עשרות עיתונאים, עורכים ובמאים בערוץ הספורט עושים את מלאכתם נאמנה, אבל נפגעים בעל-כורחם כששמם נכרך עם מקום שיצא לו מוניטין של כוחניות וזלזול, ניצול ואינטרסנטיות. לא הם האשמים בהחלטות הבעלים, וגם לא כשפרשנים בערוץ מפוצצים משחק שיזם ואירגן ערוץ הספורט לזכרו של מאמן כדורגל, אירוע שהעמיק את השפל התדמיתי של מקום עבודתם.

בסוף-השבוע רתחה הרשת בעקבות פיצוץ משחק ראווה בין נבחרת ערוץ הספורט לנבחרת כוכבי בידור, במסגרת ליגת החופים (31.7.15). איציק זוהר, פרשן הערוץ לענייני כל, ואיתו לירן שטראובר, פרשן הערוץ בליגת הנוער, ורז זהבי, כתבנו לענייני הליגות הנמוכות, סירבו להמשיך לשחק לאחר שגילו שבנבחרת האמנים משחק כדורגלן פעיל שאינו זמר או בדרן.

נשאיר בצד את העובדה שבנבחרת ערוץ הספורט הופיעו שחקני העבר אמיר שלח ופיני בלילי, שלגמרי לא קשורים לערוץ הספורט. במקום להמשיך לשחק, שהרי מדובר בסך-הכל באירוע קליל ומבדר, שגם הוצג כך על-ידי ערוץ הספורט, ירד זוהר מהמגרש ואחריו כל נבחרת הערוץ. המאמן שלמה שרף היה אמור להיות המבוגר האחראי ולהחזיר את שחקניו הילדותיים למגרש, אבל נראה חסר שליטה וסיפר לכתבת הקווים שהחבר'ה כועסים ואין לו מה לעשות. בצדק כועסים. לב העניין אינו משחק לזכרו של מאמן שנפטר, וגם לא יוקרתו של ערוץ הספורט, אלא אגו מנופח. שטראובר נראה מנסה להתפרץ בעצבים כלפי מישהו שזרק לו מלה, ואז נקטע השידור ועבר לחסויות ופרומואים, כדי שהצופים לא ייחשפו להמשך הבושה. הבושה של ערוץ הספורט.

רק לפני כשנה, בנובמבר 2014, יום למחרת הדרבי התל-אביבי שפוצץ, הטיף איציק זוהר ברדיו בנימה של חשיבות: "אם מה שקרה אתמול בבלומפילד מפתיע מישהו, אז הוא לא חי פה, הוא מיתמם, הוא קובר את הראש שלו בחול [...] ואם ההתאחדות לא לוקחת שום חלק בחינוך ותרבות אנשי הכדורגל בישראל, אז אנחנו קוברים את הראש וקוברים את הבעיה". זוהר התכוון לאלימות במגרשים, אבל את הדברים הללו אפשר להפנות גם כלפי המקום שמעסיק אותו.

התנצלות ערוץ הספורט בעקבות פיצוץ משחק ההוקרה לניצן שירזי

התנצלות ערוץ הספורט בעקבות פיצוץ משחק לזכרו של ניצן שירזי

ביום שישי פירסם ערוץ הספורט התנצלות גורפת על "האירוע המביש", תוך הבטחה לבצע בדק בית. הרמונט המובטח הגיע כעבור יממה, כשהערוץ השעה את זוהר, שטראובר, זהבי והכתב מוטי פשכצקי. בדק בית אמיתי עשוי להתחיל ברענון במצבת הפרשנים, במיוחד אלה שמטיפים בתוכניות אולפן פופולריות לספורטיביות והגינות, אבל כשזה מגיע אליהם הם מגלים חוסר בגרות וטיפשות לעיני אלפים במגרש ומול המסך.

רוב האוהדים, הקוראים והצופים שערוץ הספורט הוא מדורת השבט שלהם בטלוויזיה ובאתר האינטרנט לא קיבלו את ההתנצלות. מאות הטוקבקים שחירפו וגידפו באתר הערוץ, בדף הפייסבוק שלו ובמקומות אחרים היו בוטים וחד-משמעיים. גם ההשעיה ההמונית לא סייעה לשכך את הזעם.

זה המחיר שמשלם גוף תקשורת שבעשור האחרון עף על עצמו יותר מדי. גם כשהוא מתנצל על מעידה, הקהל מפנה לו עורף ולא עוזר לו לקום.

5 לייב פלוס 50 שקל

הטרנד הזה של לאהוב-לשנוא את ערוץ הספורט מחלחל גם דרך אייטם תמים למראה ב"מתחממים", תוכנית שמלווה את הכנות הקבוצות לקראת העונה שבפתח, ואגב כך מחממת לצפות בשידורי משחקי ההכנה. המחזור הראשון בגביע הטוטו נפתח בשבת האחרונה עם שני משחקי דרבי בתל-אביב ובחיפה, שהוצגו בפרומו של ערוץ הספורט כ"ענקיים": בקול מפתה בישר הפרומו על "גביע הטוטו במחזור פתיחה חלומי החל מיום שבת, שידורים ישירים בערוץ הספורט". האומנם בערוץ 5, ערוץ הבסיס של הכבלים?

התשובה הגיעה מיד. על המסך הוצגו כתוביות עם פירוט המשחקים והשעות, ומהן היה אפשר היה ללמוד שהמשחקים ישודרו ב-5 לייב. לגמרי לא ערוץ הספורט כדברי הקריין. זוהי הטעיה של הצרכנים.

