב ארגון השחקנים למען השחקנים שומרי שבת, בית-הדין לעבודה פסק לטובתם, והיוזמה של ערוץ הספורט גרמה להחלטה תקדימית שמאיימת על המשך מסורת משחקי כדורגל בשבתות בכל הליגות.

ניסיון להזליג תוכנית אחרת מערוץ התשלום לערוץ הבסיס הסתיים בשלום: "שבת ביציע" שודרה במוצ"ש האחרון מיד לאחר תקצירי משחקי ליגת-העל, בניסיון לנגוס ככל האפשר ברייטינג של אתלטיקו מדריד–לאס-פלמאס בערוץ המתחרה. הודות לכך היה אפשר לגלות שאבי נמני זכה לתואר "סוכן שחקנים", ושמאיר איינשטיין התבדח על כך כדי להגביר את הגילוי הנאות ובכך להכשיר עוד יותר את השרץ.

יוזמה נוספת של ערוץ הספורט כדי להתגבר על המצוקה בשבת היתה בפנייה למינהלת הכדורסל בבקשה לקיים שני משחקי ליגה בשבת (בעונה שעברה שודר רק אחד). הידיעה על כך, שפורסמה ב"וואלה", העלתה את חמתו של כתב ערוץ הספורט עידו גור, שפירש אותה כניסיון לתקוע סכינים במקום עבודתו.

"צר לי להרוס את החגיגה, אבל אני נושך שפתיים כל היום ולא יכול לשתוק יותר", כתב גור בדף הפייסבוק "קהילת הכדורסל" ביחס לידיעה של אור שקדי מ"וואלה". "הדיון שנערך בעמוד בעקבות הפרסום של שקדי הוא הדיון הכי לא רלבנטי שנתקלתי בו. אתם מתווכחים על דבר שלא קרה בסופו של דבר וגם לא יקרה. המטרה היחידה של הכתבה היתה להכניס לערוץ. בנוסף, לא ידעתי שאור שקדי עשה הסבה והפך להיות כתב ברנז'ה. תתבייש שאתה תוקף את ערוץ הספורט בכל הזדמנות שיש לך. וזה לא שאין על מה לתקוף, הבעיה היא שאתה אמור להיות קולגה ולא מבקר תקשורת. כנראה שלמרות ההטפות שלך על עיתונות הספורט פיספסת איזה שיעור או שניים בנושא אתיקה".

במענה לתגובות על דבריו הוסיף גור: "אל תהיו תמימים. יש פה מטרה אחת ברורה והיא להמשיך לפגוע בערוץ הספורט. החשיפה אמנם מעניינת ועל זה אין ויכוח, אך כל ידיעה צהובה היא כזאת". הידיעה ב"וואלה" היתה ראויה ומעניינת, אך בדברים יש כדי להצביע על התסכול בערוץ מהביקורת שהוא סופג (אור שקדי בחר שלא להגיב על הדברים).

אולפן ליגת האלופות בערוץ הספורט בשידור מבלומפילד, לאחר עלייתה של מכבי תל-אביב לשלב הבתים (צילום מסך)

אולפן ליגת האלופות בערוץ הספורט בשידור מבלומפילד, לאחר עלייתה של מכבי תל-אביב לשלב הבתים (צילום מסך)

הביקורות הרבות כלפי ערוץ הספורט לאחרונה אינן מגיעות מן החלל הריק, אלא על רקע וכתגובה לכמה אירועים חריגים: כאמור, הוויתור על זכויות השידור של הליגה הספרדית שעברו למתחרים, פיצוץ משחק הראווה בכדורגל חופים ופיטורי הפרשנים איציק זוהר ולירן שטראובר, הנפילה הקשה של משה פרימו בפרשנות שלו על מכבי תל-אביב ("כישלון מהדהד באירופה") והמתיחה בשידור חי שברשתה נפל הפרשן שלמה שרף. תאונת השרשרת הזו יצרה מיצג של ערוץ בנפילה חופשית.

בערוץ הספורט אוהבים להעיד על עצמם שהם ה-ESPN  הישראלי, אבל הם בסך-הכל גרסה חבוטה של המקור. ממרומי האולימפוס שעליו התיישבו הם השניאו את עצמם על צופים רבים, ציפצפו על המלעיזים והתעלמו מהביקורות, אולי רק בשל העובדה שאין להם תחליף. משהתהפכו היוצרות וערוץ one נכנס עכשיו בריצה למגרש של הגדולים, ערוץ הספורט יצטרך להתאמץ כדי לזכות מחדש באמון הציבור.

ההפקה המתוקתקת של הערוץ מיום השידורים הארוך והמעניין מהמשחק בבלומפילד היתה מפגן קטן של עוצמה. זה, בתוספת העניין המוגבר שנוצר כעת בארץ סביב ליגת האלופות, יוצרים קרקע נוחה לערוץ הספורט לחזור להיות הערוץ האהוב מפעם. להיות קשוב לביקורות, לנסות לתקן ליקויים, לרצות את הקליינטים. קל לבקר וללעוג מהכורסה בסלון, אבל קל גם להתעלם מהביקורת. אם ערוץ הספורט יבחר להאזין לקולות ויפעל בהתאם, הוא יספק הזדמנויות לפרגן לו מאותה הכורסה.

בחלומות של ברקוביץ'

ערוץ one החל בשבוע שעבר את הקריירה החדשה שלו עם הליגה הספרדית. הפרומואים סיפרו שספרד היא עכשיו "ליגה לגמרי אחרת" – סלוגן שמצדיק את עצמו רק בכך שהמשחקים משודרים כעת ב-HD בחינם, בעוד שבעבר שודרו בערוץ הספורט, שגבה על כך תשלום.

הליגה הספרדית בערוץ one

הליגה הספרדית בערוץ one (צילום מסך)

יורם ארבל ואייל ברקוביץ' הם הצוות המוביל, והבינוני, של השידורים מספרד. ברקוביץ' התברר כפרשן חסר מזל במשחק בין ברצלונה לאתלטיק בילבאו, כפי שקלט צופה ערני שכתב לנו: "כששחקן של ברצלונה הוכשל ברחבה והשופט שרק לפנדל, ברקוביץ' אמר שלא היה שום פנדל והוא לא צריך את ההילוך החוזר בשביל לקבוע את זה. אלא שבהילוך החוזר ראו שהשופט צדק. לפני שמסי בעט את הפנדל, ברקוביץ' אמר ש'בחלומות' השוער יעצור את הפנדל – והשוער עצר. כשאחרי 53 דקות לא היו שערים, הוא אמר שמתישהו צריך להסתיים העידן של ברצלונה הגדולה, ושנייה אחר-כך ברצלונה כבשה את שער הניצחון".

התיקונים

הכיתוב ב-one

הכיתוב ב-one

בכיתוב לתמונה ב-one נכתב "עומרי כספי מול מריאן סוסיץ'". קצת בעייתי אם סוסיץ' הנ"ל אינו אלא הצלם שצילם את התמונה.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il