נחזור ל"מתחממים". לדיון בתוכנית לקראת אותו מחזור לוהט בגביע הטוטו הוזמן שי גולוב, יו"ר ארגון היציע, הפועל לקידום זכויות האוהדים ועוד כמה דברים טובים. גולוב בא לדבר על מחירי הכרטיסים ויוקר המחיה של האוהדים באצטדיונים. משה פרימו תהה איך ייתכן של"פקקטע משחק גביע הטוטו", באר-שבע נגד כפר-סבא, כרטיס יעלה 80 שקל. גולוב ענה שלא הכל מצליח ושהם מנסים ומשתדלים. כשפירט את הפעילות להורדת התעריפים במזנונים, הופיעה שקופית עם מחירים לדוגמה: כוס נביעות – 10 שקלים, נקניקייה בלחמניה – 15 שקל, גרעינים – 12 שקל ועוד.

שלמה שרף ב"מתחממים", ערוץ הספורט (צילום מסך)

שלמה שרף ב"מתחממים", ערוץ הספורט (צילום מסך)

"אנחנו מחזיקים לכם אצבעות", סיכם המגיש יהונתן כהן, "מאבקים חשובים, התארגנות ראויה", ונעל את התוכנית במלים – "גביע הטוטו בשבת, לכו למגרשים, או שתצפו ב-5 לייב". גולוב, כיו"ר ארגון האוהדים ומאוהדי הפועל כפר-סבא, שהחליטו להחרים את המשחק נגד באר-שבע בגלל מחירי הכרטיסים, היה חייב להעיר בהזדמנות הזו שכדאי לאוהדים לא לצפות במשחקים בגלל העושק, ושבאותה הזדמנות כדאי לערוץ שכביכול נאבק למען האוהדים להוכיח זאת באמצעות מעשים למענם.

ערוץ הספורט איבד לאחרונה במהלך דרמטי את הליגה הספרדית, שעוברת ל-one. המשמעות: לפחות 76 משחקים נגרעים מערוץ הספורט ומערוץ 5 פלוס, על-פי מפרט השידורים שקבעה לו המועצה לשידורי כבלים ולוויין. האובדן הזה היה צריך לגרום למנהליו לפעול לפיצוי הצופים. אין סיבה שערוץ הספורט, שחוסך כעת כמה מיליוני שקלים מאי-שידור הליגה הספרדית, ירוויח בלא תמורה.

ההזדמנות הזו נקרתה בדרכו כבר בשבת: להעביר את אחד ממשחקי הדרבי אל ערוץ הבסיס כאקט של רצון טוב כלפי האוהדים/לקוחות שעומדים להיפגע. אף אחד משני אלה לא התרחש. גם ה"פקטטע משחק" במחיר המופקע של 80 שקל לכרטיס, שעליו מלינים בערוץ הספורט, משודר אצלם בערוץ תשלום. מי שרוצה לצפות ב-5 לייב יצטרך לשלם מדי חודש למעלה מ-50 שקל, נוסף לתשלום עבור חבילת הערוצים. ערוץ הספורט מקדם מצד אחד את זכויות האוהדים במגרשים, ומצד אחר לא רואה את הדבשת שעל גבו, ההולכת ומתעקמת.

אם בערוץ האטום לא מבינים או לא רוצים להבין את עומק המחויבות שלהם, מוטל העניין על המועצה לשידורי כבלים ולוויין, הפועלת בשם ההגנה על הציבור. היא זו שחייבת להתערב ולהסדיר מחדש את מפרט השידורים. כצעד ראשון יש להחזיר את המשחק המרכזי בליגה הלאומית מערוץ הלייב לערוץ הבסיס. כנ"ל המשחק המרכזי בכל מחזור של גביע הטוטו והמשחק המרכזי בכל שלבי גביע המדינה, לא רק מרבע הגמר. מה שלא מבוצע מתוך הבנה, יופנם אולי כהנחתה.

השליכו יהבם

המשחק שפוצץ לא היה השערורייה היחידה שסיפק שידור ערוץ הספורט ביום שישי. בסיום השליש הראשון של משחק האליפות בליגת החופים בין כפר-קאסם לנתניה, שודרה פרסומת מלאה לבנק יהב, נותן החסות לליגה. שם הבנק והלוגו שלו מופיעים על המסך בכל רגע כמעט: על חולצות השחקנים והשופטים, על השלטים, בתוצאת המשחק ובחסויות. למעשה זו פרסומת כמעט רצופה שהרגולטור חייב לתת עליה את הדעת.

ואם כל אלה אינם מספיקים, שודרה גם פרסומת מלאה. לערוץ הספורט אסור לשדר פרסומות, אלא חסויות של עד שש שניות. הפרסומת לבנק יהב ארכה כ-50 שניות, ונעשתה באופן מתוחכם: שש בנות עם חולצות "בנק יהב" רקדו לצלילי ג'ינגל שקרא לצופים לפתוח חשבון ללא עמלת עובר ושב. במהלך כל שידור הג'ינגל המצלמה היתה נעולה על הבנות, והשדר והפרשן לא הוציאו מלה כדי לא להפריע. הפרסומת הזו שודרה עוד כמה פעמים במהלך סוף-השבוע בשידורים החוזרים.

צפו בסרטון ותשפטו בעצמכם אם זה ריקוד אמנותי תמים, או הפרה בוטה של הכללים.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il